Vrem o echipa!

0

Mi s-a intamplat de curand sa am ocazia sa fac o analiza a unui grup de lucru din cadrul unei organizatii. Dorinta exprimata era in sensul eficientizarii activitatii. Sarcinile departamentului luat in analiza, destul de numeroase, cumulau perioade mari de timp in care se lucra in conditii de stres crescut.

Cum intr-un grup sunt oameni diferiti, cu personalitati distincte, cu stiluri diverse de actiune si modalitati de reactie din cele mai diverse, este normal ca in conditii de stres sa avem de a face cu reactii mai mult sau mai putin controlate.

Observatiile si discutiile purtate cu membrii echipei au evidentiat sincope in comunicare si, asociat acestora, moduri defectuoase de solutionare a divergentelor aparute intre ei. Autoritatea sefului de departament se manifesta mai mult in aspectele de ordin formal, gestionarea relatiilor interpersonale fiind deficitara.

Este posibil sa fi intanit si dumneavoastra o astfel de situatie, in care dispozitiile sunt comentate, subiectiv, de fiecare, prin prisma experientei proprii, iar manipularea este, de departe, principala tehnica de gestionare a informatiilor. In cazuri de acest gen, nemultumirile si frustrarile fiecaruia – fie el manager sau subordonat – ajung la director, aglomerandu-l, distragandu-l de la indeplinirea atributiilor specifice. Directorul este privit ca singura persoana in masura sa decida care sunt modalitatile optime de actiune si de interactiune in cadrul grupului, rol pagubos in raport cu obiectivele organizatiei, cronofag si energofag.

Mai mult, daca urmarim implicatiile unor astfel de comportamente, in egala masura duplicitare si manipulatoare, constatam ca imaginea sefului de departament, a managerului grupului respectiv, este prima care are de suferit: in timp, el risca sa fie privit – de catre director, de catre ceilalti manageri/sefi de departamente si chiar de catre membrii grupului propriu – ca o persoana prea putin dominatoare, nesigura pe sine si incapabila sa gestioneze un grup de lucru.

Autoritatea tinde sa-i fie subminata de catre toti cei din jur. La fel, tinde sa scada nivelul de incredere acordat. In acest moment, managerul respectiv se va lansa in actiuni demonstrative in care vor fi implicati subordonatii, motiv de accentuare a tensiunilor vechi si de generare a unui stres suplimentar. Toate manifestarile descrise mai sus se vor relua dar la un nivel mult mai intens si vor cunoaste o amploare mult exagerata.

Acest cerc, aproape vicios, nu poate fi intrerupt in lipsa unei comunicari autentice. Nemultumirile trebuie exprimate si solutionate in cadrul grupului propriu. In acelasi mod, planificarea activitatilor, delegarea sarcinilor, deciziile privind modurile de actiune trebuie sa apartina grupului in ansamblu. Accentul trebuie sa treaca de la „eu” la „noi”, recunoscand contributia fiecaruia la indeplinirea sarcinilor specifice departamentului.

Acceptand faptul ca totii membrii grupului reprezinta in sine o valoare, acordandu-le atentie si respectandu-le dreptul la opinie, putem vorbi de constituirea unei echipe.

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.