Valoare prin inovare, tehnologie si transformare

0

Sigla_PMSolutionsCatalin Hristea,
Director General, PMSolutions

Daca doriti sa integrati tehnologia cu procesele de afaceri, daca doriti un punct de vedere obiectiv si argumentat, daca aveti nevoie de management-ul unui proiect de investitii, de sprijin interimar sau de consultanta pe termen lung sau daca, pur si simplu, cautati un partener de incredere care sa va ofere un sprijin profesional atunci cand va confruntati cu dificultati, atunci este momentul sa faceti cunostinta cu PMSolutions.

In luna februarie a acestui an demaram cu sprijinul firmei PMSolutions o rubrica noua in revista noastra. Abordand tematici de interes general din zona consultantei pentru afaceri, management si tehnologie, am intitulat aceasta rubrica  Opinia Consultantului.

In perioada scursa de la acel moment, Opinia Consultantului a abordat subiecte pe care le-am considerat a fi atat interesante, cat si de actualitate:

  • Etica in consultanta
  • Business Case (sau cum se naste un proiect)
  • Project Management (de la joc de noroc la profesie de succes)
  • Management-ul proiectelor de investitii
  • Customer Relationship Management
  • Cum sa transformam Training-ul in valoare adaugata

Si deoarece anul acesta a continuat procesul de consolidare a pietei in toate domeniile, am abordat si subiectul proiectelor de Mergers & Acquisitions (evaluarea valorii de piata, factori importanti in decizia de vanzare a unei firme, tipuri de investitori si rolul consultantului).

La final de an, stam de vorba cu domnul Catalin Hristea pentru a pune cateva din aceste subiecte in contextul activitatii firmei pe care o conduce.

Sa vorbim despre inceputuri…
Am creat PMSolutions impreuna cu partenerul meu Catalin Tiseac acum aproape cinci ani, ca reactie la o actiune de consolidare a pietei regionale de IT care a afectat compania multinationala pentru care lucram amandoi atunci. A fost o decizie rapida si curajoasa pe care nu am regretat-o niciodata de atunci. Si pentru ca ne specializasem amandoi in Project Management, iar project management-ul era acum cinci ani ceva inca exotic in limbajul multor firme autohtone din industria IT, am decis sa ne orientam aria de servicii in jurul a ceea ce noi percepeam ca fiind valoarea adaugata care poate transforma un proiect esuat intr-unul de succes.

Chiar daca in anii care au urmat am adaugat serviciilor de project management pentru proiecte IT si alte servicii profesionale, am ramas fideli ideii de firma de consultanta. si nu a fost usor. intr-o piata IT imatura acum cinci ani, inca subdezvoltata si dominata de achizitii de hardware si eventual licente de aplicatii software standard, sarcina de a promova servicii de consultanta independent de vreun produs nu era una usoara. Si astfel, fara sa ne dorim neaparat, ne-am transformat in „propavaduitori” ai necesitatii unor servicii de consultanta de calitate care sa insoteasca atat etapa de concepere a unui proiect, cat si pe cea de implementare. Iar reactiile pe care prezentarile noastre (uneori agresive sau controversate) la diferite conferinte le generau, ne-au dat incredere ca demersul nostru este unul corect si ca poate, astfel, ajutam la schimbarea perceptiei clientilor asupra ideii de proiect IT.

Intr-o piata in care majoritatea proiectelor IT mari erau fie impuse de organisme internationale si gandite de consultanti straini, fie erau demarate ca rezultat al efortului de vanzare al unor firme furnizoare de tehnologie, ideea pe care noi o promovam – si anume ca tehnologia nu este un scop in sine si ca ea trebuie sa serveasca un obiectiv de business al companiei client, iar acest obiectiv trebuie sa fie bine identificat, documentat si sustinut de management-ul clientului – era una pe care clientii de abia incepeau sa o inteleaga si pe care marii furnizori de tehnologie nu erau pregatiti sa o promoveze. De ce? Pentru ca tranzitia de la un model de vanzare care are in centru tehnologia si care in principiu se bazeaza numai pe sloganul „trebuie sa cumparati acest sistem informatic pentru ca firmele similare din vest il folosesc, iar Romania trebuie sa se alinieze la standardele euro-altantice” la un model de vanzare bazat pe beneficii de business, care necesita o abordare de vanzare de tipul „am identificat urmatoarea problema de business, am analizat optiunile de remediere si am determinat ca varianta cea mai eficienta de optimizare este folosind tehnologia, iar solutia pe care noi o propunem realizeaza cel mai bun raport cost-beneficiu” necesita abilitati de consultanta pe care putine firme IT le detineau.

Si, din pacate, situatia nu s-a schimbat prea mult. Intalnim si azi companii IT care au in centrul preocuparii lor propria solutie informatica si nu problemele clientului si modul in care sistemul IT le poate rezolva, companii care considera serviciile de analiza si de implementare pierdere de timp si care sunt uimite atunci cand clientul nu apreciaza faptul ca o aplicatie este scrisa utilizand ultimele limbaje si tehnici de programare la moda, dar este in schimb interesat de rapoartele care il ajuta sa-si desfasoare activitatea, sau de modul in care vor fi preluate in sistem datele disponibile, sau de modul in care va fi gestionata etapa de tranzitie in productie a noului sistem IT si de activitatile de management-ul schimbarii care vor insoti acest proces.

Care sunt valorile de baza ale PMSolutions?

Inca de la inceputul activitatii noastre ne-am lovit de „tentatiile” care, din pacate, definesc modul de „a face business” al multor firme locale „de consultanta”. Si ne-am propus sa fim altfel, iar drumul ales nu a fost si nu este nici acum usor.
intre profit si interese am ales Etica. O valoare rara si greu de sustinut in peisajul consultantei autohtone, unde furnizorii considera firesc sa „subventioneze“ firmele de consultanta pentru ca acestea sa redacteze specificatii „prietenoase” si proiecte care, „intamplator”, sunt replica fidela a ofertei de produse si servicii a respectivului furnizor. O piata de consultanta inca mult prea mult influentata de factorul politic, in care clientii nu stiu ce criterii sa foloseasca pentru a selectiona servicii de calitate si in care pretul este in continuare factorul determinant (chiar si atunci cand rata orara a consultantului selectionat pentru proiectarea unei investitii de un milion de euro este mai mica decat rata orara a unui mecanic dintr-un service auto decent…).

Pentru noi, etica inseamna sa dai clientului cele mai bune sfaturi si sa pui interesul sau mai presus de profitul tau, sa eviti conflictul de interese, sa nu accepti comisioane, sa respecti clauzele de confidentialitate, sa nu profiti de ignoranta clientului tau si, nu in ultimul rand, sa nu faci promisiuni fara acoperire si sa nu creezi asteptari false.

Credem ca ne-am achitat cu succes de misiunea pe care ne-am asumat-o, iar recomandarile clientilor nostri sunt cea mai buna carte de vizita a noastra.

Care sunt serviciile si proiectele de referinta ale PMSolutions?

In cei aproape cinci ani de activitate am realizat multe si ne-am implicat in proiecte foarte diferite, atat ca industrie, cat si ca gama de servicii. Din acest motiv, am constatat ca cea mai eficienta metoda de a descrie ceea ce facem este prin exemplificarea cu proiecte pe care le-am finalizat.

1. Project Management pentru implementarea unor proiecte IT

Intre anii 2003 si 2005 am realizat management-ul proiectelor derulate de grupul S&T pentru implementarea sistemelor MIS (Management Information System) si GIS (Geographical Information System) pentru Transelectrica, proiecte finantate prin programul PHARE cu 2,5 mil. Euro.

Un alt proiect de referinta este cel derulat impreuna cu Intergraph Computer Services intre iulie 2005 si decembrie 2007, in care PMSolutions a furnizat serviciile de project & quality management pentru realizarea unui Sistem Informatic Integrat de Gestiune a Datelor Geospatiale in cadrul Primariei Municipiului Brasov. Cu un buget de 1,5 mil. Euro, proiectul a realizat integrarea totala a sute de procese de lucru din cadrul Primariei, automatizand activitatile si eficientizand schimbul de informatii intre departamente.

Experienta de implementare a unor sisteme IT operationale pentru Transgaz a fost argumentul hotarator pentru alegerea PMSolutions ca furnizor al serviciilor de Project Management pentru implementarea unui instrument software de „Analytical Risk Management” pentru Romgaz, intr-un proiect derulat de SAS Institute.

2. Consultanta pentru definirea unor proiecte IT

Un proiect de referinta prin anvergura investitiei rezultate a fost Studiul de Fezabilitate pentru Sistemul Integrat de Securizare a Frontierei de Stat a Romaniei, pentru care PMSolutions a contribuit la definirea subsistemului IT, intr-un proiect de consultanta derulat de BearingPoint GmbH. Proiectul rezultat are un buget de peste 600 mil. Euro si este in acest moment in curs de implementare.

In anul 2006, am inceput colaborarea cu ANOFM (Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca), intr-unul dintre proiectele de cea mai mare importanta pentru viitorul serviciului public de ocupare din Romania. Beneficiind de un sistem informatic de anvergura nationala, cu peste 3.000 de utilizatori in 260 de unitati teritoriale si pe fondul unei crize generale de informaticieni la nivel national, conducerea ANOFM a decis sa analizeze posibilitatea de externalizare a serviciilor informatice catre o organizatie specializata care sa dispuna de resursele (umane si materiale) necesare intretinerii si modernizarii sistemului actual.

PMSolutions a fost selectionata de ANOFM pentru a realiza o Analiza a Sistemului Informatic actual si a Oportunitatii Externalizarii Serviciilor Informatice. Analiza a inclus atat identificarea problemelor existente, de natura tehnica, operationala si organizationala, cat si proiectarea componentelor viitorului sistem informatic. De asemenea, a fost realizata o analiza complexa cost-beneficiu care a luat in considerare atat recuperarea investitiei financiare, cat si aspecte de oportunitate, risc si calitate. Dupa aprobarea Strategiei de Externalizare de catre Consiliul de Administratie al ANOFM, PMSolutions a colaborat cu ANOFM pentru pregatirea Documentatiei de Licitatie necesara pentru demararea procesului de achizitie.

De asemenea, sunt incantat de faptul ca investitia pe care am facut-o in constientizarea importantei serviciilor de consultanta pentru definirea proiectelor IT derulate in administratia publica locala se concretizeaza. Astfel, in luna decembrie am finalizat Studiul de Fezabilitate pentru realizarea Sistemului Informatic Integrat al Primariei Alba Iulia, iar in luna ianuarie 2008 vom demara impreuna cu Primaria Municipiului Bucuresti Studiul de Fezabilitate pentru realizarea Bazei de Date Fiscale Unice la nivelul Municipiului Bucuresti.

{mospagebreak}

3. Alte servicii de consultanta IT

In anul 2004, PMSolutions a demarat colaborarea cu ANIAP (Asociatia Nationala a Informaticienilor din Administratia Publica), care s-a concretizat in anii care au urmat intr-un adevarat parteneriat pentru promovarea informatizarii eficiente a administratiei publice locale. Cateva dintre proiectele derulate impreuna cu ANIAP au fost:
– Realizarea Ghidului Metodologic pentru Management-ul Proiectelor Informatice derulate in Administratia Publica din Romania;
– Sesiuni de instruire in Project Management pentru membrii ANIAP;
– Auditul unor proiecte derulate in administratia publica locala.

4. Project Management pentru proiecte de investitii

Unul din cele mai importante proiecte strategice derulate de PMSolutions si care a dus la dezvoltarea unei noi game de servicii in cadrul firmei a fost programul de investitii al companiei ORACLE in Romania. La sfarsitul anului 2003, ORACLE a apelat la serviciile de Project Management ale PMSolutions pentru coordonarea proiectului de realizare a unor centre globale de suport in Romania.

Dupa finalizarea cu succes a primelor proiecte in anul 2004, programul de investitii Oracle in Romania a fost extins. PMSolutions a preluat coordonarea tuturor lucrarilor de amenajare a noului sediu Oracle din Oracle Tower. In decembrie 2005 PMSolutions a coordonat mutarea tuturor Centrelor de Suport Oracle in noul sediu, care a fost inaugurat oficial in luna mai 2006. In acel moment, in Romania functionau 10 centre de servicii si tehnologie cu 350 de angajati.

5. Project Management pentru proiecte de relocare si constructii

Pe baza experientei acumulate in cadrul programului de investitii Oracle, unde timp de trei ani a trebuit sa rezolvam in permanenta problema spatiului de lucru pentru o echipa care a crescut de la 20 de persoane la peste 300 si sesizand o cerere semnificativa de servicii de coordonare a proiectelor de amenajare a spatiilor de birouri pentru firme care isi mutau sediul in noile cladiri de birouri, am infiintat un departament separat de Project Management pentru Constructii.

Departamentul este condus de Catalin Tiseac si sunt mandru sa spun ca in ultimii trei ani am finalizat cu succes proiecte de referinta. si in acest domeniu, clientii satisfacuti au fost strategia noastra de vanzare cea mai eficienta si am adaugat in „Cartea de Onoare” a firmei clienti si proiecte de renume:

  • amenajarea sediilor Oracle din Bucharest Financial Plaza, Oracle Tower, Europe House si Forum II;
  • amenajarea sediului ProCredit Bank din Cascade Business Center;
  • amenajarea sediului S&T Romania din America House;
  • amenajarea sediilor ZAPP Telemobil din Sema Parc si S-Park;
  • amenajarea sediului Sanofi-Aventis din Millenium Tower;
  • amenajarea sediului Wizrom din S-Park;
  • amenajarea sediului Johnson & Johnson din S-Park.

Avem de asemenea in derulare in acest moment proiecte similare pentru Unilever si ABN Amro Bank, precum si un proiect complex de investitie intr-un complex comercial de retail in Bucuresti.

Avand in vedere evolutia spectaculoasa a proiectelor de constructii, vom investi in continuare in cresterea competentelor si a resurselor in cadrul acestui departament.

6. Training si implementare Project Management Office

Plecand de la inceput de la ideea ca dorim sa transmitem celor care vor sa invete de la noi nu numai aspectele teoretice ale meseriei de project manager, dar mai ales aspectele practice care definesc modul in care un project manager trebuie sa abordeze dificultatile inerente unui proiect real, am creat un portofoliu de cursuri axat pe ceea ce stim cel mai bine sa facem: Project Management. Iar practica ultimilor 10 ani ne-a oferit suficient „material” care sa ne permita sa intelegem atat comportamentul clientilor, cat si pe cel al furnizorilor. Diferentiatorul cursurilor noastre este asadar puternica amprenta a experientei personale a trainer-ului, care nu este numai un profesor ci, inainte de toate, este un practician.

Prin parteneriatul pe care l-am realizat cu Asociatia „Project Management Romania” am realizat certificarea cursului nostru, care acum le permite cursantilor inscrierea la examenul de obtinere a unei certificari profesionale international valabile. De asemenea, am obtinut certificarea cursului de Project Management de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale ca program de formare profesionala.

Succesul activitatilor de instruire s-a tradus intr-o crestere continua a acestor activitati, care au ajuns in anul 2007 la o pondere de aproape 20% din cifra noastra de afaceri.

Cel mai mare proiect de instruire derulat in aceasta perioada a fost pentru peste 80 de angajati ai firmelor din grupul UTI si a insotit un proiect de consultanta pentru dezvoltarea unei metodologii unice de management de proiect la nivelul grupului de firme.

Un cuvant de incheiere
Vreau sa multumesc tuturor clientilor nostri pentru increderea acordata, sa le garantez ca vom pastra standardele cu care i-am obisnuit si sa urez tuturor cititorilor Market Watch un Craciun Fericit si La Multi Ani!

Marcel Foca – Director General – Intergraph Computer Services

Am cooperat cu PMSolutions in cele mai complexe proiecte implementate in Romania, proiecte care sunt de referinta pentru piata locala. Initial, cineva care ridica o sumedenie de intrebari cand proiectul inca nici nu a inceput, pare sacaitor. Apoi poti deveni frustrat cand vezi ca cineva poate avea atata atentie la detaliile unui proiect imens. In final, esti fericit ca ai avut „inspiratia” sa apelezi la profesionistii care au supravegheat la buna desfasurare a proiectului. Dupa aceasta faza nu iti mai ramane decat sa-ti constientizezi dependenta fata de PMSolutions, daca doresti performanta”

Marian V. Popa – Managing Director Eastern Europe – Endava Limited

Am inceput colaborarea cu PMSolutions in urma cu cativa ani. Atat in ceea ce priveste un sfat, cat si pentru servicii complete de analiza a afacerilor si creionarea unor proiecte. si am colaborat atat in Romania, cat si in strainatate. Prima impresie foarte buna a fost data de tineretea lor, secondata de un profesionalism si o seriozitate remarcabile. in al doilea rand, capacitatea de a intelege si de a analiza domenii de afaceri poate nu foarte cunoscute lor; un al treilea factor a fost viteza cu care erau acceptati de catre clienti, capacitatea mare de a se integra si de a le intelege problemele. Nu in ultimul rand, finalizarea activitatii – fie rezultata intr-un plan de masuri, de proiect sau chiar intr-un management de proiect efectiv, era pe atat de profesionista, pe cat era de confortanta. Nu in ultimul rand, pe Catalin H. si Catalin T. ii cunosc personal de ceva vreme, iar energia, entuziasmul si competenta lor m-au facut sa ma reintorc cu placere, ori de cate ori am avut ocazia, la PMSolutions. Nu pot decat sa-mi doresc ca din ce in ce mai multe firme romanesti sa aiba competenta, seriozitatea, profesionalismul, dar si prospetimea lor.

Maria Tufan – Director Directia Informatica – Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca

Conducerea ANOFM a decis sa analizeze in anul 2006 posibilitatea de externalizare a serviciilor informatice. in acest context, am inceput colaborarea cu PMSolutions, iar rolul lor nu a fost nici usor si nici comod pentru a evalua situatia existenta si a propune solutia optima pentru ANOFM. Am lucrat impreuna cu dl. Catalin Hristea si cu expertii coordonati de dumnealui aproape sase luni, timp in care am traversat impreuna momente dificile care priveau nu numai aspectele tehnice ale solutiei, cat mai ales pe cele legate de deciziile de management, strategice pentru ANOFM. Imi face mare placere sa spun ca in tot acest timp au dovedit un profesionalism pe care l-am intalnit rar in domeniul consultantei locale sau internationale, bazat pe cunoasterea activitatii si problemelor cu care se confrunta administratia publica, pe cunostinte si expertiza de nivel europen utilizate in recomandarea si fundamentarea solutiilor tehnice, pe abilitatea de a lucra cu personalul si cu managementul nostru si pe o implicare deosebita in proiectarea unei solutii moderne, dar realiste. De asemena, am apreciat in mod deosebit o atitudine a consultantului pe care as numi-o „identificarea cu interesul ANOFM” in care s-au impletit, pe langa profesionalism, constiinciozitate, intransigenta, rigurozitate, abilitate in consiliere si spirit de echipa.

Stefan Cojanu – General Manager – ORACLE Romania

Am colaborat cu Project Manager-ii PMSolutions atat in cadrul unor oportunitati in domeniul IT, cat si in cadrul programului major de investitii in Romania pe care ORACLE l-a derulat si care s-a concretizat prin deschiderea unor Centre Globale de Servicii si Tehnologie in anul 2006. Fie ca a fost vorba despre conducerea unor proiecte informatice pentru clientii nostri sau despre coordonarea unei investitii globale a corporatiei ORACLE, am apreciat la consultantii PMSolutions atat abordarea structurata, cu baze metodologice solide, cat si flexibilitatea si capacitatea de a finaliza in mod eficient activitatile planificate. Atunci cand demarezi un proiect strategic este important sa ai alaturi parteneri de incredere, cu o atitudine proactiva si care sa iti asigure confortul ca „totul este sub control”, iar Project Manager-ii PMSolutions au reusit acest lucru de fiecare data.

Bogdan Cocora – Director General – S&T Romania

Decizia noastra de colaborare cu PMSolutions s-a bazat in special pe cadrul metodologic solid pe care PMSolutions il promoveaza si pe renumele personal pe care Project Manager-ii PMSolutions il au. Increderea noastra a fost rasplatita cu profesionalism si eficienta, iar Project Manager-ul PMSolutions a actionat in permanenta ca parte integranta a echipei S&T si in interesul S&T. Succesul colaborarii noastre a constituit in acelasi timp baza altor proiecte pe care le-am demarat impreuna cu PMSolutions si sunt convins ca vom avea oportunitatea de a colabora cu acelasi succes si in viitor.

Sevil Sumanariu – Presedinte – Asociatia Nationala a Informaticienilor din Administratia Publica

Am inceput colaborarea cu PMSolutions in anul 2004 si am apreciat de la inceput atat profesionalismul si seriozitatea, cat mai ales sinceritatea mesajului pe care il transmiteau de fiecare data. Fara a fi comercial, mesajul lor atinge intotdeauna problemele reale cu care membrii ANIAP se confrunta si ofera raspunsuri logice si argumentate. Cursurile de Project Management sustinute de PMSolutions pentru Comitetul Director al ANIAP au fost rasplatite cu premiul pentru „Instruirea anului 2004” in cadrul Conferintei Nationale ANIAP, iar in anul 2005 PMSolutions a primit cea mai inalta distinctie acordata de ANIAP firmelor – „Partenerul Anului”. Colaborarea cu PMSolutions continua si suntem convinsi ca vom realiza si alte proiecte comune de succes in sprijinul informatizarii administratiei publice din Romania.

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.