Top 5 intrebari pentru potentialii tai clienti

0
intrebare1Tocmai ai facut cunostinta cu un potential client care s-ar putea sa apeleze la serviciile tale pentru un anume proiect. Asta e partea usoara. Urmeaza sa te asezi la masa cu acel client pentru a discuta detalii despre viitorul proiect. Mai jos sunt 5 intrebari esentiale pe care trebuie sa le adresezi la inceputul oricarui angajament inaintea oferirii de consultanta.

Este planificat un anume buget pentru aceasta activitate?

Este foarte important sa intrebi acest lucru chiar de la inceput. Multi manageri de proiect au pierdut timpul cu potentiali clienti care nu aveau niciun buget prestabilit pentru proiect sau erau nevoiti ulterior sa negocieze cu superiorul lor pentru a obtine banii pentru activitatea respectiva. De asemenea, mai sunt clienti care au asteptari nerealiste de la un consultant (buget prea mic fata de valoarea resurselor necesare realizarii proiectului). De aceea, aceasta intrebare clarifica, inca de la inceput, aspectul financiar al proiectului.

In ce interval de timp trebuie finalizat proiectul?

Trebuie sa ti se aduca la cunostinta daca s-au facut unele promisiuni privind deadline-ul la nivelul superior in companie. Daca managerul clientului tau isi doreste ca proiectul sa fie finalizat intr-un anume termen, atunci este esential sa afli si tu acest lucru, pentru a nu te trezi ulterior intr-o pozitie jenanta. Eforturile tale si ale echipei nu vor fi recunoscute decat daca asteptarile tuturor sunt indeplinite, iar cel mandatat sa te angajeze e posibil sa omita sa iti spuna acest lucru. De aceea intrebarea trebuie adresata inca de la inceput potentialului client, si, pe baza raspunsului, iti poti face o idee si construi activitatile proiectului si durata executarii lor.

Care este problema cea mai mare cu care aveti de a face pentru care aveti nevoie de ajutorul meu?

Exista intotdeauna o mare problema pe care clientul o cunoaste foarte bine, si care l-a determinat sa apeleze la ajutorul unui consultant din exteriorul companiei. In spatele acesteia, se mai afla si alte situatii cu care tu trebuie sa te confrunti. Il intrebi pe clientul tau care este problema pe care el o percepe, si apoi ii adresezi cateva intrebari suplimentare pentru a vedea daca problema este reala sau reprezinta doar un simptom al problemei reale ce trebuie rezolvata.

Daca rezolvi doar problema pe care clientul o observa, ii vei face fericiti, insa pe termen scurt. Daca sapi si afli adevarata problema, atunci ii castigi cu adevarat, iar contractul se poate prelungi, aducandu-ti in final un venit mult mai mare decat cel preconizat initial.

Care e feedback-ul primit de la utilizatorii finali ai proiectului?

Utilizatorii finali ai procesului curent in cadrul caruia tu vei lucra sau utilizatorii finali ai posibilului nou proces pe care tu il vei implementa trebuie avuti in vedere. Asigura-te ca acest client nu vine sa discute cu tine fara a fi luat deloc in considerare anterior feedback-ul de la utilizatorii finali ai proiectului. Daca nu a facut asta inca, atunci va trebui tu sa o faci, si trebuie sa cunosti acest lucru de la inceput, pentru ca e posibil ca estimarile initiale sa fie afectate, iar abordarea acestor persoane sa nu mearga conform planului. Fara niciun semnal de alarma, e posibil ca tu sa ai destinul lor in mainile proprii, iar locul lor de munca sa depinda de tine. Astfel, este foarte important sa stii in ce te bagi inca de la inceput.  

Ati discutat pana acum problema in detaliu cu toti expertii din cadrul companiei?

Ultimul lucru pe care il doresti e sa faci treaba altcuiva din companie, fara ca acesta macar sa aiba habar. Angajarea ta va duce la un final nedorit si la o lipsa totala de cooperare si implicare. Trebuie sa te asiguri ca nu e un proiect care ti se da tie pe mana de catre un client pus de sponsor, care nu are pic de consideratie fata de expertii din companie, care ar fi capabili sa rezolve problema si sa gaseasca solutiile potrivite.

Sursa: pmtips.net
Share.

Leave A Reply