Tehnica de analiza de business: brainstorming

0
brainstormingDupa BABOK® Guide, brainstormingul este una din cele 16 tehnici necesare in bagajul de cunostinte de baza ale unui analist de business eficient. De ce ar fi aceasta tehnica creativa de colectare de informatii o competenta necesara pentru un analist in afaceri?

Tehnica urmareste sa genereze gandirea creativa despre o anume situatie data, cu scopul de a aduna noi idei, alternative si abordari. Brainstormingul presupune doua procese: generarea de idei creative intr-o sesiune larg deschisa, urmata de activitatile de reducere a ideilor adunate.

Pentru a conduce o sesiune de brainstorming, analistul de business parcurge 3 etape – pregatirea, generarea de idei si reducerea ideilor:

Pregatirea:
1. Defineste in mod clar subiectul sau aria de interes a sesiunii
2. Determina timpul alocat pentru sesiune, tinand cont de numarul persoanelor din grup (cu cat e mai mare grupul, cu atat sesiunea va fi mai lunga, deoarece fiecare persoana trebuie sa contribuie cu idei)
3. Identifica un facilitator pentru intalnire
4. Identifica 6 pana la 8 participanti care detin cunostinte necesare cu privire la tema sesiunii
5. Seteaza asteptarile participantilor pentru o produce o sesiune de idei cat mai creative, fara a se critica / judeca persoana sau ideea
6. Stabileste criteriile de evaluare si de notare a ideilor rezultate

Generarea ideilor:
1. Condu sesiunea
a. Impartaseste idei noi, fara a le discuta, critica sau evalua
b. Scrie toate ideile pe o tabla / hartie sau foloseste post-it-uri
c. Incurajeaza participantii sa fie creativi si sa construiasca pe ideile celorlalti
2. Obtine cat mai multe idei in perioada de timp prestabilita

Reducerea ideilor:
1. Foloseste criteriile de evaluare pentru a discuta si evalua ideile rezultate
2. Creeaza o lista a ideilor condensata, combinand ideile apropiate ca inteles si eliminand pe cele care se repeta
3. Da note ideilor rezultate
4. Distribuie lista finala cu idei persoanelor potrivite

Succesul sesiunilor de brainstorming depinde de dorinta participantilor de a fi prezenti si de a contribui efectiv. Este esential sa nu fie deloc dezbatute ideile in timpul generarii lor pentru a maximiza contributia tuturor celor din grup. Sentimentele personale si politicile companiei ar trebuie sa fie lasate deoparte in timpul sesiunii, daca acest lucru e posibil.

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.