Pentru a domina piata de curierat si inchirieri auto din Romania, trebuie sa reactionezi rapid la nevoile clientiilor. Din acest motiv companiile FAN Courier si Autonom Services au dezvoltat afaceri de 60 mil euro si respectiv 12 mil. euro.
Mai multi antreprenori romani, Marius Stefan – Autonom Rent a Car precum si Adrian Mihai, Neculai Mihai si Felix Patrascu – FAN Courier, au reusit sa isi asume pozitia de lider pe piata in fata a doi giganti straini. Este vorba despre Hertz cu 2 mld. euro la nivel international si Posta Germana(DHL) cu 13 mld. euro la nivel international.
In Romania putine sunt sectoarele economice in care firmele cu capital romanesc au cea mai mare cota de piata si ocupa prima pozitie in topul jucatorilor, avand in vedere expansiunea multinationalelor. Doar 25% din companiile cu cifra de afaceri de peste 500 de milioane de lei (113 mil. euro) anul trecut sunt controlate de antreprenori romani sau de stat, topul celor aproape 150 de firme ce au depasit nivelul cifrei de afaceri mentionat mai sus fiind dominat de jucatori cu capital strain.
Chiar daca pe piata locala de curierat sunt prezenti gigantii UPS, DHL (Posta Germana) sau Posta Franceza, in timp ce pe piata de inchirieri auto sunt activi americanii de la Avis, Hertz si israelienii de la Sixt, pozitia de lider o detin cele doua companii cu capital romanesc.
Cum au batut FAN Courier si Autonom Rent a Car multinationalele?
„Ne-am adaptat la piata si prin trecerea la online, prin ascultarea clientilor, dezvoltare, inovatie in domeniul electronic. Am venit cu servicii noi, precum check-on delivery, adica deschiderea coletului la destinatie. Speram sa nu mai folosim harti pentru curierat. Inca mai este nevoie semnatura in original pe hartie pentru a fi credibila in fata unui judecator, nu doar de o semnatura electronica”, spune Adrian Mihai, unul din cei trei actionai ai FAN Courier, prezent ieri la emisiunea ZF LIVE. In 15 ani, cei trei antreprenori romani au reusit sa ajunga la 65.000 de expeditii pe zi, fata de trei in 1998 si la afaceri de 280 de mil. lei (64 de mil. euro). Mai mult, in ultimii sase ani FAN Courier a avut un profit net total de 55 de milioane de euro, fiind una dintre afacerile antreprenoriale cu marje bune de castig si in anii de criza.
Nu sunt insa singurii jucatori pe piata de curierat, ei concureaza cu giganti precum DHL (controlat de Posta Germana), care la nivel international are afaceri de 13 miliarde de euro, cu TNT (ce controleaza compania cu acelasi nume pe piata locala), cu afaceri de circa 7 miliarde de euro la nivel international si cu gigantul american UPS, cu afaceri de 55 mld. euro la nivel international.
Daca dupa debutul crizei economico-financiare din 2008 cele mai multe companii au redus bugetele si investitiile, FAN Courier a mers contra curentului si a investit 18 milioane de euro intr-o banda de sortare, care a ajutat compania sa isi eficientizeze procesele.
„Principalul motor al cresterii pietei de curierat din Romania si Europa este online-ul, care reprezinta aproape 30% din businessul nostru. Primele sase luni din acest an au fost neasteptat de bune, peste ce ne imaginasem”, a spus el.
FAN Courier are in prezent o flota de 1.700 de masini. La sfarsitul anului trecut in companie erau cu doar 30 de angajati in plus fata de 2008, dar cifra de afaceri s-a dublat. „Avem raportari in timp real cate expeditii am livrat. Stim cati oameni lucreaza, cati soferi sunt pe traseu. Urmarim cu mare atentie productivitatea si ce se intampla pe piata, dar si cifra de afaceri per angajat, pentru a vedea productivitatea”, a spus Adrian Mihai.
Un alt exemplu de antreprenor roman care a castigat lupta cu multinationalele este Marius Stefan din Piatra Neamt, proprietarul Autonom Rent a Car, invitat si el ieri la ZF Live. El conduce afacerea cu fratele sau Dan Stefan.
El a reusit sa isi creasca businessul de la 3 masini la 2.000 de masini in 25 de orase anul trecut si afaceri de 12 milioane de euro, ceea ce il pozitioneaza ca lider pe piata de inchirieri masini, pe care sunt prezente mai multe multinationale.
„Suntem singura companie din Romania cu acoperire nationala. Din ce stim noi este si singurul caz din Europa cand o companie locala sub un brand autohton este lider de piata”, a spus Stefan.
Autonom Rent a Car se bate pe piata de inchirieri masini cu giganti precum israelienii de la Sixt (cu 500 de masini pe piata locala), cu afaceri de 1,67 miliarde de euro la nivel international, si cu americanii de la Avis si Hertz, cu afaceri de 4,6 mld. de euro si respectiv 2 miliarde de euro la nivel international.
El a reusit sa devina lider de piata in urma valorificarii tuturor oportunitatilor oferite de piata. „Recent, de cateva luni, a crescut businessul si in domeniul apararii. Lucram mult cu subcontractori pentru bazele americane, pentru NATO. Noi inchiriem masini si ei le folosesc cum doresc. Este o intensificare in domeniul apararii. Bazele americane din Romania ne solicita si sunt foarte multe proiecte in ultimele luni datorita geopoliticii”, a spus el. „De asemenea, navele de croaziera nu se mai opresc in Odessa, ci in Constanta, iar turistii mai inchiriaza masini, unii vor sa ia cu tot cu sofer. Ne dezvoltam si pe partea de inchirieri masini cu sofer. Se mai dezvolta industria in domeniul energiei, in special explorarea petroliera. Avem mult business in zona Marii Negre, ne-au crescut afacerile in domeniul apararii”, a adaugat antreprenorul. O alta oportunitate gasita a fost cea creata de romanii care muncesc in strainatate.
„Noi am atacat un alt segment de piata si ne-am dat seama cat de mare este potentialul: romanii care lucreaza in strainatate. Sunt 3 milioane de persoane care lucreaza in afara, iar fortat, pentru reinnoirea actelor, aproape 600.000 dintre acestia revin anual in tara, iar aici au nevoie de mobilitate. Sunt putini care mai vin cu masina personala din Spania sau din Italia. La inceput, eram singurii din Moldova care faceam asa ceva”, sustine antreprenorul.
In criza insa si-a adaptat strategia. „Cand a venit criza am inghetat salariile, am inceput sa vindem din masini. Cea mai importanta schimbare insa a fost strategica, la clienti: aveam 80% persoane fizice, dar si 20% companii. In prezent, raportul s-a inversat, am inceput sa mergem foarte active la companii. Nu asteptam sa vina clientii la noi, noi mergem dupa clienti”, a spus el.
Citeste articolul in intregime pe Ziarul Financiar