Manager sau lider in situatii de criza?

0

criza_managerNotiunile de lider si manager adesea se imbina in intelesul cotidian. Dintotdeauna au existat lideri, insa in prezent termenul se intalneste cu precadere in domeniul afacerilor. Managerii isi doresc sa aiba titlul de lider insa acest lucru nu se intampla de cele mai multe ori.

Este liderul o persoana cu calitati innascute, ori si-a dobandit titlul prin experienta? Ce este mai potrivit in situatii de criza: managerul sau liderul?

Pentru inceput, sa ne axam pe ce presupune ideea de manager si cea de lider. Intr-o echipa pot exista atat un lider cat si un manager si sa fie persoane diferite. Acest lucru atrage afectarea performantelor firmei daca cei doi nu sunt pe aceeasi lungime de unda.

Ce ii diferentiaza din punct de vedere al pozitiei este sursa investirii, managerul este numit de catre conducere, iar liderul este numit pe o baza informala, in urma relatiei cu angajatii. Un manager poate sa devina lider, insa in timp, pe baza construirii acelui istoric relational, deoarece angajatii au nevoie de timp, diverse situatii pentru a vedea cum se comporta managerul, si de a lua decizia de a-l urma in orice initiativa sau nu.

Un manager bun stie cum sa manuiasca resursele aflate la indemana pentru a indeplini obiectivele, insa un lider stie cum sa manuiasca si sa influenteze oamenii pentru a face acelasi lucru. Abilitatile de comunicare sunt esentiale pentru un lider.

Un manager sau lider de succes este cel care stie sa isi indrume echipa in asa fel incat nu ar fi nevoie de prezenta lui pentru a o conduce. In momentul in care echipa este in asa mod instruita, incat sa gandeasca eficient singura, atunci managerul este unul de succes. Ei stiu sa nu creeze dependente intre acestia si echipa, ci sa dezvolte si sa indrume echipa sa se conduca singura.

Un lider, spre deosebire de manager, are o relatie pozitiva cu membrii echipei sau angajatii. Ce inseamna asta? Angajatii nu il vad ca pe un tiran, nu se ascund de el, ori se fac ca lucreaza in prezenta lui, ci il respecta, se simt relaxati, se implica. O persoana care castiga respectul, este cea care va primi respectul celorlalti, si implicit, cei din urma vor avea rezultate superioare la locul de munca.

In situatiile de criza, nu este important statutul de lider sau manager, ci de creativitatea unuia sau altuia si de membrii echipei. In momentul in care apare o situatie de criza, este important ca liderul sa fie si manager si invers. Statutul de manager atrage puterea de decizie in acea problema, iar liderul va aplica solutia fara eventuale probleme in echipa. Liderul are putere de persuasiune asupra angajatilor, care il vor urma in orice decizie va intreprinde, in schimb managerul, prin pozitia sa de autoritate va impune decizia, chit ca angajatii sunt sau nu de acord cu aceasta.

Ceea ce este important in situatia de criza, este abilitatea managerului sau liderului de a gasi solutiile optime pentru rezolvarea si tinerea sub control a problemei.

Un material PlandeAfacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply