Manager de criza

0

Perioada tulbure din prezent genereaza, in multe companii, crize care ar fi putut fi, adesea, anticipate la nivel de management. Avand in vedere boom-ul pe care l-a avut economia in 2007 – inceputul lui 2008, comprimarea de acum este atipica, mai ales daca se iau in considerare cauzele artificiale ale crizei.

Totusi ea exista, iar managementul oricarei companii trebuie sa se adapteze la situatie, pentru a se putea mentine pe piata.

Protocolul de management al crizei ar fi trebuit sa se desfasoare inainte, aticipand posibile contexte. Totusi, in Romania lucrurile inca nu se prezinta intr-o forma atat de drastica in toate sectoarele, de aceea este indicata o revizuire a strategiei de criza, indiferent de nivelul afacerii.

Managementul crizei este relativ un nou sector al managementului, incluzand, per general, activitati de anticipare a potentialelor crize si stabilirea planurilor de gestionare a acestor situatii.

Daca unele companii nu au prevazut problemele financiare, isi pot pune la punct acum un management al crizei legat de concedieri, imagine sau chiar mentinerea unui mediu stabil de munca. O companie in criza are nevoie sa se concentreze asupra relatiilor publice, pentru a-si repara imaginea si a induce ideea de stabilitate si revenire.

In plus, aflarea cauzelor reale pentru care exista o situatie de criza completeaza un plan coerent de management, toate acestea ducand la interventii pentru a diminua problemele si a le repara.

La nivel de angajat al unei companii afectate de criza economica, marele risc este dat de o eventuala concediere, de aceea un element sanatos in organizatie este reprezentat de asigurarea locurilor de munca pentru salariatii performanti. Firma functioneaza cu un anumit numar de persoane, necesare pentru mentinerea afacerii.

Daca in perioada unei crize (fie ea de imagine, de buget sau de alta natura) sunt necesare concedierile, atunci compania trebuie sa isi puna problema pe termen lung cu privire la revenirea in piata si, eventual, pe plus.

Exista si un aspect pozitiv al acestor concedieri mai mult sau mai putin in masa, legat de eliminarea angajatilor neproductivi din sistem, pentru ca ulterior sa se efectueze recrutari optime cu specialisti mai ieftini decat in alte perioade.

Dezvoltarea resurselor umane este o componenta cheie in pregatirea raspunsurilor pentru un management al crizei. Acest departament este cel care relationeaza direct cu oamenii si care trebuie sa raspunda solicitarilor si problemelor in orice criza din organizatie, generata din interior sau exterior. Felul in care se raspunde unei crize este crucial pentru functionarea ulterioara a institutiei. Lipsa comunicarii adecvate cu angajatii intr-o situatie de criza duce la colaps si scaderea dramatica a productivitatii.

Raspunsurile date de manager in perioade tensionate trebuie individualizat pentru fiecare nivel al organizatiei, strategia de criza necesitand sa tina cont de caracteristicile respectivul mediu, ca si de cele socio-culturale, politice si economice. Criza in organizatie rezulta, de cele mai multe ori, din situatii anterioare gestionate inadecvat.

Adoptarea unui manager interimar in perioade cand compania este afectata de factori economici externi si risca o criza interna la nivelul angajatilor poate fi o solutie de redresare a ceea ce au facut cei dinaintea lui. Un manager de criza este solicitat de o companie careia i-au scazut vanzarile, nu mai da randament sau se confrunta cu o diminuare a brandului, indiferent de contextual economic national sau international.

Managerul interimar va fi, in mod clar, un profesionist, cu un portofoliu adecvat, in stare sa schimbe in scurt timp soarta unei afaceri ce parea ca da semne de inchidere. El va functiona pe acest post intre 6 luni si un an si 6 luni si va avea, din partea actionariatului, un scop si niste obiective clar definite, care fac parte din solutia de iesire din criza.

O astfel de recrutare este mai scumpa, dar compenseaza, de multe ori, prin rapiditatea si eficienta cu care se solutioneaza problemele. Managerul de criza va fi un specialist pe o nisa, intr-un numar restrans de domenii, de aceea si onorariile solicitate vor fi cu mult peste medie.

Analiza realista a unei organizatii la preluarea managementului ei face parte dintre imperativele celui care urmeaza sa gestioneze afacerea, fie ea in criza sau nu. Indifent daca este vorba despre un manager interimar sau unul pe termen lung, relatia cu subordonatii este vitala si poate fi realizata eficient prin dezvoltarea departamentului de resurse umane, cu atat mai mult in ceea ce priveste gestionarea situatiilor de criza.

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.