„Managementul prin proiecte este un sistem de management cu o durata de utilizare limitata, prin intermediul caruia se faciliteaza rezolvarea unor probleme complexe, cu caracter inovational, de catre specialisti cu pregatire eterogena, constituiti temporar intr-o retea organizatorica paralela cu structura organizatorica formala”.
Managementul prin proiecte reprezinta o competenta strategica ce defineste din ce in ce mai mult managerii si organizatiile de succes pe plan mondial, transformandu-se dintr-o functie traditionala cu rol de suport, in mecanismul conducator al dezvoltarii organizatiilor moderne.
Un proiect reprezinta o serie de activitati interconectate, avand o data clar stabilita de inceput si de sfarsit, precum si un buget alocat pentru indeplinirea unui obiectiv bine definit, care va inceta in momentul atingerii obiectivului.
Managementul prin proiecte reprezinta, in esenta, procesul dinamic de definire si indeplinire a unui set de obiective vitale organizatiei, prin optimizarea utilizarii resurselor alocate – timp, bani, forta umana, tehnologie, spatiu, etc.
Acest proces include planificarea, programarea in timp si sustinerea derularii activitatilor, monitorizarea, evaluarea si luarea masurilor corective necesare atingerii obiectivelor proiectului.
Managementul prin proiecte este o materie pluridisciplinara, orientata spre indeplinirea obiectivelor si schimbarea prin actiuni inovative si flexibile, derulate in mod controlat pentru atingerea performantelor stabilite.
Etapele managementului prin proiecte:
- Definirea proiectului;
- Desemnarea conducatorului de proiect;
- Stabilirea echipei de proiect;
- Alegerea variantei organizatorice;
- Elaborarea bugetului proiectului;
- Precizarea modalitatilor de control;
- Realizarea proiectului;
- Finalizarea proiectului;
- Dizolvarea echipei de proiect.
Utilizarea managementului prin proiecte se recomanda:
- Cand organizatiile sunt confruntate cu probleme extrem de complexe, avand un caracter strategic si inovational marcat;
- Cand se urmareste fundamentarea variata a solutiilor de rezolvare a unor proiecte, prin implicarea de specialisti cu pregatire eterogena, recrutati atat din compartimentele functionale si operationale ale firmei, cat si din afara acesteia;
- Cand se urmareste scurtarea perioadei de realizare a unor proiecte ce constituie locul comun al unor provocari complexe, de amploare
Sursa: O. Nicolescu, I. Verboncu, „Metodologii manageriale de firma”, Editura Tribuna Economica, Bucuresti, 2001.
Un rol-cheie in succesul unui proiect il are managerul de proiect, amploarea deosebita a dezvoltarii acestei profesii pe plan mondial explicandu-se prin competenta esentiala pe care acesta trebuie sa o detina si anume, arta medierii eficiente intre cei trei parametri in conflict care definesc un proiect: timpul, bugetul si calitatea.
Managerul de proiect este persoana care asigura sau participa nemijlocit la:
- planificarea proiectului (stabilirea obiectivelor; stabilirea „regulilor jocului” in relatiile cu componentele structurale formale; fundamentarea modalitatilor de realizare a proiectului; dimensionarea resurselor ce urmeaza a fi angajate; precizarea termenelor intermediare si finale).
- organizarea proiectului (stabilirea dimensiunii si configuratiei echipei de proiect; precizarea rolurilor acesteia si ale fiecarui component; stabilirea sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor – prin fisa de post – pentru specialistii echipei de proiect; alegerea celei mai favorabile formule organizatorice pentru realizarea cantitativa si calitativa a proiectului; elaborarea bugetului proiectului).
- coordonarea colectivului de proiect, in sensul asigurarii comunicarii bi si multilaterale cu componentii acestuia; organizarea si desfasurarea de reuniuni (sedinte) de lansare a proiectului, pe parcursul realizarii sale, si la finalizarea acestuia.
- antrenarea participantilor in realizarea proiectului (crearea de conditii materiale si organizatorice adecvate unei participari reale si active a componentilor echipei de proiect la realizarea obiectivelor sale; motivarea optima a echipei de proiect).
- controlul si evaluarea proiectului (efectuarea controlului incadrarii in costuri si in termenele de realizare; a controlului de calitate; evaluarea pe parcursul derularii proiectului si evaluarea finala; generarea corectiilor).
Sursa: O. Nicolescu, I. Verboncu, „Metodologii manageriale de firma”, Editura Tribuna Economica, Bucuresti, 2001.
Specialistii in managementul prin proiecte ocupa in prezent pozitii din ce in ce mai importante in toate marile industrii mondiale: industria constructiilor aerospatiale, industria de automobile, constructii navale, constructii civile si instalatii militare, telecomunicatii si tehnologia informatiei, servicii financiare, industria farmaceutica si a serviciilor de sanatate, cercetare-dezvoltare, invatamant, administratie publica etc.
Avantajele utilizarii managementului prin proiecte
- posibilitatea rezolvarii unor probleme complexe, in intervale de timp mult reduse comparativ cu versiunea clasica si cu rezultate economice superioare;
- promovarea unei structuri organizatorice de tip matriceal, care favorizeaza schimbarea si eficienta organizationala;
- facilitarea contactelor de specialitate intre componentii echipei de proiect si ceilalti specialisti ai organizatiei;
- crearea unor premise favorabile formarii managerilor profesionisti.
Dezavantajele utilizarii managementului prin proiecte
- aparitia si manifestarea unor duble subordonari la nivelul specialistilor implicati in realizarea proiectului;
- aparitia unor fenomene de nesincronizare a componentelor organizatorice formale si componentelor organizatorice specifice managementului prin proiecte;
- aparitia unor situatii conflictuale intre compartimentele implicate in realizarea proiectului si componentii echipei de proiect sau managerul de proiect.
Sursa: Business-Adviser