Ilie Simion – Cred ca vi s-a intamplat cel putin odata sa „sariti” peste etapa identificarii si comunicarii lectiilor invatate din implementarea unui proiect. Epuizarea, uitarea, presiunea inceperii unui nou proiect, ideea ca nu e nevoie pentru ca vi le veti aminti oricum, sunt doar cateva scuze plauzibile care-mi vin in minte… Si totusi, reflectia asupra a ceea ce ai facut bine sau mai putin bine este un fel de ulei turnat in rulmentul rotii lui Deming, ce va preveni instaurarea rutinei sau a convingerii ca „merge si-asa”. Aceasta obisnuinta este mai cu seama utila pe tot parcursul proiectului, dar la finalul proiectului este o ocazie excelenta pentru a trage linia.
In cele ce urmeaza, vom vorbi despre 10 lectii invatate din implementarea unui proiect european implementat in Romania in perioada 2010-2013. Fiecare item va fi urmat de o serie de comentarii, remarci, exemple astfel incat sa se inteleaga mai bine semnificatia acelei lectii.
1. Alinierea obiectivelor proiectului cu strategia organizatiei care-l implementeaza
Este evident pentru toata lumea ca pentru ca un proiect sa fie aprobat, acesta trebuie sa se incadreze in obiectivele Strategiei Nationale a Programului, Domeniului Major de Interventie etc, dar, cel putin la fel de important, daca nu mai important, este ca acel proiect sa se inscrie in mod natural in strategia organizatiei care il implementeaza. In absenta acestei alinieri a obiectivelor proiectului la strategia de business a organizatiei, chiar in cazul unui proiect corect implementat ne vom regasi in situatia paradoxala in care „operatia a reusit, dar pacientul e mort”.
Sponsorul proiectului nu poate fi considerat un real partener in implementarea proiectului deoarece nu este foarte preocupat de succesul si impactul real al proiectului si nici de (re)utilizarea rezultatelor proiectului dupa finalizarea acestuia.
Continuarea in Nr. 6 a Revistei Romane de Managementul Proiectelor