Gandirea pozitiva – 4 cai prin care poate fi antrenata

0

gandirea pozitivaGandirea pozitiva este un instrument. Pe de-o parte, unii oameni considera gandirea pozitiva un instrument prin care isi pot atinge maretia, obiectivele sau succesul. Pe de alta parte exista o categorie consistenta de oameni care considera gandirea pozitiva ca un mod prin care ne mintim singuri.

Sunt, intr-adevar, momente in care gandirea pozitiva ne incurca. Insa sunt si momente in care gandirea pozitiva ne ajuta. Asadar, usor poate fi trasa concluzia ca abordarile extremiste, de tipul gandirea pozitiva este totul sau gandirea pozitiva este un mare bullshit, cred ca sunt abordari periculoase, prea putin constructive si cred ca realitatea infirma in fiecare moment ambele ipoteze. Gandirea pozitiva si cea negativa sunt doar concepte, insa cand incercam sa punem totul sub umbrela unui concept si absolutizam, gasim exemple care ne infirma teoria, oricare ar fi ea.

Daca ar fi sa ne gandim la bani, un subiect sensibil, sunt persoane care, avand o gandire pozitiva, au reusit sa piarda toate economiile de-o viata investind intr-un business, asadar gandirea pozitiva nu este totul. La fel, sunt si persoane care avand o gandire pozitiva au reusit sa inmulteasca 100 euro pana la o suma de 1000 euro, investind-o intr-un business.

Asadar, lucrurile nu trebuie privite ca albe sau negre, abordarea pe care v-o propun este una realista si anume cum sa ne dezvoltam si sa ne  construim gandirea pozitiva astfel incat sa generam cele  mai bune rezultate. Cum spunea Churchill, oricat de frumoasa ar fi strategia, din cand in cand ar trebui sa ne mai uitam si la rezultate. Strategia pe care v-o propun este una a gandirii pozitive bazate pe rezultatele pe care le poate genera, si nu doar a unei gandiri pozitive in sine, decuplata de la realitate.

1. Gandirea pozitiva – Asteapta-te la ce este mai bine si pregateste-te pentru ce este mai rau.
Pentru prima data am citit aceasta idee in cartea Extreme Spirituality scrisa de  Tolly Burkan, fondatorul institutului de Firewalking, Extreme Spirituality. Mi s-a parut o abordare putin ciudata si o contradictie. Cum adica sa ma astept la ce este mai bine si sa fiu pregatit pentru ce este mai rau?

Apoi am participat la un training spectaculos sub egida Institutului condus de el, devenind la randul meu trainer certificat international in firewalking, board breaking, Arrow Breaking, Steel Bar Bending with your Throat, Walking on Broken Glass  etc. Abia atunci am facut click a ceea ce inseamna cu adevarat aceasta idee puternica a asteptarilor bune si a pregatirii pentru ce este mai rau. Asteptandu-te la ce este mai bine ai un set-up mental care te pune in actiune, care iti permite sa vezi oportunitatile, care iti da forta si energie sa intri in actiune. A te astepta la ce este mai bine iti permite sa fii perseverent, sa vezi dincolo de patratica ta, sa actionezi la scara mare. Atunci cand iti vei seta un anumit tip de asteptari, creierul tau va cauta in mod automat in jur fapte, oameni si lucruri care se potrivesc cu asteptarile tale – este o tendinta naturala.

De exemplu, atunci cand conduci o masina de o anumita marca si o anumita culoare, vei observa usor in trafic masini din aceeasi categorie din simplul motiv ca avem un creier care gaseste in mod automat lucruri care ne sunt familiare, identice cu noi sau care ni se potrivesc. La fel si cu asteptarile, daca mintea ta se asteapta la ce este mai bine, va identifica usor in jur resurse care corespund cu asteptarile si le va folosi. Acesta este si motivul pentru care unii oameni vad oportunitatile, iar altii nu. Cei dintai se asteapta sa le vada, iar cei din a doua categorie nu, iar efectul este de la sine inteles. Cum spuneam intr-un articol anterior, nu poti avea rezultate mari avand asteptari mici.

Apoi, elementul al doilea, pregateste-te pentru ce este mai rau, poate fi o revelatie daca este bine inteleasa. A fi pregatit pentru ce este mai rau este partea sanatoasa a gandirii pozitive. Atentie, nu inseamna sa te astepti sa esuezi, ci inseamna sa-ti iei sistematic toate masurile pentru a preveni un dezastru in ceea ce priveste deciziile pe care vrei sa le iei! Prin urmare, ia in calcul posibilitatea de a esua, pentru ca pur si simplu exista aceasta posibilitate. Anticipezi, iei masuri pentru prevenire si mergi mai departe.

Acest „pregateste-te pentru ce este mai rau” mai are o componenta cheie si anume acceptarea sau asumarea ca lucrurile ar putea sa nu iasa. Daca-ti asumi mental si emotional ca lucrurile ar putea sa nu iasa, apar responsabilizarea si asumarea, iar acesta poate fi exact acel moment care declanseaza eliberarea mintii de stres.  Aceasta asumarea duce la eliminarea zgomotului mental. Iau un exemplu pentru a ma face inteles. Daca eu mi-am propus sa scriu o carte care sa devina bestseller, m-am si pregatit pentru ce este mai rau si anume ca aceasta carte ar putea sa nu fie un succes. Totusi, si aici intervine frumusetea acestei abordari, odata ce am acceptat aceasta posibilitate, merg inainte focusandu-ma pe asteptari pozitive. Sunt pregatit pentru orice, imi asum orice, iar mintea mea devine relaxata odata ce mi-am asumat acest lucru. Mintea mea este libera, iar toata energia mea se va duce catre indeplinirea rezultatului. Asadar, intrebandu-te care este cel mai rau lucru care s-ar putea intampla si asumandu-ti acest lucru, mergi mai departe liber.

Am observat ca multi oameni raman in loc pentru ca anticipeaza ce poate fi mai rau se opresc pentru ca nu-si pot asuma riscurile sau actioneaza discret generand rezultate mici. Insa, odata ce ti-ai asumat, lucrurile se schimba radical. Plecand de la exemplul de mai sus cu bestsellerul, ce poate fi mai rau? Un timp pierdut si un efort inutil sau poate doar o carte in plus in biblioteca personala. Pot accepta acest lucru? Daca da, atunci zambesc si am un set-up mental plin de forta pentru ca nimeni si nimic nu ma mai poate opri. Daca cineva imi spune: nu vei reusi, este prea greu etc., eu stiu deja aceste lucruri si mi le-am asumat deja, asadar pot continua linistit, plin de forta, asteptandu-ma la ce este mai bine.
Acesta este primul mod prin care iti poti antrena gandirea pozitiva, creeaza-ti asteptari mari si asuma-ti din capul locului ca se poate intampla orice. Poti face acest lucru si cu lucrurile mari, si cu cele mici, si cu viata personala, si cu viata profesionala. Acest „a te astepta la ce e mai bine si a fi pregatit pentru ce este mai rau” te ajuta inclusiv sa elimini usor stresul. Testati si veti vedea rezultate miraculoase. Si nu glumesc cand spun miraculoase.

2.    Inconjoara-te de oameni cu gandire pozitiva care au realizat ceva.
Sigur, pentru tine care citesti, aceasta idee nu este o noutate, anume ca cine se aseamana se aduna. Ce mi-as dori este sa intelegi ca noi, ca oameni, cunoastem multe lucruri, insa trecerea la actiune este cheia, adica sa faci ceva consistent in acest sens, un demers proactiv. Adica petreceti timpul cat mai mult cu oameni care nu doar ca au o gandire pozitiva, ci care reprezinta un model pentru ceea ce vrei sa devii.

Unul dintre secretele atingerii obiectivelor este sa nu mai ai pretentia ca inventezi roata. Atunci cand vrei sa devii intr-un anumit fel, cel mai usor mod de a genera schimbari interne considerabile este sa te expui unui mediu asemanator cu ceea ce ai vrea sa fii. Se numeste modelare pe de o parte, adica iei anumite modele (oameni), vezi ce fac ei, faci si tu si maresti probabilitatea de a ajunge ca ei.

Sistemul incercare-eroare este bun, pentru ca, incercand si gresind, inveti. Totusi, nu ai suficient timp pentru a face toate greselile din lume, astfel ca  mult mai simplu este sa le cunosti in prealabil si, chiar daca vei gresi, sa nu faci atat de multe greseli. La fel si cu lucrurile bune, inconjurandu-te de oameni asemanatori cu ceea ce vrei sa devii, de oameni puternici, poti vedea la ei anumite modele care functioneaza deja si poti incerca si tu. Mai simplu de atat nu se poate. Evident, nu este totul, insa este una dintre caile cele mai usoare pe care eu le cunosc pentru dezvoltarea gandirii pozitive.

3.    Gandirea pozitiva si atingerea obiectivelor.
Evident, daca observi progrese, vei fi mai motivat in actiunile urmatoare, iar gandirea ta pozitiva se va amplifica. Cu cat vei vedea mai multe rezultate, cu atat vei fi mai motivat si vei avea mai multa incredere in tine si vei deveni mai pozitiv. Problema este alta si-ti spuneam la inceputul articolului ca doresc sa-ti ofer instrumente consistente prin care sa-ti dezvolti gandirea pozitiva, astfel incat sa generezi rezultate. Am scris mult despre atingerea obiectivelor si am ajutat oamenii sa-si atinga obiectivele. Acum vreau sa aduc in discutie o greseala, un pas care, odata ce l-am omis, lucrurile se complica. Self help-ul are la baza o schema simpla:

  1. Stabileste ce vrei
  2.  Fa-ti un plan
  3. Actioneaza
  4. Schimba daca ceva nu functioneaza

Mai simplu de atat nu se poate. Totusi, cum se face ca nu toti oamenii pot? Daca este asa de simplu, de ce nu toti oamenii ajung la aceleasi rezultate? Am pus o intrebarea grea care are multe raspunsuri si care poate fi subiectul unei carti. Acum o sa ma rezum la una dintre cele mai importante idei si anume un mic pas pe care trebuie sa-l faci inainte de a-ti face un plan, adica din start.

De exemplu, daca am merge in lumea masinilor, presupunem ca o masina are suficienta personalitate incat iti doresti sa atinga 200 km la ora. Totusi, daca are doar 60 CP (cai putere), oricat de multa gandire pozitiva ar avea si oricate planuri si-ar face si oricat ar actiona, cel mai probabil isi va omori motorul incercand, pentru ca pur si simplu nu are capacitatea necesara.

Asa se intampla si cu obiectivele. Multi oameni esueaza pentru ca, spus in limba romana, nu au suficienta capacitate sa-l indeplineasca si, daca vei privi in jur, vei vedea imediat cate cazuri sunt. Norocul nostru, al meu si al tau, este ca nu suntem masini, ci suntem o infinitate de potentialitati cu o infinitate de posibilitati care dispunem de o infinitate de resurse interne si externe. Astfel ca,  inainte de a trece la intocmirea unui plan, cum spuneam mai sus, priveste la obiectivele tale, la ceea ce-ti doresti, asteapta-te la ce e mai bine, pregateste-te pentru ce este mai rau si mai fa ceva! Pune-ti intrebarea: Cine ar trebui sa devin pentru a fi capabil sa ating aceste obiective? Cum arata o persoana capabila sa atinga aceste obiective? Cum ar trebui sa fie, sa arate, sa simta, sa gandeasca?

Spuneam ca suntem norocosi ca nu suntem masini si asa este pentru ca e simplu: daca vrem sa atingem 200 km/h este nevoie sa devenim o masina mai puternica, un Audi sau poate un Porsche, de exemplu. Abia apoi facem planul si trecem la actiune. Exista o persoana capabila sa duca un obiectiv la indeplinire si simpla intrebare cine trebuie sa devin pentru a fi capabil genereaza o schimbare de paradigma. Poate trebuie sa devii o persoana care are relatii, poate trebuie sa devii o persoana cu incredere in sine, poate trebuie sa devii o persoana care are anumite cunostinte sau poate trebuie sa devii o persoana plina de energie pozitiva.

Iti place sau nu, de cele mai multe ori trebuie sa devii altcineva pentru a fi capabil de a realiza altceva decat ai realizat pana acum. Exact ca la computere, daca vrei ca un calculator sa mearga mai repede, ii poti schimba anumite componente, cum ar fi procesorul. Sau poate, daca vrei ca laptopul tau sa faca un lucru diferit decat pana acum, trebuie sa instalezi un alt soft sau poate un soft care face specific un anumit lucru.

Gandire pozitiva nu inseamna sa mergi ca nebunul catre atingerea obiectivelor, ci o poti face elegant, maximizandu-ti sansele de reusita, facandu-ti un „update” inainte de toate. Am observat ca sunt si oameni care-si fac griji nejustificate ca-si pierd identitatea, ca ei nu sunt asa, bla, bla, bla. In limba romana, este doar frica de a deveni mai bun sau poate frica de esec. In esenta ramanem aceiasi, ce propun este doar sa ne folosim la maxim potentialul, sa recunoastem acest potential si sa-l amplificam. Trebuie sa ne facem un update la modul de gandi, de a fi, de a simti si de a actiona. Avem nevoie de un set-up mental diferit. Acum, daca ne uitam la cei 4 pasi celebri ai self-help-ului, vedem usor ca fara acest pas, sa-l numim 1.- Intreaba-te cine trebuie sa devii pentru a fi capabil sa duci la indeplinire obiectivul, se explica foarte usor de ce unii oameni ating obiectivele, iar altii nu. Unii sunt in stare, altora nu le este simplu. Insa, anticipand, poti lua in calcul cine trebuie sa devii inainte de toate. Apoi, in functie de raspunsurile pe care ti le dai, poate este nevoie sa faci anumite lucruri pentru a deveni capabil, iar aceste lucruri pot fi incluse in planul tau de actiune fara nicio problema.

  1. Stabileste ce vrei + 1.1 Stabileste ce fel de persoana trebuie sa devii pentru a-ti atinge obiectivele
  2. Fa-ti un plan
  3. Actioneaza
  4. Schimba daca ceva nu functioneaza

Intorcandu-ne la gandirea pozitiva si atingerea obiectivelor, gandirea pozitiva nu inseamna ca poti face orice pur si simplu, gandirea pozitiva inseamna ca esti capabil sa devii persoana care poate face orice. Nu poti face abstractie chiar de elementul principal si anume infinitatea de potentialitati ce salasluieste in interiorul tau, pur si simplu o faci si atunci sansele sa-ti atingi obiectivele cresc considerabil. Prin urmare, daca vrei sa nu-ti mai pierzi energia si sa nu te mai demotivezi, antreneaza-ti gandirea pozitiva in mod inteligent.

4.    Leaga-ti gandirea pozitiva de convingerile tale.
Daca te-ai gandit sa-ti antrenezi gandirea pozitiva si vrei ca lucrurile sa functioneze, trebuie sa mai constientizezi ceva si anume ca gandirea pozitiva nu exista in sine. Gandirea pozitiva (de cea care genereaza rezultate vorbesc) este de fapt un sistem. Gandirea pozitiva este rezultatul a ceva, ea nu se intampla pur si simplu, independent de alti factori. Gandirea pozitiva nu exista izolat.

Gandirea pozitiva este, de fapt, rezultatul unui set de convingeri pe care le avem. Poate ati mai auzit ideea ca daca-ti schimbi modul de a gandi, iti poti schimba viata. Asa este, insa viata se poate schimba si in bine, si in rau. Pe scurt, ce sunt convingerile? Sunt acel set de idei, presupozitii, credinte dupa care ne ghidam viata si actiunile.

De exemplu, daca ai interactionat mai mult timp cu o persoana, ti-ai format o parere despre acea persoana. Poate crezi ca este o persoana in care nu poti avea incredere. Posibil sa ai dreptate si nu este neaparat un lucru rau. Avand aceasta convingere, ca este o persoana in care nu poti avea incredere, toate actiunile pe care le faci si au legatura cu acea persoana vor avea in spate aceasta convingere. De exemplu, daca semnezi un contract cu acea persoana, il citesti cu mare atentie, daca iti face o promisiune, te astepti sa nu se tina neaparat de cuvant, evident nici nu-ti vei petrece timpul cu ea la o cafea decat daca trebuie, si asa mai departe. Practic, convingerea ta ti-a modificat intregul comportament legat de aceasta persoana si, repet, nu este neaparat un lucru rau, pentru ca te tine la adapost. In acest fel te protejezi pe tine.

Daca ne uitam la toata viata noastra, observam usor ca toata viata ne este ghidata de anumite convingeri. Convingerile nu sunt in sine bune sau rele, ci pur si simplu exista, ele ne construiesc identitatea noastra si urmare a lor alegem sa facem anumite actiuni, sa nu facem altele si tot asa. Ori de cate ori va surprindeti spunand: eu cred ca este bine sa …., eu cred ca nu este bine sa…, eu cred ca oamenii in general…, eu nu cred ca a sau b –  sa stiti ca in acel moment operati mental cu convingeri.

Bun, am incercat sa expun cat se poate de pe scurt o idee pe marginea careia s-au scris zeci de milioane de pagini. Acum, care este legatura cu gandirea pozitiva? Gandirea pozitiva nu este decat simplul rezultat al convingerilor pe care noi le avem, cum spuneam mai devreme, gandirea pozitiva nu exista in sine, gandirea pozitiva este rezultatul unui set destul de bine definit de convingeri. Nu poti sa fii pozitiv pur si simplu, ci esti pozitiv in virtutea unor convingeri pe care este asezata gandirea pozitiva. Sunt convingeri care ne limiteaza potentialul nostru pentru ca ne opresc din a intreprinde ceva maret si sunt si convingeri  care ne amplifica potentialul si ni-l dezvolta. Practic, aderarea si antrenarea unor noi convingeri reprezinta un combustibil valoros pentru gandirea pozitiva si nu doar pentru o gandire pozitiva pur si simplu, ci pentru o gandire pozitiva care genereaza rezultate. Am scris si un articol despre cum ne putem schimba convingerile, pe care puteti sa-l folositi in cazul in care va doriti sa schimbati convingerile pe care le aveti. Convingerile vechi trebuie sa le schimbati cu unele noi, in cazul in care nu le aveti deja, iar cateva exemple de convingeri amplificatoare la care  puteti adera sunt urmatoarele:

  • Este bine sa vezi si partea plina a paharului
  • Esecul este o cale de a invata
  • Exista o cale de a imbunatati
  • Fiecare om are si latura lui buna
  • Pot deveni o persoana pozitiva
  • Sunt capabil sa devin cine vreau
  • Ma astept sa iasa lucrurile bine
  • Oamenii ma ajuta in ceea ce vreau sa intreprind
  • Sunt capabil sa invat si sa ma dezvolt
  • Am libertatea de a alege ce voi face in aceasta viata
  • Dupa rau trebuie sa vina si bine
  • Etc.

Puteti trece si convingeri specifice. Convingerile de mai sus sunt convingerile dupa care eu de obicei ma ghidez. Ideea este simpla, aceste convingeri ne influenteaza radical tot ceea ce facem, ne modifica comportamentul, modul de a fi si de  a simti, ele sunt amplificatori. Gandirea pozitiva, care nu genereaza rezultate, de regula nu are in spate convingeri care sa o sprijine. Avand convingeri de tipul celor de mai sus, gandirea pozitiva nu capata doar stralucire, capata si consistenta, iar consistenta va genera rezultate remarcabile.

Aceasta este a patra cale prin care iti poti antrena gandirea pozitiva. De fapt, nu-ti antrenezi gandirea pozitiva, ci lucrezi la radacina gandirii pozitive, aceea care intr-adevar iti poate genera schimbari de comportament, de atitudine, care se transpun imediat in actiuni care te ajuta sa obtii ceea ce-ti doresti.

Convingerile pe care le ai, in mod automat, isi declanseaza un dialog intern pe care il purtam cu noi insine destul de des, iar acest dialog intern devine benefic daca avem principii amplificatoare dupa care sa-l purtam. Daca vei lua toate convingerile de mai sus, le poti reformula, punand in fata fiecareia dintre ele: eu nu cred ca …a, b sau c. Daca le iei la rand si le formulezi, gandindu-te la cineva ca la cine vrei sa devii, este usor sa realizezi ca, prin reformularea lor pe negativ, potentialul iti este limitat, nu vei mai intra in actiune, nu vei mai vedea oportunitatile, nu te vei mai simti bine si automat nu vei mai avea parte de acea gandire pozitiva. Tot ceea ce faci va fi doar pentru supravietuire, iar potentialul tau nu are nicio sansa sa iasa la suprafata. Asadar, gandirea pozitiva este sa ai convingeri amplificatoare care  duc toate la gandirea pozitiva, iar o maniera in care-ti poti antrena gandirea pozitiva este sa-ti antrenezi sau sa-ti schimbi convingerile care-ti limiteaza potentialul sau gandirea pozitiva.

Alte cai …

Mai sunt si alte cai de a-ti antrena gandirea pozitiva, cum ar fi autosugestia, miscarea, sanatatea, meditatia, cititul, recunostinta, iubirea, valorizarea, vizualizarea, focusul,increderea in sine,  optimismul, bucuria, fericirea etc. Despre unele dintre aceste teme am vorbit deja, despre altele probabil voi mai vorbi in articole viitoare. In acest articol am preferat sa ma opresc la radacina gandirii pozitive, la lucrurile cu adevarat importante, la acea maniera in care putem genera rezultatele pe care ni le dorim:

  1. Gandirea pozitiva – Asteapta-te la ce este mai bine si pregateste-te pentru ce este mai rau
  2. Inconjoara-te de oameni cu gandire pozitiva
  3. Gandirea pozitiva si atingerea obiectivelor (cine vrei sa devii?)
  4. Leaga-ti gandirea pozitiva de convingerile tale (schimba-ti convingerile)

Inchei urandu-va mult spor in a avea o gandire pozitiva cat mai sanatoasa, in virtutea unei vieti cat mai frumoase, mai fericite si mai autoimplinite.

P.S. Daca ai avut rabdare sa ajungi la final, vreau sa te felicit

Iti multumesc si sper ca va fi cu folos pentru tine parcurgerea acestui articol!

Scris de Marian Rujoiu – manager Extreme Training
www.traininguri.ro

Share.

Leave A Reply