Aceasta diagrama este un instrument utilizat in activitatile de control al calitatii intr-un proiect. Dupa cum se poate observa din exemplul de mai sus, diagrama Pareto aranjeaza informatiile in asa fel incat sa poate fi stabilite prioritatile in procesul de imbunatatire sau gestiune a defectelor/problemelor. Histograma mai poate fi vazuta si ca o figura in care toate datele sunt ordonate in functie de frecventa de aparitie. Astfel iti poti concentra analiza si actiunile ulterioare asupra cauzelor care creeaza cel mai mare numar de defecte, in primul rand pentru maximizarea timpului pe care il ai la indemana pentru a inlatura acele cauze.
Mai jos sunt cateva exemple interesante pentru regula 80/20:
- 20% din timpul consumat produce 80% din rezultate;
- 80% din telefoanele pe care le dai sunt pentru 20% din agenda telefonica;
- 20% din strazi suporta 80% din trafic;
- 80% din mancarurile comandate la un restaurant provin din 20% din meniu;
- 20% dintr-o hartie contine 80% din informatii;
- 80% din informatii sunt in prima 20% parte a unui articol;
- 20% din oameni creeaza 80% din probleme;
- 20% din caracteristicile unei aplicatii sunt folosite in 80% din timp.
Teoria 80/20 a fost pentru prima data dezvoltata in 1906 de catre economistul italian Vilfredo Pareto, care a observat o distributie inegala de putere si avutie catre foarte putini oameni comparand numarul lor la intreaga populatie. Ulterior, economistul Joseph M. Juran a adaptat metoda la aplicatiile de business.
Ati utilizat vreodata aceasta diagrama? Daca da, ce observatii puteti adauga acestei analize?