De ce esueaza proiectele?

0
lazlo_pacso.jpgscris de Laszlo PACSO
Project Manager
Newfield ConsultingSunt multe motivele pentru care un proiect esueaza, de la lipsa de experienta a managerului de proiect, la motive si cauze independente de proiect, cum ar fi o catastrofa naturala sau de alta natura.

Ne-am propus sa va prezentam principalele 10 cauze pentru care un proiect poate esua ne insistand in mod special pe lipsa de pregatire si experienta a managerilor de proiect, subiect pe care il vom dezbate intr-o tema viitoare.

Iata cele 10 cauze:1. Resurse insuficiente – in cazul in care managerul de proiect constata ca nu are suficiente resurse si buget inca de la inceputul
proiectului pentru ducerea la bun sfarsit al proiectului este
recomandabila o discutie cat mai repede cu sponsorul de proiect pentru
realocare bugetara inainte de demararea proiectului;

2. Termene imposibile – este situatia in care inca de la inceput
termenul solicitat de finalizare a proiectului era imposibil de atins.
Este din nou recomandabil ca in momentul in care managerul de proiect
constata ca termenul de finalizare a proiectului propus sau impus este
imposibil de atins sa discute cu sponsorul de proiect de extinderea
termenului, justificand motivele care stau la baza acestei solicitari,
poate sponsorul sau clientul nu a luat in calcul anumite aspecte in
momentul in care a stabilit termenul. Nu uitati niciodata ca aveti
nevoie de suficient timp atat pentru livrarea rezultatelor proiectului
cat si de o rezerva pentru situatii neprevazute cand anumite activitati
din motive dependente sau independente de voi pot dura mai mult decat
s-a planificat.

3. Comunicare defectuoasa
– este una din cele mai frecvente erori
care conduc la situatii dificile in cadrul unui proiect si deseori la
esec. Un astfel de caz este atunci cand managerul de proiect, din
diverse motive, deseori din motive egoiste si pur personale, nu
comunica sponsorului sau chiar echipei statusul proiectului. Toata
lumea crede ca proiectul decurge linistit si fara probleme pana cand
termenul planificat este depasit. Este important sa comunicati din timp
echipei si stakeholderilor direct afectati de proiect orice deviatie
fata de cele planificate. Nu ascundeti aceste lucruri. Spunand aceste
lucruri din timp aveti posibilitatea ca impreuna cu ei sa recuperati
deviatia si sa repuneti proiectul in grafic.

4. Lipsa concentrarii – este intalnit in general in situatiile
in care echipa de proiect nu prea stie exact ceea ce se asteapta de la
ei astfel ei isi pierd concentrarea si chiar interesul fata de proiect.
Este cazul in care li se traseaza o sarcina fara a li se spune ceea ce
este necesar legat de acest job si fara a li se trasa termene si
obiective legat de sarcinile de executat. Toti membrii echipei de
proiect ar trebui sa aiba obiective, termene si acestea ar trebui
monitorizate permanent pe parcursul fiecarei etape sau faze ale
proiectului.

5. Moralul scazut – este atunci cand echipa de proiect este
demotivata si in consecinta nu livreaza nimic la timp. Daca doriti ca
fiecare sa livreze rezultatele in termenele si la calitatea setata,
atunci trebuie sa-i motivati  prin recunoastere si recompensare. Este
important ca managerul de proiect sa aiba un nivel foarte ridicat de
automotivare, numai avand o atitudine relaxata si o abordare pozitiva
si sanatoasa poate inspira si pe altii la acelasi lucru.

6. Suportul oferit de sponsor – apara ca o problema ce poate
genera esec atunci cand managerul de proiect primeste foarte putin
suport si sprijin din partea sponsorului. Asta se intampla cand
sponsorul nu este disponibil pentru rezolvarea problemelor ce inerent
apar in fiecare proiect sau nu ofera resurse suplimentare sau sprijin
financiar cand este nevoie justificata. In astfel de situatii este
recomandabila o discutie deschisa si sincera cu sponsorul de proiect,
in care sa-i spuneti franc ce aveti nevoie si cand.

7. Pierderea scopului – se intampla in situatiile in care scopul
se tot schimba pe parcursul derularii proiectului si astfel nu exista
niste obiective clar fixate. La fiecare schimbare se pierd resurse si
timp, astfel ca un control al schimbarilor este critic. Scopul trebuie
foarte clar definit si daca totusi pe derularea proiectuluu este nevoie
de schimbare sa va asigurati ca cererea de schimbare este aprobat in
mod formal de sponsor si beneficiar.

8. Lungimea termenului de finalizare a proiectului – este in
situatiilein care termenul de realizare a proiectului este mult prea
lung. In decursul timpului cerintele clientului se pot modifica, de
aceea in astfel implicde cazuri este mai bine sa spargeti proiectul in
proiecte mai mici pe care sa le livrati ca si proiecte de sine
statatoare, chiar daca din punct de vedere functional rezultatele lor
sunt inlantuite.

9. Lipsa instrumentelor potrivite – poate conduce la haos si la
dificultati de planificare, monitorizare, control si evaluare, crescand
probabilitatea de aparitie a erorilor de planificare sau executie.
Utilizand instrumente de foarte buna calitate cum ar fi templaturile,
formularele, registrele, procesele si metodologiile de proiect cresteti
considerabil sansa de succes al proiectelor.

10. Implicarea clientului – in cazul in care clientul se implica
foarte putin sau deloc in derularea proiectului s-a dovedit fatal la
multe proiecte. Este vital sa va asigurati clientii implicati pe tot
parcursul proiectului pentru a fi permanent siguri ca ceea ce livrati
corespunde in totalitate cu cerintele sale. Nu uitati niciodata ca un
proiect este cu adevart un succes doar in momentul in care clientul
este satisfacut de rezultate.

Fii inspirat pe drumul tau catre succes.

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.