Pentru inceput, metoda RACI este un instrument usor de utilizat in identificarea rolurilor si responsabilitatilor unui proces intr-o echipa.
Desi aceasta matrice ofera o imagine asupra responsabililor si responsabilitatilor, cei care le pun in aplicare si de care depinde reusita sunt persoanele din echipa.
Este astfel util sa se descrie task-urile si responsabilul fiecaruia, pentru a nu exista neintelegeri.
Matricea RACI mai poarta numele si de RASCI sau RASIC. Numele provine de la o abreviere a termenilor din limba engleza: Responsible (Realizator), Accountable (Autoritate), Supportive* (Sustinere), Consulted (Consultat) si Informed (Informat).
Responsible – este cel care este responsabil de realizarea misiunii
Accountable – cel care isi da acordul asupra proiectului si evolutiei sale, care are autoritatea, A fiind superior lui R.
Supportive*– nu este folosit mereu insa cand este nevoie, pune la dispozitie resursele necesare si sustine implementarea.
Consulted – urmeaza a fi consultat, detine informatii cu caracter de expert si capacitatea de a ajuta la finalizarea proiectul.
Informed – urmeaza a fi informat si notificat asupra rezultatelor fara a fi consultat.
Prin acest proces se pot evidentia activitatile de realizat, rolurile si se pot completa eventualele goluri sau solutiona suprapunerile. Vertical se vor nota actiunile, sarcinile, pe orizontal, vor fi notate entitatile sau persoanele din echipa. Apoi pentru fiecare actiune, se va desemna un R, A, C, sau I.
Matricea RACI-exemplu:
Dupa cum se poate observa, A si R nu pot lipsi din nicio activitate, insa S, C si I sunt cu rol optional. De asemenea, A si R pot fi aceeasi persoana.
Motivele pentru care este indicata aceasta metoda sunt variate. Dintre acestea, putem mentiona pe cele mai importante si anume:
1. Usurinta in utilizare. Nu necesita tehnologie speciala si costisitoare, astfel poate fi utilizata in orice situatie, oriunde.
2. Reflecta profesionalism. Fiecare echipa sau membru al echipei are destinata o misiune, ceva care ii scoate in evidenta calitatile, la ce are rezultate mai rapide si eficiente.
3. Imbunatatire. Intotdeauna este loc de imbunatatire privind realizarea unui proiect sau activitate si de aceea, fiecare membru trebuie sa stie unde e nevoie de aceasta.
4. Responsabilizarea echipelor sau membrilor. Cateodata, membrii echipei, lucrand cu detalii, uita sa priveasca imaginea de asamblu si isi uita responsabilitatile.
5. Imaginea de ansamblu. Prin aceasta metoda se creaza o imagine de ansamblu care poate fi aliniata strategiilor si obiectivelor care conduc echipa.