
Diagrama functioneaza ca o harta pentru detectarea conflictului ivit si a efectelor pe care acesta le-ar putea cauza proiectului.
Pasii in dezvoltarea unei diagrame “os de peste”:
- Incepe cu un flip-chart.
- Scrie denumirea problemei intr-o caseta in dreapta diagramei, pentru a fi clar pentru toti cei implicati in proiect care este aceasta.
- Deseneaza o linie pe mijlocul flip-chartului in dreptul casetei ce denumeste conflictul.
- Deseneaza linii diagonale de-alungul liniei de pe mijloc, astfel incat sa arate o coloana vertebrala de peste. Liniile diagonale vor reprezenta categoriile ale posibilelor cauze.
- Poti determina categoriile de cauze alegand intre:
- conducere, echipamente, metode, materiale.
- locatie, proceduri, personal, politici.
- Adauga cat mai multe cauze posibile conectate la categorii.
- Organizeaza un brainstorming asupra categoriilor si a cauzelor.
- Odata ce ai terminat cu evidentierea cauzelor, analizeaza diagrama pentru a identifica radacina problemei.
- Pentru detecta problema initiala, intreaba-ti echipa: “De ce se intampla acest lucru?”
- Analizeaza rezultatele. Aminteste-ti ca echipa de proiect a identificat doar cauzele posibile. O analiza suplimentara este necesara pentru a gasi cauza reala.
- Organizeaza un brainstorming pentru a gasi solutii la problema.
Cat de utila vi se pare aceasta diagrama ?