Cum sa coordonezi in mod eficient proiectele

0
newfield.jpgscris de Laszlo PACSO
Project Manager
Newfield ConsultingPentru a avea succes ca si Manager de Proiect nu este suficient sa fii doar un bun manager, ci in primul rand sa fii un leader grozav.

Principala diferenta intre un leader si un manager este faptul ca leaderul este responsabil de setarea obiectivelor si de motivarea echipei pentru atingerea lor, pe cand un manager este in primul rand responsabil pentru organizarea si coordonarea activitatilor necesare pentru atingerea obiectivelor setate.

Pentru a-si dezvolta abilitatile de leader un manager de proiect ar trebui sa fie preocupat de urmatoarele:- Sa fie capabil sa stabileasca obiective – Orice proiect incepe prin setarea unor obiective si termene de atingerea a acestor obiective. Obiectievele trebuie sa fie SMART, adica specific, masurabile, asumate, realizabile si bine incadrate in timp. Dupa ce s-au stabilit obiectivele este importanta definirea si creionarea rutei sau hartei de proiect (roadmap) pentru ca fiecare membru al echipei de proiect sa stie ce trebuie facut si cand. Metodologiile folosite de Newfield Consulting se bazeaza pe recomandarile din PMBOK si sunt adaptate permanent pe baza experientei si a invatamintelor trase de catre echipa de proiect in urma derularii si finalizarii proiectelor. Aceste metodologii  ii ajuta pe managerii de proiect in realizarea acestor deziderate.

Sa fie entuziasmat si pasionat de ceea ce face – Managerul de proiect trebuie sa fie o permanenta sursa de entuziasm si pasiune. Pasiunea este motorul care se hraneste din incredere si genereaza incredere miscand lucrurile spre success, din aceasta cauza este important ca managerii de proiect sa dovedeasca entuziasm legat de atingerea obiectivelor. Acest entuziasm este contagios si este principalul motor prin care proiectul este condus spre success prin generarea increderii si entuziasmului in randul membrilor echipei de proiect.

Sa fie focusat – Daca un manager de proiect doreste ca echipa sa-l urmeze este important ca pe parcursul derularii proiectului sa dovedesca o indestructibila focusare pe atingerea obiectivelor proiectului. Este de asemenea important ca managerul de proiect sa fie cea mai sarguincioasa si determinata persoana din echipa inspirand prin asta si restul membrilor de echipa sa-i urmeze exemplul.

Sa creada in valori pozitive puternice si sa se identifice cu ele – Un manager de proiect este important sa creada in valori cu care sa se identifice. Sa nu uitam niciodata ca valorile in care credem sunt cele care ne definesc ca si persoane. Daca dorim sa fim un leader puternic si inspirational este important sa credem in valori pozitive putrernice.

Sa fie capabil sa-si adapteze stilul de leadership – Un manager de proiect ar trebui sa mediteze la stilul sau de leadership si la modul in care doreste sa fie perceput de catre ceilalti, in special de catre echipa de proiect. Cum doreste sa fie vazut de ceilalti ca un om sever sau flexibil, formal sau informal, strict sau mai relaxat etc? Nu uitati ca stilul de leadership este important in primul rand sa se potriveasca cu personalitatea, stilul si calitatile noastre si in al doilea rand sa fie adaptat perfect echipei noastre de proiect.

In general oamenii sunt dispusi sa urmeze un leader cand acesta este un exemplu deosebit pentru ei. Ei au nevoie sa creada si sa aiba incredere in managerul de proiect si ca persoana nu doar datorita pozitiei sau rolului sau in echipa.

Iata mai jos cateva sfaturi pentru a creste increderea echipei:

Asigurati implicarea – Incepeti prin a contacta personal fiecare membru al echipei pentru a- spune cat este de important rolul sau in cadrul proiectului. Faceti-l sa se simta valoros si asigurativa de implicarea lui in atingerea succesului proiectului.

Setati obiective realizabile – setati pentru fiecare membru al echipei 3 maxim 5 obiective de atins intr-un termen rezonabil. Implicati fiecare membru in exercitiul de stabilire a obiectivelor pentru a va asigura asumarea acestora de catre ei, dupa care evaluati progresul pe tot parcursul proiectului.

Recompensati  performantele deosebite – daca obiectivele sunt atinse oferiti felicitari si asigurati membrul de echipa ca sunteti mandru de el, dupa care resetati obiective noi pentru urmatoarea perioada sau faza a proiectului.

Implicativa personal – Este important sa cunoasteti fiecare membru al echipei de proiect la nivel personal. Invatati mai mult despre ceea ce ii motiveaza pentru a-l putea pastra focusat pe atingerea obiectivelor setate.

Fiti suportivi – Este important sa fiti acolo cand un membru al echipei necesita ajutorul, sfatul sau prezenta dumneavoastra. Oferiti cat mai mult support posibil echipei, indifferent ca este vorba de support professional sau personal.

Fiti pozitivi – Incercati sa ramaneti pozitivi in orice situatie mai ales in discutiile cu membrii echipei. Doar vazand partea plina a paharului, in orice situatie, veti putea inspira echipa pentru a scoate cei mai bun din ei.

Bineinteles orice leader de exceptie, are nevoie de instrumente de exceptie. Pentru a va ajuta sa setati usor si correct obiectivele si pentru a creiona in mod usor harta proiectului va recomandam sa utilizati metodologii de management de proiect profesionale, asa cum este si metodologia propusa de Newfield Consulting si care este inspirata din ghidul de buna practica propus de PMI.

Recomandam sa vizitati site-ul nostru www.newfield.ro pentru mai multe detalii si va incurajam sa va inscrieti la unul din cursurile de management de proiect organizate de noi unde veti putea dobandi si exersa abilitatile in utilizarea acestor instrumente si chiar in adaptarea lor la specificul activitatii voastre.

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.