Cum procedezi cand angajatorul (sau clientul) nu-si respecta contractul?

0

contract-individual-de-munca-pe-persioada-determinataArgument:
Una dintre problemele care, cu siguranta, te-a macinat este nerespectarea obligatiunilor contractuale ale angajatorului. Ca „traim in Romania” si asta (vezi Doamne, scuza dar mai ales acuza multe!) e o fatalitate, ca au avut loc neintelegeri sau ca, vai, sarmanul, a ramas in „pana” financiara, una peste alta, e frustrant ca, atunci cand tu te dai peste cap ca totul sa iasa bine, el se „da lovit”. Unde mai pui ca e vorba si despre un contract, incheiat intre parti, iar daca s-a ajuns intr-o astfel de situatie, e grav. Daca ai traversat o asemenea situatie, continua sa citesti! Daca nu, mai bine ca n-ai trecut prin asta, dar .. citeste in continuare, pentru ca, mai mult ca sigur, asemenea momente vor aparea!

Sa luam in calcul urmatorul context: Ai luat „teapa”, esti total nemultumit, ti se pare ca ai muncit din greu, iar eforturile tale nu sunt rasplatite. Sa aflam de ce ai ajuns aici…

Cauze:
1.- In primul rand, exista nenumarate situatii in care NU exista un contract semnat, iar atunci discutia se schimba total. Nu mai avem de a face cu o problema legata de legalitate, ci cu bunul simt, cu pastrarea promisiunilor, sau, pe romaneste, cu obrazul gros al unora. In acest moment, sansele tale de a-ti primi drepturile sunt apropiate de zero.

2.- Pentru ca discutiile curg intr-o directie buna si pentru ca relatiile dintre parteneri dateaza de ceva vreme, contractul se plimba de la unul la altul, pana cand se incepe deja munca, dar intelegerea ramane neparafata. Atunci, in momentul in care se discuta lucruri specifice, inevitabil ajungem la diferente de opinie, asa ca, din nou, intampinam probleme, pentru ca actionam pe baza unor promisiuni sau a unor intelegeri care nu au fost formalizate. E ca si cand te-ai duce la razboi, dar habar n-ai cine este inamicul, cine sunt aliatii si nici cata munitie ai… Asa ca, desi de multe ori pare tentant sa te apuci de treaba, insista ca intelegerea sa fie semnata si lasa loc pentru modificari in actele aditionale. Pentru ca asa se intampla! Exista, de altfel, cateva „intrebari de baraj”, pe care trebuie sa ti le adresezi singur, de fiecare data cand se intampla ceva dubios: „Ghici de ce se intampla .. cutare lucru, pentru ca nimic nu se petrece degeaba? Cine are interesul ca lucrurile sa stagneze si de ce? De ce se intarzie semnarea contractului, desi treaba „arde” si trebuie rezolvata rapid?” …
Sa-ti fie clar: Daca problema este suficient de importanta pentru toata lumea, cel aflat la nevoie isi gaseste, cu siguranta, timp sa semneze! Sansa unui esec este medie, mai ales datorita faptului ca daca te-ai fript o data, foarte probabil ai invatat din greseli, iar la a doua experienta stii sa gestionezi situatia.

3. – Ceea ce s-a stabilit initial de comun acord a fost stipulat in contract, totul a fost semnat, parafat, dar… de data aceasta apar mici „scapari”. Daca esti la inceput de drum, de multe ori draftul contractului iti este trimis de catre client. In acest scenariu, poate sunt puncte care te defavorizeaza. O alta ipoteza este cea in care tu ai pus ceva cap la cap, posibilitatea ca tu insuti sa gresesti, la inceput, este destul de mare. Intr-o asemenea situatie, chiar daca urmaresti o cale legala in caz de litigiu, existand hibe in contract, „well is complicated”, fie vorba intre noi, ai sanse mari sa… pierzi!

4. – Avem un contract semnat, este bine scris si totusi ajungem sa facem lucruri suplimentare din bunavointa (pardon, din naivitate) si nu traversam un proces de schimbare. Sa clarific putin conceptul, pentru cine nu este familiarizat. „Schimbare” inseamna ca am definit scopul si modul de lucru, iar acum fie modificam, fie adaugam lucruri suplimentare. Atentie!!! Nu conteaza daca schimbarea se face pe gratis sau nu, acest lucru trebuie stipulate, pentru a nu ajunge in situatiile penibile si frustrante in care tu ajungi sa faci mai mult decat s-a stabilit in contract si poate chiar mai repede, iar clientul este tot nemultumit. Cum remediem acest lucru? Simplu: Orice modificare suplimentara se scrie pe hartie si se semneaza. Chiar daca e vorba „doar” de doua paragrafe, pentru ca ele pot fi hotaratoare… Acest punct seamana mult cu al doilea, iar sansa de esec este medie.
Ei bine, pot spune fara nici un resentiment ca, daca ai ajuns intr-una din situatiile de mai sus, este vina ta. Da, stiu, e dificil sa gasesti clienti in ziua de astazi si nu vrei sa-i superi si sa-i pierzi pe cei cu care ai batut palma, unde mai pui ca toata lumea spune ca trebuie sa avem o abordare orientata spre client. Dar, tine de respect, de etica profesionala si chiar de propria ta siguranta ca intelegerea sa fie facuta conform legii, cat mai clar si reciproc avantajos! Mai ales in situatia in care vorbim, asa cum afirmam in titlul articolului, este vorba despre „Angajator”. Aici, apare punctul….

5.- Totul merge ca pe roate, ai senzatia ca esti la o virgula sau la o secunda distanta de semnarea unui contract avantajos, esti convins ca el va fi parafat la timp si va contine toate detaliile pe care ti le-ai dorit, dar… clientul (sau angajatorul) nu respecta partea sa din intelegere. Aici se pot identifica mai multe spete:

a) Exista diferente la evaluarea rezultatelor, ceea ce inseamna ca folosim matrici de masurare diferite.

Restul spetelor si raspunsurile le gasiti pe cipriancucu.ro

Share.

Leave A Reply