Cea mai eficienta metoda de training

0

metoda training„Daca dai un peste unui om, il hranesti pentru o zi; daca il inveti sa pescuiasca, il hranesti pentru o viata” – Proverb chinezesc.

„…si, in plus, poti sa-i ceri taxa de protectie pentru fiecare peste pe care-l prinde….” – Comentariul unui binecunoscut sef al mafiei italiene.

Ca toate banalitatile despre succes, viata, dragoste, fericire s.a.m.d. pe care le gasim repetate la nesfarsit in cartile de self help sau in seminariile, asa zise, motivationale, si proverbul acesta contine un adevar evident: e mult mai eficient sa inveti un om cum sa se descurce singur in anumite situatii, in loc de a-i rezolva mereu tu problema. Aceasta din urma este, de altfel, singura cale de a-l ajuta sa creasca si sa se dezvolte.

Pe de alta parte, aceasta nu poate fi intreaga poveste: in timp ce, desigur, e o idee pozitiva sa faci training de pescuit si sa determini un om sa pescuiasca singur, ma cam indoiesc ca cineva cu stomacul gol ar avea chef si rabdare sa asculte un trainer obisnuit sa ii povesteasca teoriile minunate despre seminificatia pescuitului sau sa se implice in exercitii motivationale pentru a „unleash the fisher within”.

Si daca, din intamplare, trainingul de pescuit va trebui sa se faca cu bani obtinuti de la finantari si fonduri structurale in care, de obicei, fiecare parte implicata – functionari, politicieni, fundatii, firme, traineri s.a.m.d. – se gandeste, in primul rand, cum sa-si umple propriul stomac si buzunar, e clar ca acest potential pescar independent va avea toate sansele sa moara de foame de mai multe ori inainte sa fie in stare sa prinda primul peste.

Presupunand totusi ca situatia nu ar fi asa urgenta si dramatica, deci poate sa astepte mancarea pana cand va fi in stare sa pescuiasca singur, consider ca predarea pescuitului in vederea rezolvarii problemelor de hrana ramane totusi o idee destul de limitativa. Care este, de fapt, ideea standard de training? Se identifica o problema, se alege o solutie, se analizeaza nevoile de training si se livreaza.

Cu alte cuvinte, s-ar putea ca invatarea pescuitului sa rezolve oarecum problema contingenta, dar, aproape sigur, nu ii rezolva problema „pe viata”. In primul rand – de ce pescuit si nu altceva? Poate persoana respectiva are talent pentru activitati diferite decat pescuitul si ar putea sa fie mai mult de folos in alte domenii. Apoi, chiar daca omul invata sa pescuiasca ca un profesionist, daca pestele se termina, sau trebuie sa se mute in padure, sau ramane fara undita, tot o sa ramana fara resurse de a se descurca singur si iar va trebui sa ne ocupam de el.

Asa, ca idee, alaturi de a furniza „retete” si metode de pescuit, mi s-ar parea mult mai eficient sa se predea niste principii care se vor putea aplica indiferent ca vorbim de pescuit, vanatoare, agricultura.

Si, in orice caz, in loc de a-l forta sa devina pescar, l-as invata sa descopere domeniul in care este intr-adevar bun si cum sa-si foloseasca talentul pentru a realiza un produs sau serviciu care poate fi schimbat cu peste, carne sau orice vrea el.

Sau, cel mai bine, lucrul care se aproprie mai mult de ideea mea de training sau de maieutica socratica la care fac mereu referire, l-as ajuta sa isi gaseasca singur niste principii care l-ar face capabil sa inteleaga daca intr-o anumita situatie e mai eficient sa pescuiesti, sa sapi sau sa faci comert; principii care, de asemenea, i-ar permite sa infrunte cu succes pescuitul, vanatul, lupta sau orice sfidare i-ar pune in fata situatia.
Asadar, avem diferite metode de a infrunta o situatie in care cineva nu se descurca:

  • ii rezolvam noi problema pe moment, cu rezultatul ca o sa ne cheme de fiecare data cand apare problema respectiva
  • ii invatam cum se rezolva problema specifica, nu ne va mai deranja cu acest aspect, dar o sa apeleze la noi de fiecare data cand apare ceva care deviaza de la ce i-am invatat
  • ii invatam niste principii cu care pot rezolva probleme asemanatoare. Astfel, o sa apeleze la noi numai daca ceea ce apare este complet inedit
  • lamurim impreuna care sunt obiectivele de atins si ii invatam cum sa-si puna mintea la contribuitie fata de orice problema si, daca apare ceva complet inedit, cum sa faca rost de informatia care ii trebuie fara sa fie nevoie sa apeleze la noi

E clar ca, cu cat mergem mai mult spre a crea independenta, cu atat mai mult raspunsul devine mai greu si riscant, iar angajamentul cerut din partea ambelor parti mai mare.

In afara de situatia de „cersit pur” la nivelul unu, de obicei trainingul obisnuit se situeaza la nivelul doi unde se furnizeaza retete clare si simple pentru a rezolva o situatie specifica.

A trece la nivelul 3 sau 4 necesita, desigur, un efort de pregatire si de incredere in persoana respectiva, ceea ce foarte putini au dorinta de a infrunta; efort care reprezinta adevarata cheie a dezvoltarii, singurul care poate da rezultate adevarate pe termen lung. Toata povestea asta, bineinteles, e posibila daca am trai in cea mai buna varianta dintre lumile posibile unde oamenii chiar au dorinta de a creste si de a invata.

In realitate, de multe ori lumea sta asezata si asteapta sa i se aduca peste; iar daca incerci sa-i inveti sa pescuiasca, o sa inceapa pur si simplu sa-si planga de mila in dreapta si stanga si sa caute pe altcineva dispus sa le dea pestisorul zilnic.

Daca totusi sunt fortati sa se apuce de pescuit, vor invoca faptul ca undita nu e buna, ca bate soarele, ca miroase urat, ca e umed, ca acolo nu se gaseste peste samd; asa ca, de multe ori, solutia mai comoda pentru toti este sa rezolvi problema cumva si sa amani problemele de dezvoltare.

Bineinteles, nici vorba de a gasi pe cineva dispus intr-adevar sa invete cum sa se descurce, sa-si puna mintea la contributie, sa aiba initiativa, sa-si asume un risc personal, mai ales intr-un context corporatist unde se face tot posibilul sa se descurajeze inteligenta, initiativa si gandirea independenta.

Asadar, propun sa tinem si noi cont de intelepciunea chinezeasca si – cand este posibil – sa invatam lumea cum se rezolva o problema.
Dar sa nu uitam ce-am zis: daca i-am invatat sa pescuiasca, o sa manance atata timp cat este peste, daca ii invatam principiile pescuitului, le va aplica si in alte domenii, la nevoie.

Si daca ii invatam sa isi puna mintea la contributie si sa aiba curaj si initiativa, de fapt am creat un potential leader.

Si, poate, intr-un final , o sa constientizam ca adevarata sarcina a unui leader nu este de a crea roboti dresati, ci chiar de a crea alti leaderi.

Articol scris de Bruno Medicina
Traininguri.ro

Share.

Leave A Reply