Ce spui si cum spui in managementul proiectelor

0
comunicare_MPManagerii de proiect apreciati sunt comunicatori foarte priceputi. Cuvintele, gesturile, tonul, inflexiunile vocii si limbajul corpului – toate vorbesc despre atitudinile si intentiile noastre. Recunoasterea acestor indicii verbale si non-verbale ne fac mai buni comunicatori si, in consecinta, manageri de proiect mai eficienti.


Comunicarea verbala
: 7% din mesaj provine din cuvintele pe care le folosim.

Comunicarea paraverbala: 38% din mesaj provine din modul in care rostim cuvintele.

Calitatea vocala (volum, ritm si ton) reflecta sinceritatea, entuziasmul si cunostintele cu privire la subiectul discutat.

  • Volumul este o caracteristica vocala care trebuie sa fie adaptata la mediul inconjurator; vorbeste tare.
  • Ritmul este viteza cu care vorbim; vorbitorii nervosi vorbesc mai repede; incetineste ritmul vorbirii;
  • Tonul este inaltimea mare sau mica a vocii:

– cand esti nervos, vocea are un ton mai inalt;
– cand esti relaxat, vocea are un ton mai scazut.

Comunicarea non-verbala: 55% din mesaj provine din limbajul corpului: ce facem si cum ne miscam atunci cand vorbim.

Comunicarea efectiva presupune congruenta intre ceea ce spui si modul in care o spui. Imbina sentimentele cu cuvintele. Sentimentele sunt exprimate prin o serie de indicii non-verbale, precum:

  • strangerile de mana: sa fie ferme si sa dureaza cel putin doua-patru secunde;
  • expresiile fetei si contactul vizual: zambeste si priveste-ti interlocutorul in ochi;
  • proximitatea: distanta permisa (apropierea) depinde de cultura fiecarei tari;
  • atingerile: cand nu esti sigur, mai bine nu o faci;
  • gesturile: sunt precum punctele de punctuatie; foloseste-ti mainile pentru a-ti sustine punctul de vedere;
  • postura corpului: stai drept si uita-te in ochi celui din fata ta (nu mai sus pentru ca denota superioritate, nici mai jos pentru ca arata inferioritate/defensivitate).

Limbajul pozitiv ii introduce atat pe vorbitor cat si pe ascultator in conversatie:

  • prezinta o atitudine care sa va includa pe amandoi: „noi” in loc de „ei„;
  • include exprimari de genul „noi putem„, „noi vom face„;
  • foloseste un limbaj direct si clar, precum:

– „Eu voi…” in loc de „Voi incerca…„;
– „Nu sunt sigur privind…” in loc de „Eu cred…„;
– „Aminteste-ti sa…” in loc de „Nu uita sa…” .

Sumar:

  • Stabileste dinainte intentia ta pentru conversatie;
  • Transmite clar mesajul tau, printr-o atitudine pozitiva si directa;
  • Mentine congruenta intre cuvinte, ton si inflexiunile vocii, precum si limbajul corpului;
  • Concentreaza-te atat pe ceea ce spui, precum si pe modul in care o spui.

Totul tine de practica: cu cat exersezi mai mult, cu atat vei deveni un comunicator mai bun si un manager de proiect mai eficient.

Share.

Leave A Reply