In primul rand, trebuie sa te asiguri ca ai inteles foarte bine care e subiectul prezentarii. Sa presupunem ca stii bine ce ai de prezentat, poti avea in vedere urmatoarele recomandari:
Cui i te vei adresa? Afla acest lucru de la organizatorii evenimentului, de la managerul tau, sau chiar de la unii oameni care vor fi acolo. Trebuie sa stabilesti nivelul de cunostinte al ascultatorilor tai, pentru ca tema prezentata de tine sa fie la nivelul potrivit. Spre exemplu, nu doresti sa folosesti jargonul in comunicare, insa, in egala masura, nici nu vrei sa le transmiti doar cunostinte de baza, pe care ei deja le stiu, astfel incat prezentarea ta sa nu ii ajute efectiv cu nimic.
2. Stabileste ce doreste sa stie audienta ta
Cheia unei prezentari de succes nu consta in impartasirea a ceea ce tie ti se pare interesant, ci impartasirea cunostintelor pe care audienta le considera interesante. Care e mesajul-cheie cu care vrei ca oamenii sa ramana dupa finalizarea prezentarii tale? Care este povestea pe care tu o impartasesti? Care este motivul pentru care vin oamenii sa te asculte?
Daca prezentarea ta face parte dintr-un eveniment unde vor fi mai multi speakeri, precum o conferinta, atunci vorbim de o tematica a evenimentului. In consecinta, oamenii vin la eveniment pentru ca doresc sa afle mai multe despre subiectul afisat. Asa ca trebuie sa te asiguri ca ceea ce le transmiti este relevant pentru ei.
3. Dezvolta „povestea ta”
Acum ca ti-ai facut o idee despre ceea ce doresc oamenii sa afle, cum faci totusi sa ajungi acolo? Gandeste-te la cateva exemple concrete legate de proiectele tale, care sa ii ajute sa inteleaga mai rapid mesajul tau. Poti lua in considerare chiar includerea capturilor de ecran sau a altor ilustratii in prezentare.
Planifica o „poveste” pentru prezentarea ta, astfel incat slide-urile sa „curga” intr-o maniera logica. Astfel, cand ai o idee concreta despre ceea ce doresti sa vorbesti, poti incepe sa lucrezi la slide-uri. Bineinteles, slide-urile nu sunt obligatorii. Pentru o prezentare la sedinta interna poti lista prezentarea sau poti vorbi liber. Daca esti nou/a insa, este recomandat sa ai o prezentare cu slide-uri, care s-ar putea sa iti fie de utila. 15 slide-uri pentru o jumatate de ora sunt totusi prea multe.
4. Repeta
Practica, practica, practica! Pregateste-te chiar si pentru ce e mai rau. Ce se intampla daca retro-proiectorul sau laptopul nu functioneaza? Aceasta poate ca e ultima ta sansa sa il convingi pe senior managerul de nevoia suplimentarii bugetului? Esti in stare sa iti sustii prezentarea si fara slide-uri? Fa-ti copii ale slide-urilor sau ale altor materiale, pentru a fi pregatit in orice situatie.
Daca trebuie sa tii prezentarea intr-o alta zona / tara, pe care nu o cunosti, cauta locatia din timp, nu lasa pe ultima suta de metri gasirea adresei.
Daca utilizezi PowerPoint, foloseste Presenter Mode. Este recomandat, deoarece puteti vedea cu usurinta notele de pe ecran, plus ca este un ceas care iti arata exact de cat timp vorbesti.
5. Ofera si primeste feedback
Pasul final consta in prezentarea propriu-zisa. Fii mai devreme la sala, mai ales daca nu e o locatie cunoscuta. Aranjeaza-ti laptopul sau echipamentul inainte ca oamenii sa ajunga. Obtine feedback de la participanti! Chiar daca e scris, chiar daca e oral, feedback-ul este important si trebuie luat in considerare.
Mai cunoasteti si alte lucruri pe care le putem face pentru ca prezentarea sa fie excelenta?