Tot ce trebuie stiut despre o marca (XIII)

0

DISCLAIMER-UL

DISCLAIMER = declaratia de neinvocare a unui drept exclusiv asupra unor elemente lipsite de distinctivitate din ansamblul unei marci.

Revenind la Directiva CE 89/104, se constata ca sunt acceptate la inregistrare si marcile care nu sunt exclusiv lipsite de distinctivitate (de exemplu, in art. 3 alin. (1) lit. (c), (d) (e)).

In acest caz, conform reglementarilor marcii comunitare (art. 38 alin. 2 din Regulamentul CE 40/94), daca marca contine si elemente lipsite de caracter distinctiv, si daca includerea acestor elemente in marca este de natura sa creeze indoieli privind intinderea protectiei marcii, oficiul poate cere solicitantului „ca o conditie de inregistrare a marcii – sa declare ca nu invoca un drept exclusiv asupra acestor elemente; daca in termenul acordat acesta nu face declaratia ceruta, sau nu aduce argumente pertinente pentru a justifica de ce nu face aceasta declaratie (Regula 11.3, din Regulamentul CE 2868/95, de aplicare a Regulamentului marcii comunitare) cererea se respinge, dupa caz, in tot sau in parte.

Pentru a intelege modul de aplicare a asa-zisului „disclaimer”, respectiv a declaratiei de neinvocare a unui drept exclusiv asupra unor elemente lipsite de distinctivitate din ansamblul unei marci, sa continuam cu citeva exemple de marci combinate.

Primul este un exemplu teoretic, abordat in cazul unei grupe de lucru la OHIM: pentru lista de produse asociata sunt cele 4 exemple de marci distinctive? Pot fi inregistrate, sau existenta elementului verbal descriptiv („PAINTING”) poate fi invocata pentru a fi refuzate la inregistrare ca lipsite de distinctivitate?

Chiar daca putem spune ca elementul dominant este PAINTING, care descrie destinatia pentru produsele din lista, asociat elementului verbal exista un element figurativ care se distinge cu usurinta, avand impact asupra consumatorului chiar de la prima impresie, astfel ca marca, in ansamblul ei, nu este lipsita de distinctivitate.

Ramine problema asupra unor eventuale indoieli privind intinderea protectiei conferite de marca, datorata existentei, in compunerea marcii, a elementului descriptiv (dominant) „PAINTING”; se impune sau nu un „disclaimer” asupra acestui element?

In acelasi context se inscrie si al doilea exemplu, analizat in aceeasi grupa de lucru a marcii comunitare, pentru marca „Travel in Europe”, pentru „Servicii de calatorii, transport de pasageri.” se impune sau nu inregistrarea cu „disclaimer”?

De regula, pentru insemne lipsite de caracter distinctiv, de genul tipul produsului sau serviciului, calitatea, cantitatea valoarea, originea geografica, etc., in examinarea marcilor comunitare nu se cere „disclaimer”.

Deasemenea, cand marca contine o combinatie de elemente, fiecare din acestea fiind nedistinctive, nu se solicita disclaimer pentru fiecare element component: de exemplu, pentru o publicatie periodica cu numele „Alicante Local and International News”, nu se va solicita disclaimer pe elementele componente.

Mai este de notat ca, solicitantul poate declara ca nu invoca drepturi exclusive asupra unor elemente ale marcii fara ca oficiul sa solicite acest lucru; o asemenea conduita, poate simplifica procedura de examinare (evitind, de exemplu, unele din posibilele „observatii ale tertilor”).

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.