Tot ce trebuie stiut despre o marca (VIII)

0

AVANTAJELE MARCII COMUNITARE

– Obtinerea protectiei marcii pe ansamblul Uniunii Europene (o piata cu peste 350 mil. locuitori) printr-o singura cerere si printr-o procedura unica, simplificata si cu un cost mai scazut decat in cazul depunerii cererii separat in fiecare stat membru.
– Existenta unui sistem de taxe unic in locul platii taxelor individuale catre fiecare oficiu national. Aceste taxe se platesc la OHIM.

– O firma care doreste sa depuna cererea de marca comunitara nu trebuie sa aiba o cerere sau o inregistrare nationala prealabila, cum se intampla in cazul unei cereri de marca internationala depusa in baza Protocolului sau Aranjamentului de la Madrid.
– Pentru a depune cererea de marca comunitara, aceasta se poate completa in oricare din limbile oficiale ale statelor membre, iar pentru desfasurarea procedurilor ulterioare depunerii, se poate alege una din limbile oficiale ale OHIM (respectiv, engleza, franceza, spaniola, italiana sau germana). inainte de existenta marcii comunitare, o firma care dorea sa-si protejeze marca in una sau mai multe tari ale Uniunii Europene trebuia sa-si depuna cererea in limba fiecarui stat.
– Tot ce se intampla cu o marca comunitara inregistrata va avea aceleasi efecte in toate tarile Uniunii Europene: inregistrarea, cesiunea sau abandonul unei marci va avea un efect automat in toate statele membere, iar deciziile privind validitatea si drepturile conferite de marca comunitara vor avea un efect unitar.
– Utilizarea marcii intr-un stat membru determina validitatea marcii in ansamblul Uniunii Europene si permite evitarea decaderii marcii pe motiv de nefolosire pe o perioada neintrerupta de 5 ani.
– Cererea de marca comunitara, care nu este acceptata la protectie in una sau mai multe tari ale Uniunii Europene, poate sa fie transformata in cereri de marci nationale, in celelalte tari unde nu sunt motive de refuz, pastrand data de prioritate sau de depozit a cererii initiale a marcii comunitare (asa-numita “procedura de conversie”).

Aderarea Comunitatii Europene la Protocolul privind Aranjamentul de la Madrid permite un acces mai larg titularilor de marca care doresc sa-si protejeze marcile la nivel international. Aceasta permite ca o cerere de marca comunitara sa consitituie baza unei cereri de marca internationala, iar o cerere de marca internationala sa reprezinte o cerere de marca comunitara.
– Odata cu extinderea Uniunii, prin aderarea de noi state membre, marcile comunitare anterior inregistrate sau depuse spre inregistrare, isi extind in mod automat efectele si in aceste state.

CARACTERISTICI SI PARTICULARITATI ALE MARCII COMUNITARE

a. Caracterul unitar

Prin inregistrarea marcii comunitare se obtine un titlu unic ce asigura o protectie unitara pe intreg teritoriul Uniunii Europene si care produce aceleasi efecte in ansamblul acesteia. in consecinta, inregistrarea, transferul sau abandonul unei marcii automat va avea efect in toate tarile membre ale Uniunii Europene, iar deciziile privind validitatea si drepturile conferite de marca comunitara vor avea un efect unitar.

b. Coexistenta cu drepturile nationale de marca

Protectia prin marca comunitara nu are un caracter obligatoriu si nici exclusiv, prevazandu-se posibilitatea companiilor care nu sunt interesate in protectia marcilor pe teritoriul Uniunii, sa-si protejeze marcile pe cale nationala sau internationala. Marca comunitara nu se substituie marcii nationale si nici marcii internationale, fiind un sistem independent de protectie.

c. Revendicarea vechimii (seniority) unei marci nationale

Titularul unei marci comunitare care are o marca identica obtinuta pe cale nationala sau internationala (prin Sistemul Madrid, sistem guvernat de OMPI), va putea revendica vechimea marcii respective. Revendicarea vechimii unei marci are ca efect faptul ca atunci cand inregistrarea nationala a carei revendicare a fost ceruta si acceptata decade, ea nu va trebui sa fie reinnoita pentru a se mentine drepturile ce decurg din inregistrarea ei. Revendicarea vechimii unei marci nationale sau internationale poate fi facuta odata cu depunerea cererii, in termen de 2 luni sau in orice moment dupa inregistrarea marcii.

d. Transformarea marcii comunitare in marca nationala

Orice marca comunitara care nu a putut fi inregistrata, va putea fi transformata in marca nationala. Aceasta transformare necesita depunerea aceleiasi cereri pe langa oficiile nationale in care nu exista obstacol la inregistrare, cererea beneficiind de data de depozit a marcii comunitare sau a inregistrarii nationale a carei vechime a fost revendicata, dupa caz.

Un obstacol la inregistrarea unei marci comunitare ar putea fi, de exemplu, existenta unui drept anterior in una sau mai multe tari ale Uniunii Europene sau faptul ca in limba uneia din tarile respective marca are un sens care o face sa fie descriptiva in legatura cu produsele si serviciile pentru care se cere inregistrarea.

Cererea de marca nationala care rezulta din transformarea unei marci comunitare pastreaza aceeasi data de depozit sau aceeasi data de prioritate ca a marcii comunitare.

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.