Tot ce trebuie stiut despre o marca (V)

0

STITI CE INSEMNA LIMITAREA TERITORIALA A PROTECTIEI UNEI MARCI?

Am aratat ca numeroase sunt firmele care inteleg importanta marcilor in dezvoltarea afacerii, dar nu sunt multi cei care inteleg necesitatea si importanta inregistrarii marcilor.

Sunt si mai putine firmele care constientizeaza ca protectia marcii este limitata teritorial: o marca inregistrata in Romania este protejata doar pe teritoriul Romaniei, iar daca titularul vrea sa exporte produsele sub acea marca intr-o alta tara, de exemplu in Bulgaria, poate avea surpriza sa constate ca acelasi semn, asociat acelorasi produse a fost inregistrat de catre o alta persoana, aceasta persoana putandu-i interzice titularului roman utilizarea propriei marci pe teritoriul acelei tari.

Cazul nu este doar teoretic, ci are la baza marca de tigari „Carpati”, inregistrata in Bulgaria de catre o alta persoana decit titularul roman, la acea data „S.N. Tutunul Romanesc”, si exemplele pot continua.

Ce poate face firma romaneasca, luata ca exemplu in acest caz?

– sa actioneze in instanta – in exemplul ales, in Bulgaria, incercind sa anuleze inregistrarea marcii opozabile; solutia este insa costisitoare (cheltuieli de judecata, avocati, etc.) iar rezultatele sunt incerte.
– sa ajunga la o intelegere cu titularul marcii straine opozabile si sa incerce fie preluarea marcii respective prin cesiune, fie obtinerea cel putin a unei licente; si in acest caz solutia este costisitoare, atit cesiunea cit si licenta presupunind achitarea unor sume titularului, sume care, adesea, pot fi deosebit de mari, reducind eficienta exportului.
– sa utilizeze pe teritoriul respectiv o alta marca decit in tara de origine, caz in care, pe de o parte, pentru a preveni o situatie de genul celei descrise, va trebui sa o inregistreze (fara a detalia de ce, atit in tara de origine cit si in tara in care vrea sa exporte produsele sub marca) iar pe de alta parte sa faca publicitate pentru doua marci, in conditiile in care, in teritoriile vecine Romaniei, publicitatea pentru o marca s-ar putea dovedi suficienta; evident si in acest caz costurile cresc.
– in sfirsit, solutia cea mai buna ar fi ca, atunci cind detinatorul legitim al marcii intrevede posibilitatea utilizarii marcii si in alte teritorii decit in tara de origine, sa o inregistreze, in primul rind in Romania (am presupus ca detinatorul legitim al marcii este roman), iar in al doilea rind, in acele tari in care preconizeaza ca va avea exporturi; vor fi platite in acest caz taxe (suplimentare) pentru inregistrarea marcii in alte state, dar aceste sume sunt incomparabil mai mici decit cheltuielile necesare cazurilor anterior descrise.

Cu alte cuvine, in cazul utilizarii sau preconizarii marcii de catre detinatorul legitim al marcii dincolo de granitele teritoriului tarii de origine, se impune inregistrarea internationala a marcii.

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.