Tot ce trebuie stiut despre o marca (IX)+(X)

0

CINE POATE INREGISTRA O MARCA COMUNITARA?

Orice persoana fizica sau juridica poate sa depuna o cerere de marca comunitara daca indeplineste una din urmatoarele conditii:

– are nationalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Conventiei de la Paris sau al Organizatiei Mondiale a Comertului;
– are domiciliul, sediul sau o intreprindere industriala sau comerciala efectiva si serioasa pe teritoriul Uniunii Europene, pe teritoriul unui stat membru al Conventiei de la Paris sau al Organizatiei Mondiale a Comertului.

Daca nu indeplineste nici una din aceste conditii, exista posibilitatea obtinerii unei inregistrari de marca comunitara, daca exista un acord de reciprocitate intre tara solicitantului si Uniunea Europeana (ex. Taiwan).

Deoarece, de la 01.01.2007, Romania este membra a Uniunii orice persoana fizica sau juridica romana poate depune cereri de marci comunitare.

Desigur, Romania fiind tara membra a Conventiei de la Paris, persoanele fizice si juridice din Romania puteau inregistra marci comunitare si anterior aderarii, dar in acest caz solicitantul trebuia sa aiba un madatar dintr-o tara membra a Uniunii, ceea ce implica costuri suplimentare iar cererea trebuia depusa in una din limbile oficiale ale tarilor membre; incepand cu 01.01.2007, urmare a aderarii la UE, persoanele fizice sau juridice romane pot depune cererea de marca comunitara direct (fara mandatar) si, asa cum vom vedea, chiar in limba romana.

CE FEL DE SEMNE POT FI INREGISTRATE CA MARCI COMUNITARE? CARE SUNT TIPURILE DE MARCI COMUNITARE?

Am aratat ca, in conformitate cu prevederile art. 4 din Regulamentul CE 40/94, privind marcile comunitare „pot constitui marci comunitare toate semnele care pot fi reprezentate grafic, in special cuvintele, in special numele de persoane, desenele, literele, cifrele, forma produsului sau a ambalajului sau, cu conditia ca astfel de semne sa asigure deosebirea intre produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altora” prin urmare:
– orice semn distinctiv
– si care poate fi reprezentat grafic,
poate face obiectul unei cereri de inregistrare a unei marci comunitare.

Plecand de la definitia marcii, raportindu-ne la formularul cererii de inregistrare, intr-o clasificare strict formala marcile comunitare pot fi:
– verbale – respectiv, marci constind din cuvinte, asocieri de cuvinte, asocieri de cuvinte si de cifre, nume de persoane, sloganuri, etc., fara ca acestea sa fie insotie de alte elemente distinctive  ( ca de exemplu, scriere cu caractere speciale, utilizarea de culori si sau elemente grafice, etc.),
– figurative – respectiv, marci constind din desene, combinatii de elemente verbale si desene, elemente verbale insotite de alte elemente distinctive ( ca de exemplu, scriere cu caractere speciale, utilizarea de culori si sau elemente grafice, etc.),
– tridimensionale – respectiv, marci constind din forma produsului sau a ambalajului sau, sau din alte forme tridimensionale care pot fi utilizate asociate produselor sau serviciilor (de exemplu, aspectul general al unui local de alimentatie publica „Mc Donalds” poate face obiectul unei marci tridimensionale),
– culoarea „per se” (culoarea ca atare)- respectiv, o culoare sau o combinatie de culori care, prin utilizare, a devenit distinctiva pentru anumite categorii de produse sau servicii (ca de exemplu culoarea mov (Pantone 2685C) pentru ciocolata si produse din ciocolata, culoarea portocaliu (Pantone 151) pentru servicii de comunicatii mobile (marca nationala ),  culoarea maron pentru servicii de transport si distributie, etc.),
– sonore – fragmente sonore distinctive (si am exemplificat deja cu binecunoscutul „raget al leului” al studiorilor Metro Goldwin Mayer),
– alte tipuri de marci (solicitantul trebuind sa specifice care anume sunt aceste tipuri – respectiv, hologramele, marcile in miscare, marcile de pozitionare, marcile olfactive (un miros nespecific, asociat produsului, cum ar fi o guma de sters cu miros de trandafiri), etc.
Asa cum spuneam, aceasta clasificare este pur formala, pentru ca analiza marcii, asociata produsului sau serviciului, se face in raport cu reprezentarea grafica a semnului inregistrat sau solicitat a fi inregistrat ca marca, cu descrierea si culorile (eventual) indicate in cerere, cit si cu eventualul „disclaimer” (declaratia de nerevedicare a unui drept exclusiv asupra unor elemente nedistinctive aflate in compunerea marcilor)
Pe de alta parte, am aratat ca marca comunitara este de sine statatoare in raport cu marcile nationale sau internationale; prin urmare, prin marca comunitara se poate  se poate solicita inregistrarea:
– unui semn nou, care nu a facut obiectul depunerii sau inregistrari anterioare, ca marca nationala sau internationala,
– un semn care a facut obiectul unei cereri de inregistrare, a solicitantului marcii comunitare, la un oficiu national dintr-o tara parte la Conventia de la Paris sau la Aranjamentul TRIPS;  in acest caz, daca prevederile legale sunt respectate, solicitantul poate invoca prioritatea primului depozit.
– un semn care a facut obiectul unei inregistrari internationale, a solicitantului marcii comunitare, indiferent de data inregistrarii acesteia; si in acest caz, daca prevederile legale sunt respectate, solicitantul poate invoca prioritatea primului depozit.

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.