Marketing pentru Start-up-uri

0

10 activitati de marketing care trebuie facute in primele 3 luni

Indiferent ca sunteti un intreprinzator la startul afacerii dumneavoastra sau ca va numarati printre primii anagajati ai unei afaceri proaspat infiintate, trebuie sa stiti ca activitatile de marketing intreprinse in prima perioada a afacerii sunt definitorii pentru succesul sau esecul intreprinderii.

De aceea am creat aceasta lista care cuprinde 10 activitati de marketing pe care ar trebui sa le faceti in primele 3 luni de functionare ale companiei. De ce 3 luni? Pentru ca plecam de la premisa ca aveti deja un plan de afacere in care v-ati stabilit viziunea pe termen lung (5-10 ani) a afacerii; indiferent cat de bine este structurat planul de afacere, punerea in aplicare a unei strategii pe termen lung trebuie sa fie impartita in etape intermediare mai mici. Stiti cum se mananca un elefant? Bucata cu bucata! De aceea este nevoie sa va stabiliti obiective mai mici pe care sa le puteti pune in aplicare imediat.

Pentru a avea succes, este obligatoriu ca toate tacticile listate mai jos trebuie sa se regaseasca in strategia generala a companiei inclusa in planul de afaceri. Asa ca este necesar ca strategia de marketing din planul de afacere sa contina: scop si obiective clar definite, grupurile tinta carora va adresati, mesajele pe care doriti sa le transmiteti, canalele de comunicare pe care urmeaza sa le utilizati, etc.

Iata care sunt cele 10 activitati de marketing pe care ar trebui sa le intreprindeti in primele 3 luni de activitate ale firmei:

1. Creati-va o identitate vizuala atractiva
Creati un nume nou sau reevaluati-l pe cel pe care il aveti deja. Asigurati-va ca se potriveste perfect cu profilul afacerii, ca este usor de scris, de pronuntat si de retinut si ca poate fi branduit pe parcursul timpului. Daca nu doriti sau nu va permiteti sa angajati un designer care sa va faca logoul afacerii, puteti utiliza un website gratuit unde sa va creati un logo care sa apara pe toate materialele firmei, cum ar fi: http://www.logomaker.com/.

2. Creati un website care sa aiba un design atractiv si sa fie usor de utilizat
Poate parea un sfat pueril, pentru ca in zilele astea toata lumea are un website, dar ati fi surprins daca ati afla cat de multi antreprenori ignora acest sfat si considera ca nu au nevoie de un website. Daca va numarati printre ei, cred ca nu mai e cazul sa cititi urmatoarele activitati din lista de mai jos.

Retineti ca aveti intre 3 si 10 secunde pentru a va convinge potentialii clienti care va acceseaza website-ul sa ramana si sa achizitioneze produsele/serviciile dumneavoastra. Prima impresie se creeaza de pe prima pagina, asa ca trebuie sa va asigurati ca aceasta contine destul de multe informatii despre ce este sau ce face produsul dumneavoastra, care ii sunt beneficiile si avantajele si destul de putine incat sa nu il oboseasca si sa il determine pe vizitator sa doreasca sa afle mai multe.

Sunteti sigur ca vreti sa ii puneti sa asculte muzica data tare sau sa ii apara cateva pop-up-uri care sa ii blocheze vederea catre prima pagina?

3. Creati-va un blog, postati continut de calitate si promovati-l
Cititi acest articol deoarece considerati continutul lui ca fiind interesant si util si pentru ca website-ul pe care sunteti nu arata chiar rau. Ati ajuns aici printr-un motor de cautare sau prin intermediul unor canale de social media precum Facebook sau Twitter.

Daca website-ul este ca o brosura de prezentare pentru produsul sau serviciul dumneavoastra, atunci blogul este platforma prin care dumneavoastra va faceti cunoscute viziunea, ideile, personalitatea companiei si prin care distributi continut de calitate pentru clientii dumneavostra. Blogul reprezinta o forma de personalizare a companiei creand o apropiere intre client si oamenii din spatele produsului/serviciului.

Utilizati canelele de social media pentru a interactiona cu clientii, colaboratorii, promotorii dumneavoastra si pentru a va promova blogul.

4. Investiti timp in optimizarea website-ului dumneavoastra sau angajati pe cineva care sa faca asta
SEO (Search Engine Optimization) nu va avea un impact imediat asupra afacerii dumneavoastra, dar va va oferi avantaje considerabile pe termen lung.

Desi suna foarte complicat, nu e. Principiile de baza sunt calitatea designului si continutului si interactivitatea. Asigurati-va ca materialele publicate pe website sunt utile si relevante pentru vizitatorii dumneavoastra, pentru ca motoarele de cautare evalueaza calitatea unui website dupa numarul de vizitatori, dupa timpul petrecut pe website-ul dumneavoastra si dupa numarul de pagini pe care le-au accesat acestia.

De asemenea, oferiti utilizatorilor posibilitatea de a lasa comentarii pe website si de a publica linkuri catre website-ul dumneavoastra pe retele de socializare si pe blogurile/website-urile lor.

5. Implicati-va in social media
Prin implicare nu ne referim la: faceti un cont pe un canal de socializare si postati zilnic ofertele dumneavoastra. Desi este o practica uzitata, efectele nu sunt cele scontate.

Sfatul nostru in ceea ce priveste social media este: faceti un cont, ascultati/cititi, invatati si dupa aceea postati. Canalele de social media va ofera o sansa nesperata de a fi aproape de clientii dumneavoastra si de a le intelege nevoile si asteptarile. Majoritatea companiilor la inceput de drum utilizeaza social media doar pentru a-si comunica unidirectional ofertele de produse/servicii, cand de fapt cele mai importante activitati sunt acelea de a asculta si a invata cat mai multe despre grupul tinta si de abia dupa aceea de a posta.

6. Instalati-va un program de web analytics si monitorizati-l
Instalarea si monitorizarea unui program de web analytics este una dintre cele mai utile activitati pentru o afacere aflata la inceput pentru ca astfel puteti vedea in timp real: cati vizitatori aveti pe website, cati dintre acestia au intrat pentru prima data si cati au revenit, cate pagini au vizitat, ce pagini au citit, cat au stat pe pagina respectiva si multe altele.

Aceste informatii va ofera o imagine asupra comportamentului utilizatorilor website-ului dumneavoastra si asupra celor mai atractive produse/pagini din website. Un instrument util de acest tip este Google Analytics.

7. Transformati-va primii clienti in promotori pentru afacerea dumneavoastra
Toti cei care s-au lansat in afaceri stiu cat de important este sistemul de relatii pe care il ai in aceasta perioada, poate si pentru ca de multe ori primii clienti sunt prietenii si cunostintele dumneavoastra si primii investitori sunt membrii familiei.

De aceea asigurati-va ca cei care vor achizitiona produsele/serviciile dumneavoastra va vor oferi feed-back, vor primi servicii si produse de o calitate exceptionala, vor fi implicati activ intr-o forma sau alta in crearea sau modelarea produsului dumneavoastra. O data ce au achizitionat produsul/serviciul chestionati-i cu privire la calitatea acestuia, calitatea livrarii si comunicarii pe parcursul procesului de vanzare. Incercati sa aflati cat mai multe informatii pe care sa le utilizati ulterior pentru modificare/dezvoltarea produsului/serviciului oferit.

Idealul pentru o afacere nu este sa aiba clienti, ci sa aiba fani. Acestia din urma se transforma in promotori ai afacerii si vor genera mai multi clienti decat orice alta forma de promovare. Puteti utiliza feed-back-ul acestora ca testimoniale pe website-ul dumneavoastra sau puteti folosi imaginea lor in campaniile de promovare ulterioare.

8. Trimiteti un newsletter lunar, daca este posibil
Este recomandat sa trimiteti un astfel de newsletter pentru a va tine la curent clientii, potentialii clienti, colaboratorii cu noile oferte si cu evolutia firmei in general.
Daca considerati ca exista vre-un motiv pentru care nu ar trebui sa trimiteti o informare de calitate unor persoane care au un interes fata de afacerea dumneavoastra, nu trimiteti un astfel de newsletter!

9.  Incepeti sa cautati distribuitori pentru produsul/serviciul dumneavoastra
Acesta este un lucru mai usor de spus decat de facut, pentru ca exista sanse foarte mari sa intrati pe o piata pe care exista deja o concurenta care utilizeaza aceleasi canale de distributie pe care le vizati si dumneavoastra.

In plus, incheierea unor parteneriate de acest tip necesita un timp destul de mare de negociere pentru stabilirea tuturor conditiilor de colaborare, astfel ca este posibil ca parteneriatul in sine sa nu se concretizeze pe parcursul celor trei luni.

In schimb efortul implicat in gasirea si negocierea unor contracte de distributie va va asigura accesul la un numar mult mai mare de clienti.

10.  Organizati-va si puneti in aplicare activitatile de marketing pentru primele 3 luni
In special in cazul afacerilor aflate la inceput persoana care se va ocupa de activitatile de marketing trebuie sa fie extrem de eficienta si organizata, pentru a putea pune in aplicare toate activitatile de marketing enumerate anterior incadrandu-se intr-un buget limitat si intr-o perioada de timp clar stabilita.

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply