Cum sa creezi o campanie de social media

0

Gasirea urmatorului client, extinderea pe noi piete, recrutarea unei persoane cheie in organigrama companiei sau rezolvarea unei crize de numerar sunt doar cateva dintre preocuparile unui antreprenor, care il pot impiedica sa priveasca atent catre schimbarea paradigmei de business oferita de social media.

Totusi, statisticile arata ca retelele sociale rapesc potentialilor clienti, utilizatori de Internet, aproximativ 22% din timpul petrecut online. Se poate spune ca social media isi tine promisiunile legate de efectele virale, de rezultatele cautarilor infuzate social si de posibilitatile infinite de targetare virtuala, atat timp cat uneltele tehnologice (Facebook, LinkedIn, Twitter etc.) sunt folosite strategic. Acestea pot fi folosite pentru recrutarea sau pastrarea angajatilor, pentru a creste eficienta organizationala, pentru a folosi eficient datele din companie in luarea deciziilor sau pentru a stimula inovatia.

Iata cateva idei despre cum se creeaza o campanie eficienta de social media, care va pot ajuta in branding si in cresterea rapida a valorii afacerii, utilizand unelte cunoscute pe care probabil ca deja le folositi.

Setarea unor obiective cat mai specifice
Obiectivele unei campanii de social media pot fi: cresterea numarului de persoane care va cunosc brandul si serviciile oferite, cresterea numarului de lead-uri, cresterea ratei de conversie a lead-urilor in vanzari, crestere traficului pe site sau in magazin, reducerea costurilor de marketing pastrand in acelasi timp veniturile constante, castigarea unei noi audiente sau piete etc. Definiti obiectivele pe care doriti sa le atingeti si prioritizati-le. Concentrati-va atentia pe primele doua sau trei dintre acestea.

Definirea publicului tinta
O campanie de social media presupune doua segmente tinta:

  • Potentialii clienti – acele persoane care doriti sa cumpere de la voi sau sa va lase datele contact pentru a-i putea aborda ulterior. Potentialii clienti va pot lasa contactele lor in mai multe feluri: prin subscrierea adresei de email intr-o lista de distributie a informatiilor din site, pe Twitter sau devenind fan sau membru al paginii/grupului de Facebook.
  • Influentatorii – acele persoane care doriti sa le vorbeasca cititorilor si prietenilor lor despre compania si serviciile voastre. Chiar daca aceste segmente tinta au puncte comune, doriti ca ele sa actioneze diferit.

Monitorizare, Analiza, Implicare
Indiferent de domeniul de activitate al companiei trebuie sa monitorizati ce se petrece in social media. O minima monitorizare se poate face prin setarea unei pagini iGoogle si adaugarea unor feed-uri de la Google blog, prin cautarea posturilor despre companie pe bloguri si a tweet-urilor. Folosind platforma Delicious puteti vedea ce anume apreciaza oamenii la site-ul sau oferta voastra. Monitorizati reputatia companiei, a portofoliului de produse ca sa puteti identifica punctele forte si punctele slabe ale prezentei online. Activitatile de monitorizare trebuie sa inceapa inainte de a merge mai departe cu orice alt aspect al strategiei de social media.

Analizati contextul inainte de a actiona. Trebuie sa va ganditi cum se vor alinia obiectivele campaniei de social media cu obiectivele de marketing, comunicare si management ale companiei. Care este publicul la care trebuie sa ajunga mesajul campaniei? Cum va fi formulat mesajul? Ce puncte forte are compania si cum pot fi acestea dezvoltate in mediul online? Identificati oportunitati cheie, una sau doua retele sociale pe care sa va concentrati atentia, blogul sau comunitatea online in care doriti sa va remarcati si apoi puteti sa dezvoltati abordari creative care sa ofere valoare reala clientilor.

Fie ca implicarea in social media se rezuma doar la a posta ocazional comentarii pe blog, fie ca aveti o implicare la scara larga in social media,  trebuie sa fiti mereu pregatiti pentru eventuale critici ale publicului. In fata unui succes limitat, efortul trebuie sa fie sustinut: creati un blog care sa functioneze chiar si cu putine comentarii si lasati incurajarea comentariilor acelor clienti care au timp sa spuna lucruri bune despre compania voastra.

Alte aspecte ale unei strategii de social media
Dupa ce ati stabilit obiectivele principale, publicul tinta si v-ati familiarizat cu tool-urile de social media, trebuie sa mai aveti in vedere cateva aspecte in definirea unei strategii coerente de social media. Recapitulati obiectivele secundare si incercati sa vizualizati cel mai bun rezultat al campaniei. Ganditi-va cum veti evalua rezultatele obtinute si cum veti afla in ce masura obiectivele au fost atinse. Cum veti sti daca proiectul este complet? Stabiliti niste indicatori de succes (de ex. Vizite unice pe zi pe website, nr. de comentarii/mentionari pe zi, nr. de aparitii media in primele x luni). Trebuie sa decideti cat timp veti aloca pe saptamana (in ore) pentru a produce continut text si a raspunde la comentarii. Ce sperati sa invatati din implementarea acestui proiect, care sa va foloseasca in viitoare actiuni online?

Social Media ROI (Return of Investment)
Calcularea exacta a Return of Investment (ROI) se poate dovedi destul de dificila de multe ori, dar pentru a va apropia cat mai mult de un raspuns real, va puteti raporta la cativa indicatori. Astfel, incearcati sa determinati care sunt valorile urmatoare:

  • Social Media Costs – investitia in hardware si software atunci cand este angajata o persoana care sa se ocupe de acest tip de promovare.
  • Customer Lifetime Value – valoarea neta (suma) pe care o atribuiti unui client, in functie de valoarea cumparaturilor sale si de valoarea achizitionarilor pe care le fac si le-ar putea face clientii pe care el ii aduce in magazin.
  • New Customer Value Via Social Media – urmareste conversiile campaniilor folosind Google Analytics sau un alt program de masurare a traficului. Aflati astfel ce rezultate ati obtinut fie prin masurarea vanzarilor, fie al valorii pe care il are in medie o persoana care a indeplinit o actiune ce se va transforma in viitor intr-o achizitionare propriu-zisa, cum ar fi inregistrarea printr-un formular de subscriere.
  • Customer Service Value –  reducerea costurillor datorata transferului, cel putin partial, al relatiilor cu clientii pe Facebook sau Twitter, acolo unde oamenii pot primi raspunsuri rapide la diverse probleme.

In functie de piata, echipa si capacitatile creative ale acesteia, puteti descoperi ca social media este un canal de promovare foarte eficient si la indemana, care ar putea deveni chiar principalul instrument de marketing in cadrul companiei.

Sursa: www.esimplu.ro

Share.

Leave A Reply