De ce avem profit, dar nu avem bani in cont?

0

Un studiu de caz despre finantele unei firme – venituri si incasari, cheltuieli si plati, profit si disponibilitati banesti – accesibil oricarui antreprenor, manager, specialist sau nespecialist.

Ipoteze de lucru:

Firma STAR s-a aprovizionat in luna iunie cu marfuri A in valoare de 20.000 ron (cantitate = 2.000 bucati, cost de achizitie = 10 ron/ buc). In luna iunie s-au vandut 500 bucati din marfa A, iar pretul de vanzare a fost 12 ron/ buc.

In aceeasi luna s-a incasat de la clientul C doar 60% din valoarea vanzarilor realizate, restul urmand sa se incaseze in iulie, conform termenelor contractuale stabilite. Termenele de plata negociate cu furnizorul F sunt: 30% in luna iunie si 70% in luna iulie.

Obiective:

Sa se calculeze profitul comercial (banii „contabilizati” in evidentele financiar-contabile) si disponibilitatile banesti (banii „contabilizati” in conturile bancare) care au rezultat din aceasta tranzactie, la nivelul lunii iunie.

Rezolvare:

Profitul comercial (marja comerciala) reprezinta diferenta dintre veniturile obtinute din vanzarea marfii si cheltuielile aferente marfii vandute. Disponibilitatile banesti (banii din contul bancar) reprezinta diferenta dintre incasarile obtinute din vanzarea marfii si platile efectuate pentru achizitiile de marfa.

Venituri

  • Venituri din vanzarea marfii = 500 bucati x 12 ron/ bucata = 6.000 ron
  • Venituri din vanzarea marfii = cantitatea de marfa vanduta x pretul unitar de vanzare.
  • Veniturile sunt inregistrate in evidentele contabile la valoarea vanzarilor fara TVA.

Cheltuieli

  • Cheltuieli cu marfa vanduta = 500 bucati x 10 ron / bucata = 5.000 ron
  • Cheltuielile cu marfa vanduta = cantitatea de marfa vanduta x costul unitar de achizitie.
  • Cheltuielile sunt inregistrate in evidentele contabile la valoarea vanzarilor fara TVA.

Profitul sau marja comerciala
Marja comerciala = 6.000 ron – 5.000 ron = 1.000 ron
Profitul sau marja comerciala = venituri realizate din vanzarea marfii – cheltuieli cu marfa vanduta.

In general, din marja comerciala obtinuta trebuie sa se acopere celelalte cheltuieli care sustin activitatile firmei: cheltuieli cu transportul de aprovizionare si distributie a marfii, cheltuielile cu utilitatile (chirie, energie, apa, telecomunicatii), cheltuielile cu salariile si dobanzile.

Incasari

  • Incasarile din vanzarea marfii = (6.000 ron x 1,19) x 60% = 4.284 ron
  • Incasarile din vanzarea marfii = valoarea incasata de la client, conform termenelor de incasare negociate.
  • Incasarile sunt inregistrate in evidentele contabile la valoarea vanzarilor incasate, inclusiv TVA.

Plati

  • Platile pentru achizitia marfii = (20.000 ron x 1,19) x 30% = 7.140 ron
  • Platile pentru achizitia marfii = valoarea platita catre furnizor, conform termenelor de plata negociate.
  • Platile sunt inregistrate in evidentele contabile la valoarea platilor efectuate (achizitii cu TVA).
  • Fluxul de numerar (disponibilitatile banesti)
  • Fluxul de numerar = 4.284 ron – 7.140 ron = – 2.856 ron
  • Fluxul de numerar = incasari – plati.

In general, fluxul de numerar rezultat din tranzactiile comerciale trebuie sa creeze excedent de disponibilitati banesti, adica incasarile trebuie sa fie mai mari decat platile, pentru ca activitatile firmei sa nu intre in blocaj financiar.

Rezultate:

  • Profitul sau marja comerciala (venituri – cheltuieli) = 1.000 ron
  • Fluxul de numerar (incasari – plati) = -2.856 ron

Firma STAR a inregistrat, in luna iunie, un profit comercial in valoare de 1.000 ron, dar a creat un deficit privind fluxul de numerar in valoare de 2.856 ron. Cauza acestui deficit financiar o constituie necorelarea sumelor si termenelor de incasare si de plata negociate cu clientii si furnizorii acestei tranzactii comerciale.

Concluzii:

Pentru ca o firma sa fie profitabila si sa genereze disponibilitati banesti, managerii si specialistii sai trebuie sa fie preocupanti permanent de rezultatele obtinute in urma derularii oricarei tranzactii comerciale si sa stabileasca politicile generale:

  • politica de stabilire a preturilor de vanzare (influenteaza vanzarile si profitul);
  • politica de acordare a creditului comercial pentru clienti (influenteaza incasarile si disponibilitatile banesti);
  • politica de costuri maximale pentru achizitii (influenteaza cheltuielile si profitul);
  • politica de obtinere a creditelor comerciale de la furnizori (influenteaza platile si disponibilitatile banesti).

Sursa: Anda Racsa

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.