Rolul managementului si restructurarea afacerii

0

Din punct de vedere economic, politic, social etc trecem printr-o perioada extrem de „tulbure” si asta ne afecteaza activitatea si performanta atat la nivel macro cat si la micro (la nivel de firma).

Si totusi, fiecare antreprenor, manager, specialist isi pune problema cum poate actiona intr-un mediu atat de instabil si imprevizibil?

Trebuie insa sa recunoastem ca mediul in care ne desfasuram activitatea a fost si va fi intotdeauna partial controlabil. Insa, pana acum ceva vreme, contextul general in care ne desfasuram activitatea era „mai prietenos” si oportunitatile de pe piata erau mai vizibile decat riscurile care ne „pandeau”.
Acum insa riscurile sunt mai numeroase decat oportunitatile – cel putin la prima vedere.

Dar daca vom intelege si vom accepta aceasta permanenta schimbare a mediului in care activam, daca vom anticipa corect oportunitatile si riscurile, daca ne vom stabili obiective si strategii realiste si daca vom actiona eficient, atunci” anul 2009 poate fi un an bun.

Cred ca anul 2009 va fi un an in care rolul managementului afacerii va fi reconsiderat si se va acorda o mai mare atentie planificarii si administrarii eficiente a resurselor, avand in vedere ca mediul intern al firmei poate fi totusi controlabil intr-o mai mare masura decat mediul extern al firmei.

Va urma o perioada in care fiecare afacere va fi analizata, „diagnosticata” si restructurata pentru a fi viabila si profitabila pe termen scurt, mediu si lung.

Restructurarea afacerii poate fi de natura manageriala, organizatorica sau financiara.

Restructurarea manageriala inseamna reconsiderarea urmatoarelor elemente:
a) aplicarea principiului „omul potrivit la locul si momentul potrivit” pentru obtinerea unor rezultate sigure si imediate;
b) preocuparea pentru dezvoltarea cunostintelor si abilitatilor manageriale;

c) exercitarea mai pregnanta a functiilor de planificare a afacerii, de organizare si de control continuu al activitatilor, resurselor si performantelor;
d) implementarea unor metode si instrumente de management performant: management prin obiective, management prin bugete, management prin proiecte, tablouri de bord manageriale, astfel incat toate obiectivele si rezultatele sa fie masurabile si controlabile, astfel incat sa se poata interveni oricand cu masuri corective;
e) reorganizarea sistemului informational al firmei, astfel incat echipa manageriala sa aiba acces oricand la informatii si rapoarte corecte, complete si bine structurate;
f) imbunatatirea comunicarii manageriale si inter-departamentale;
g) revizuirea sistemului decizional, astfel incat deciziile sa fie bine fundamentate si sa existe o evaluare a efectelor viitoare ale acestora;

Restructurarea organizatorica inseamna analiza si reproiectarea activitatilor firmei in concordanta cu noile obiective si strategii ale firmei:
a) revizuirea organigramei firmei, sub aspectul nivelelor ierarhice, centrelor de responsabilitate, centrelor productive si a centrelor de suport;
b) reproiectarea numarului si politicii de personal, a politicii de salarizare;
c) dezvoltarea unor departamente de controlling pentru de monitorizarea, analiza, evaluarea performantelor comerciale si financiare ale afacerii si acordarea oricarei informatii echipei manageriale pentru elaborarea strategiilor si politicilor de firma;

Restructurarea financiara are ca scop mentinerea profitabilitatii si echilibrului financiar al afacerii, prin controlul permanent al veniturilor si costurilor si al incasarilor si platilor cu tertii.
Pentru realizarea acestui scop, trebuie avute in vedere urmatoarele masuri:
a) identificarea si diminuarea / eliminarea zonelor care genereaza pierderi de cash: centre de productie, de vanzare, de suport; game de produse sau servicii etc;
b) reducerea costurilor si optimizarea structurii acestora in concordanta cu volumul si valoarea vanzarilor firmei;
c) elaborarea si urmarirea lunara a bugetelor de venituri si cheltuieli la nivel de firma si pe centre de responsabilitate, in vederea respectarii limitelor de buget stabilite si asigurarea premiselor de anticipare si reducere a pierderilor;
d) elaborarea si monitorizarea lunara si saptamanala a bugetelor de incasari si plati, in vederea anticiparii si asigurarii necesarului de finantare pentru continuarea activitatii companiei;
e) revizuirea politicilor de investitii si de finantare bancara;
f) revizuirea politicilor de finantare comerciala: credit-client si credit-furnizor;
g) proiectarea si monitorizarea principalilor indicatori economico-financiari de analiza a profitabilitatii, lichiditatii si solvabilitatii afacerii;
h) implementarea unui sistem de tablouri manageriale de bord financiar pentru „pilotarea” eficienta a afacerii.

Cred ca aplicand aceste masuri de restructurare si reproiectare a managementului afacerii se va intelege cum poate fi mai controlabil mediul intern al firmei, cum ne putem dezvolta abilitatea de adaptare la un mediu extrem de dinamic si cum putem deveni mai performanti in viitor.

Sursa: Finantare.ro

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.