Povestea de succes al lui Gheorge Bosanceanu, singurul operator roman de nave maritime

1

gheorghe bosanceanuGheorghe Bosanceanu este unul dintre cei mai bogati constanteni. Din urma investitiilor in media, turism si industrie navala, Gheorghe Bosanceanu a ajuns sa adune in 20 de ani aproximativ 200 de milioane de euro. Afaceristul in varsta de 57 de ani a ajuns armator si operator de nave la inceputul anilor 1990, printr-o privatizare in genul MEBO al companiei de stat Navrom, cand in loc de fabrici, angajatii de la Navrom au primit vapoare.

Gheorghe Bosinceanu vorbeste deschis despre primii pasi pe care i‑a facut in business. A avut varsta, pregatirea, contactele, dar si ceva bani cu care sa intre in business. Bineinteles ca a avut si sansa, iar aici Gheorghe Bosinceanu face referire la faptul ca, intr‑o perioada in care bancile nici nu voiau sa auda de creditare in baza unor planuri de afaceri, el a reusit sa convinga doua banci sa‑l crediteze. Este vorba despre Bancorex si Credit Agricole Lyonnais, de la care a obtinut, prin 1994-1995, 32 de milioane de dolari. Cu acesti bani a reusit sa‑si puna la punct flota sa, de opt vapoare, pe care o obtinuse in urma privatizarii, dar si sa achite catre statul roman diferentele pe care le mai avea de platit pentru achizitia navelor. Printre acestea era si petrolierul „Biruinta”, care a fost comandat de presedintele Traian Basescu. Navele erau insa vechi si extrem de costisitor de operat. Diferentele in exploatare intre navele romanesti si celelalte erau uriase.

Fost comandant de nava are multe povesti de impartasit cu ceilalti si intamplari din cei noua ani de navigatie. Sase ani dintre acestia sunt petrecuti pe mare. Astazi el face o paralela intre furtunile de e mare si criza economica prin care a trecut. Romanul cu cele mai importante afaceri in shipping crede ca furtuna este pe sfarsite, desi la linia orizontului par ca se aduna alti nori intunecati. Fostul comandant de nava Gheorghe Bosinceanu, astazi proprietarul Santierului Naval Constanta, al Histria Shipmanagement (operator de nave), dar si cel mai mare armator roman, pare sa fi gasit cheia supravietuirii in furtuna. Desi momentele in care vorbeste despre afacerile sale sunt rare, Gheorghe Bosinceanu este cel mai important armator roman, firmele sale avind un numar de peste 3000 de angajati. Este administrator la mai multe firme de shipping si proprietar al unei flote de zece petroliere. Detine 51 % din actiunile Santierului Naval Constanta. Averea si modul in care a dobindit-o a lasat loc la multe discutii si au facut din Bosinceanu unul dintre cele mai controversate personaje din Constanta. In presa s-au facut speculatii pe tema privatizarii Santierului Naval. Unul dintre ziarele locale a publicat o serie de atacuri la adresa omului de afaceri, cu referire la modul in care a obtinut mai multe vapoare de la fosta companie de navigatie Petromin. Bosinceanu mai are in proprietate trustul de presa Cuget Liber, in ultimii ani cotidianul constantean trecind prin mai multe schimbari de format. El s-a implicat si in fotbal, cumparand FC Farul Constanta. Despre povestile din drumurile sale pe mare exista mai multe articole. Aflat la inceput de cariera si plecat cu nava, in trecere spre China, in aglomerata stramtoare Malaca (uneste Marea Andaman cu Marea Chinei de Sud), omul de afaceri a avut nenorocul sa fie acostat de doua ambarcatiuni. Cam 20 de pirati au aruncat cangile si s-au urcat la bord, au spart lacatele de la magazii si au aruncat marfa in barcile lor. „Nu avea rost sa te iei de ei ca scoteau armele. Tot ce trebuia sa faci era sa stai calm la locul tau”, povesteste marinarul, care a repetat experienta si la Bangkok, pe fluviu. Bosinceanu mai spune ca in cei noua ani cat a navigat pe mare a fost atacat de pirati de mai multe ori. Dar, in general, navigatorii de pe navele aflate sub pavilioanele statelor comuniste aveau un statut oarecum privilegiat. „Piratii stiau ca nu avem nimic si atunci nu ne cautau prin buzunare”, isi aminteste el. Armatorul de Constanta spune ca una dintre cele mai lungi perioade petrecute de el pe nava a fost de cinci luni de zile. Traseul pe care actualul om de afaceri l-a parcurs a fost Constanta-Bangkok-Shanghai-Singapore, dar si returul. „Doar intre Constanta si Bangkok faceam 21 de zile. Si asta in conditiile in care apele erau linistite”. Riscurile pe care aceste drumuri pe mare le aduceau erau si in privinta propriei vieti. Recunoaste ca o data s-a temut foarte tare. Plecand cu nava din Shanghai, a reusit sa evite un taifun, dar fiind prins intre doua atfel de furtuni, conditiile erau foarte grele. „Am navigat timp de doua saptamani fara sa stim locul in care ne duceau valurile. Am vazut nave care se scufundau in apropiere de noi, dar nu aveam cum sa ii ajutam. Ne-am ghidat dupa stele, iar din datele culese am stabilit o destinatie aproximativa”. In ceea ce priveste modul in care milionarul isi descrie afacerile, constanteanul spune ca in shipping trebuie sa fii mereu prezent pe piata. „Nu esti vizibil nu existi”.

In privinta hobby-urilor, omul de afaceri a cumparat echipa de fotbal preferata- FC Farul Constanta si s-a implicat in modernizare intregii baze sportive a clubului constantean.

Milionarul se fereste sa pronunte ca este proprietarul celor zece nave pe care le opereaza. Considera ca important este sa se retina ca este singurul operator roman de nave maritime. Astfel el lasa sa se inteleaga ca este cel mai mare armator roman.

Gheorghe Bosinceanu sustine ca poate oricand sa arate cum a facut si ultimul dolar. Asadar, prefer transparenta in ceea ce priveste afacerile sale, si investitiile pe care le face. Banii sai sunt stransi in baza muncii sale, iar asa cum se declara, sa fii armator inseamna sa muncesti 24 de ore din 24, 365 de zile pe an. Gheorghe Bosinceanu intr adevar are tot timpul birourile ocupate, iar aceasta este o dovada ca munca si implicarea sunt si in cazul acestuia contributii importante constituirea averii pe acre in prezent o detine.

Sursa: Sociology of Richness

Share.

Un comentariu

Reply To Pulea Spătaru Cancel Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.