2010 va fi anul reinventarii si al start-up-urilor, dar si anul prudentei

0
jciAcesta a fost mesajul vorbitorilor invitati in cadrul celei de-a opta editii a Business Target Club, un eveniment marca Junior Chamber International Bucuresti (JCI) organizat in parteneriat cu Fundatia Natională a Tinerilor Manageri (FNTM) in data de 9 decembrie.

Evenimentul s-a desfasurat sub forma unei dezbateri pe tema Romania dupa alegeri. Tendinte aducand in prim plan problemele de ordin economic cu care se confrunta Romania la ora actuala si insistand asupra solutiilor posibile pentru a evita intrarea tarii in colaps.

Oamenii de afaceri si tinerii antreprenori prezenti la aceasta conferinta au primit raspunsuri la intrebarile lor de la specialistii care au dat curs invitatiei de a participa la eveniment: Cosmin Alexandru (presedinte Asociatia Erudio si director asociat Brandivia), Dan Ioan Popp (presedinte si actionar Impact Developer & Contractor) si Gabriel Biris (Partener SCA Biris-Goran). Discutia a fost moderata de Andreea Rosca (director business press in cadrul trustului Realitatea-Catavencu).

Dezbaterea a debutat cu afirmatia Andreei Rosca potrivit careia tendintele pentru anul 2010 vor aparea in functie de ce face fiecare in domeniul lui de activitate. Apoi, Rosca a adresat invitatilor rugamintea de a analiza pe scurt anul 2009 si de a incerca sa isi imagineze cum va arata anul 2010 pornind de la premisele actuale.

Cosmin Alexandru a remarcat o crestere a interesului pentru dezvoltarea personala, comparativ cu anul 2006 cand au inceput cursurile de Leadership creativ in cadrul Asociatiei Erudio. Criza a acutizat aceasta tendinta de a se instrui mai mult ca alternativa la panica. Aceasta dorinta de instruire provine si din necesitatea de a avea o perspectiva diferita care sa permita iesirea din cutia in care am ramas blocati, avand in vedere ca modelul de succes obtinut pana acum nu mai produce rezultate.

De altfel, nu mai exista un model valabil, iar acest model va fi creat de oamenii in continua evolutie, nu de cei care raman paralizati de frica. Alexandru a dezvaluit celor prezenti ca ne aflam intr-un model de business depasit. Astfel, un element esential in acest moment este ca fiecare sa analizeze unde „genereaza valoarea cea mai eficienta care in piata se va vedea cel mai repede, cel mai bine si cel mai capitalizant”.

In plan personal, aceasta regandire a dus la aparitia unor initiative de afaceri. De aceea, considera ca „este mai mult decat oricand nevoie de start-up-uri” directionate pe competente si focalizate pe nise. In opinia lui Alexandru, 2010 va fi „momentul indraznelii, al reinventarii si al concentrarii energiilor pe ceea ce stie fiecare sa faca mai bine”.

In continuarea ideii formulate de Cosmin Alexandru, Dan Ioan Popp a afirmat ca „start-up-ul, adica asumarea creativa a unui business, te salveaza cu adevarat”. Reorganizarea reprezinta o solutie falsa, limitandu-se la forma. Reinventarea, respectiv regandirea afacerii de la A-Z, constituie solutia adevarata: „Este necesara o reasezare a produsului, a raportului si a regulilor”, iar acest mesaj al reasezarii sau recalibrarii trebuie sa vina de la cel mai inalt nivel de conducere din Romania. Insa recalibrarea nu trebuie sa se confunde cu revenirea la situatia anterioara.

Salvarea va veni de la cei tineri care au obisnuinte sanatoase. In ceea ce priveste previziunile pentru sectorul imobiliar, Popp contrazice credinta generala ca pretul pe metru patrat este un indicator relevant. Cu toate acestea, in anul 2010 va fi o mare presiune asupra pretului, iar insolventa din ce in ce mai frecventa in acest sector.

Daca in anii anteriori am asistat la o crestere artificiala a interesului pentru domeniul constructiilor, in prezent avem o supralicitare a caderii. Popp este convins ca Romania depinde cel putin in proportie de 80% de capital strain pentru redresarea economica. Popp a readus in discutie faptul ca totul se reduce la modul in care ne raportam la ecuatia venit – profit = cost (venit minus profit egal cost). Inainte de declansarea crizei, presiunea era pe profit, pe cand acum presiunea este pe cost, prin urmare accentul cade pe procesele companiei si pe inovatie.

Popp a insistat asupra importantei inovatiei in afaceri ca solutie principala in combaterea crizei. Ajungand la problema fiscalitatii, Popp a afirmat ca aceasta se poate rezolva in etapa de colectare printr-o crestere a transparentei, astfel incat contribuabilii sa poata vedea ca banii virati la buget se intorc sub forma investitiilor efectuate de stat. Dupa parerea lui Popp, raspunsul la intrebarea cum va arata anul 2010 pentru sectorul imobiliar va fi dat de mentalitatea pietei.

Referitor la fiscalitate, Gabriel Biris a fost de parere ca problema nu se rezuma la criza in sine, ci la „lipsa cronica de bun-simt in reglementarile” in materie. Problemele sunt aceleasi inca din perioada 2004-2005: baza de impozitare (zone intregi din economie nu sunt impozitate) si neplafonarea bazei de calcul a contributiilor la asigurarile sociale. In acest sens, Biris a reamintit propunerile inaintate de membrii Romanian Think Tank format sub umbrela JCI in mai 2004 privind clarificarea impozitarii pietei imobiliare, plafonarea contributiilor sociale si aplicarea unei cote unice intre 14-18%, jucand astfel un rol important la adoptarea ulterioara a actualei cotei unice.

Biris considera ca statul nu ar trebui sa mareasca impozitele. In conditiile in care criza economica se datoreaza si scaderii consumului, nu este indicata aplicarea de presiuni asupra acestuia prin marirea TVA-ului. In schimb, ar trebui stabilite cateva prioritati: impartirea sarcinii fiscale in mod mai rezonabil si mai echitabil, reducerea cheltuielilor bugetare, folosirea fondurilor europene pentru dezvoltarea infrastructurii si revitalizarea eforturilor pentru educatie ca masura de responsabilitate fata de valorile adevarate.

In legatura cu domeniul pe care il reprezinta, Biris a afirmat ca „pe termen scurt si mediu, in avocatura vor prospera cei mai buni, respectiv oamenii care au stiinta si experienta, dar mai ales stiinta de a isi folosi cunostintele pentru a aduce valoare adaugata clientului”. La final, Biris a recomandat ca in 2010 companiile sa dea dovada de prudenta, deoarece situatia nu este stabila inca si asumarea de riscuri inutile nu va fi benefica pentru nimeni.

Invitatii au fost de acord ca se impune o mentalitate asociativa si participativa in toate activitatile. Andreea Rosca a concluzionat in incheierea dezbaterii ca sentimentul de comunitate si nevoia de implicare pentru schimbarea starii de fapt vor constitui salvarea Romaniei pe termen lung.

Editia a 8-a a Business Target Club este disponibila in format video si pe pagina de internet dedicata acestui eveniment, la sectiunea Istoric: www.btc.jci.ro.

Despre Business Target Club
Infiintat in anul 2007, Business Target Club (BTC) este un club de afaceri de elita, cu antreprenori si manageri de top, selectati doar pe baza de recomandare din partea membrilor existenti. Evenimentele BTC se adreseaza oamenilor de afaceri care vor sa afle direct de la sursa ultimele tendinte in domeniul lor de activitate. In plus, clubul ofera un cadru adecvat pentru networking de calitate cu persoane care impartasesc aceleasi valori.

Persoana de contact:
Marius VETRICI,
Coordonator eveniment
Telefon: 0723.314.924
E-mail: [email protected]

Share.

Leave A Reply