Planul de afaceri al francizatului

0

24 ianuarie 2007

Orice tip de afacere are trasat un plan de afaceri.

In cazul francizei, trebuie sa existe un plan de afacere atat al francizorului, cat si al francizatului. Astazi, din ce in ce mai multe francize (mai ales cele americane) solicita francizatului sa elaboreze un plan de afacere sau sa completeze unul deja schitat de posesorul francizei.

Planul de afaceri seamana cu un plan de afaceri pentru orice alt tip de afacere si reprezinta un mix intre componentele celor doua companii: compania francizoare si compania francizatului.
Elaborarea planului de afacere este modalitatea prin care sunt prezentate concret ideea de afacere, analizarea optiunilor si a posibilelor provocari si probleme, care pot aparea.

Planul de afacere al francizatului trebuie sa aiba urmatoarele elemente:

Introducerea – aceasta componenta este nelipsita in planurile de afaceri traditionale si cuprinde fie o declaratie de intentie sau o scurta sinteza a afacerii.

Sumarul sau descrierea afacerii – aceasta parte a planului trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari: ce fel de afacere este?; care sunt produsele/ serviciile vandute de societatea francizata? cum va fi relatia cu francizorul si compania francizoare?
De asemenea, aici pot fi incluse o descriere a pietei si activitatile privind punerea in miscare a afaceri, cu precizarea riscurilor acestor componente.

Date generale despre franciza – aceasta coincide cu sectiunea destinata sectorului de activitate din cadrul unui plan de afaceri traditional. Sectiunea va cuprinde toate elementele cunoscute ale francizei, dar si mai ales pe cele aspectele necunoscute ale afacerii pentru a adresa intrebari francizorului.

Piata – cuprinde raspunsurile la urmatoarele intrebari: Care este marimea pietei? Cum este, in descrestere sau in plina emergenta? Cine este concurenta directa si cea indirecta? Cit de mare si de importanta este aceasta concurenta? Care este starea generala din punct de vedere economic al pietei dorite?

Planul de marketing – de cele mai multe ori, francizorul este creeaza strategia de marketing si celalalte aspecte de marketing, care se vor regasi in contractul de franciza. Insa, in conditiile in care franciza va fi implementata pe o piata locala, caracterizata de anumite particularitati, determina elaborarea unui astfel de plan si de catre francizat. In aceasta parte a planului sunt precizate avantajele competitive ale produsului/serviciului si clientul-tinta.

Planul financiar cuprinde prognozele francizatului privind afacerea. Acesta trebuie elaborat in mod realist si trebuie sa includa un buget care se refera la: costurile de demarare a afaceriisi costurile de operare pentru o anumita perioada de timp, care se stabileste in momentul in care balanta de venituri/cheltuieli se echilibreaza.

Planul de management cuprinde fisele de post pentru pozitiile cheie in conducerea noii afaceri si informatii privind angajarea personalului (mod de recrutare, salarizare si beneficii). La acest aspect, francizorul va pune la dispozitia francizatului manualele operationale, materiale informative, training-urisi asistenta pe tot parcursul dezvoltarii afacerii.

Anexele reprezinta actele sau copii dupa actele, care sprijina prezentarea planului de afaceri si informatii neintroduse in acesta. In anexe pot intra: CV-urile angajatilor, copie dupa contractul de franciza, copie dupa contractul de cumparare/ inchiriere a locatiei, documente contabile, toate documentele oferite de francizor, etc.

Sursa: Bloombiz, 24 ianuarie 2007

Share.

Leave A Reply