Oportunitatile lui 2013. Care sunt cele mai promitatoare start-up-uri ale anului

1

Cei care vor sa deschida o afacere sau sa-si largeasca portofoliul de investitii trebuie sa fie si in 2013 extrem de atenti. Desi pe o paleta mult restransa, piata inca mai ofera oportunitati pentru cei care vor sa faca afaceri. Alegerea celei mai potrivite directii reprezinta insa un proces delicat.

Pentru multi antreprenori, 2013 va fi un an de consolidare. Anul nu incepe cu cele mai bune premise economice, asa ca o parte dintre oamenii de afaceri vor prefera sa-si intareasca portofoliul existent si sa lase „cucerirea” unor noi teritorii pentru vremuri mai bune.

Pentru altii, 2013 poate fi un an de extindere la fel de bun ca oricare altul. Chiar daca au oportunitati de investitii cu mult mai limitate fata de acum cinci-sase ani, piata inca mai tine deschise cateva portite care pot aduce profituri impresionante. Nu toate sunt insa la fel de accesibile, in special pentru antreprenorii mai tineri, aflati la inceput de drum si care nu dispun, prin urmare, de capital de pornire substantial. Este si ideea pe care o subliniaza Marius Ghenea, presedintele Fit Distribution.

„In 2013, problema, de fapt, nu va fi reprezentata de oportunitatile de investitii, ci de posibilitatea de sustinere cu finantare a acestor investitii. In conditiile in care piata creditelor bancare, ca principala sursa de finantare a investitiilor, se anunta si in 2013 problematica, mai ales ca statul se va imprumuta din nou cu sume semnificative din sistemul bancar local, din cauza varfului de plati din 2013-2014.”

Din pamant, aer si apa

Poate cel mai important exemplu de afacere care necesita un capital de pornire consistent este sectorul energetic, „perla coroanei” in materie de investitii a ultimilor ani. Din energie se pot face bani frumosi, intr-un orizont de timp nu tocmai indepartat, dar este o piata pe care un jucator nou isi face loc destul de greu, rezistenta in fata marilor companii fiind o adevarata piatra de moara. Un alt aspect care s-ar putea transforma intr-un impediment pentru cei care vor sa faca afaceri in sectorul energetic este investitia necesara lansarii unui astfel de proiect, cu mult peste necesarul minim deschiderii unui business in servicii, spre exemplu. Cu toate acestea, cei care cunosc domeniul si care detin acel capital de pornire pot miza pe energie, intrucat va fi o oportunitate nu doar pentru anul 2013, ci si pentru anii care vor urma.

Afaceri din servicii

Toti ceilalti au insa la indemana variante ceva mai usor de implementat. Au la dispozitie, pe de o parte, eternele servicii, permanent salvatoare pentru antreprenorii care nu au bugete uriase si, mai apoi, posibilitatea de a face o afacere in mediul on-line, la fel de putin costisitoare si cu o perioada de amortizare a investitiei intr-un timp scurt.

„In continuare cred ca zona IT/on-line este o zona de oportunitati pentru investitii, deoarece este o piata in plina dezvoltare si cu posibilitati mai mari de extindere regionala sau globala, iar Romania va pastra si in perioada urmatoare avantaje competitive solide in acest domeniu: rezervorul de talente IT este semnificativ, costurile fortei de munca sunt relativ mici, pozitia geopolitica este si ea potrivita”, spune Marius Ghenea. Desi IT-ul reprezinta zona sa de „confort”, lui Ghenea i-au atras atentia si alte domenii care prezinta potential investitional. Mentioneaza, in acest sens, agricultura, industria alimentara si antreprenoriatul rural, mai ales ca pe aceste directii urmeaza sa fie absorbite fonduri europene semnificative, care pot complementa investitiile private. „Un alt exemplu este pe directia de energie verde si mediu/reciclare, tinand cont de trendurile globale care incep sa prinda tractiune si in Romania”, adauga omul de afaceri.

Astfel de investitii pot porni de la sume mici, aproximativ 15.000-20.000 de euro, pentru o afacere in sectorul serviciilor, cu putini angajati, dar pot ajunge si la 100.000 de euro, daca vorbim despre o afacere in sectorul productiei agricole. In ceea ce priveste sectorul energetic, un start-up are nevoie de investitii minime intre unu si doua milioane de euro. Cele mai mari marje de profit le obtin deocamdata cei care deruleaza un business in mediul on-line, insa cele mai solide si longevive raman afacerile din domeniile cu traditie si greutate in economie, precum energia sau agricultura.

Tentatia francizelor

Chiar daca oamenii de afaceri si consultantii nu recomanda prea des acest tip de investitii, incurajand mai degraba proiectele proprii, pentru cei care nu sunt dispusi sa-si asume riscuri foarte mari sau nu au exercitiul realizarii unor strategii de afaceri, exista varianta de a urma o cale deja batatorita si de a achizitiona o franciza. Asta nu inseamna ca ii costa mai putin. Preluarea unei idei de afaceri locale, de dimensiuni mici si adresate unei nise de piata porneste de la 15.000 de euro, in timp ce o franciza a unui brand multinatonal poate depasi chiar si 200.000 de euro. Este insa o cale mai simpla de a face afaceri, in conditiile in care francizorul primeste pana la ultimul detaliu ajutor in pornirea si derularea businessului respectiv.

Antreprenorii interesati de aceasta idee trebuie sa stie ca deja sunt vehiculate cateva nume ale unor mari jucatori din afara care ar putea intra pe piata din Romania chiar de anul acesta. Golul lasat de plecarea Burger King de pe plan local a incercat sa fie umplut de Subway, dar se pare ca inca mai este loc si pentru alte retele. Pana acum s-a vorbit despre Wendy’s, un brand legendar pe piata de fast food din Statele Unite ale Americii; Taco Bell – cel mai mare lant de restaurante cu specific mexican din Statele Unite, cu doua miliarde de clienti anual sau Dunkin’ Donuts, una dintre cele mai mari companii americane, care vinde anual cafea si gogosi in valoare de sase miliarde de dolari. Tot din 2013 este asteptat in Romania si brandul Chanel, care, ca mai toate celelalte marci de lux, va intra pe piata in sistem de franciza.

Cat costa o afacere

15.000-20.000 euro in domeniul serviciilor/preluarea unei idei de afaceri locale
100.000 euro afacere in domeniul agriculturii
200.000 euro cumpararea francizei unui brand international
1-2 milioane de euro start-up in sectorul energetic

(Income Magazine)

Am lansat un nou produs pentru antreprenori. Descarca Ghidul Crowdfunding

Share.

Un comentariu

  1. Un articol bun. As insista mai mult pe ideea de francize care la noi nu sunt atat de uzitate ca in afara, desi au o multime de avantaje, mai ales pentru cei care acum isi fac prima afacere

Reply To Daniela Cancel Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.