Magazin online

3

Descrierea generala a pietei

La scurt timp dupa aparitia internetului a inceput sa se dezvolte comertul online. Aceasta modalitate de a vinde produse sau servicii s-a dovedit a fi una dintre nenumaratele afaceri profitabile din mai multe motive, pe care le voi detalia in cele ce urmeaza.

Conform studiului efectuat de compania Daedalus Millward Brown, derulat in perioada noiembrie 2011-ianuarie 2012, pentru piata online din Romania, cumparaturile prin intermediul internetului se fac preponderent de catre populatia din mediul urban, cu un nivel de educatie superior. De asemenea, veniturile celor care fac tranzactii online se situeaza peste medie. Atat femeile (45,2%) cat si barbatii (54,8%) prefera sa faca cumparaturi din magazine online. Varsta majoritara ai celor care cauta servicii online se situeaza intre 25 si 34 de ani. Privind prin perspectiva veniturilor lunare, cele mai multe cumparaturi online se realizeaza de persoanele cu un venit intre 1.400 si 1.800 de lei (20% dintre respondenti).

Ce se cumpara din magazinul online?

In topul tranzactiilor online se afla platile catre utilitati sau servicii, urmate de achizitia de produse electronice, imbracaminte, incaltaminte, produse cosmetice si parfumuri. Deasemenea, la mijlocul clasamentului se situeaza achizitia de telefoane mobile si servicii asociate acestora, produse electrocasnice, carti, ziare reviste. Nu sunt de neglijat nici serviciile turistice, din care preponderent se cumpara bilete de avion. Jucariile, filmele, jocurile si biletele la diferite evenimente se afla si ele printre preferintele romanilor care fac cumparaturi dintr-un magazin virtual.

Ca si modalitate de plata a cumparaturilor online se remarca, in ordinea preferintelor: plata ramburs la primirea coletului, plata prin transfer bancar, plata prin serviciul Pay Pal si SMS.

Clientii

Clientii prefera sa cumpere online din mai multe motive:

  • Doresc ca produsele sa le fie livrate la domiciliu;
  • Pot comanda la orice ora;
  • Castiga timp;
  • Gasesc preturi mai mici deoarece vanzatorii de pe internet isi permit sa ofere un pret mai mic decat un magazin traditional pentru ca elimina din start cheltuielile cu chiria si utilitatile unui spatiu comercial. Totodata, numarul de angajati este mult mai mic, in cazul afacerilor online mici fiind nevoie de o singura persoana care sa administreze afacerea.

Concurenta

Afacerile pe internet din Romania au cunoscut o extindere exponentiala in ultimii ani din perspective cifrei de afaceri. Trebuie mentionat ca in comertul online concurenta nu este deloc neglijabila, dar cu toate acestea se pot aduce o serie de imbunatatiri produselor sau serviciilor care se comercializeaza in magazinele virtuale. Totodata, se pot pune in practica idei de afaceri din diverse domenii precum magazinele de reduceri, servicii imobiliare sau asistenta online.

Pentru a face o mai buna analiza a concurentei, utilizati template-urile: Matricea de analiza comparativa a concurentilor si Analiza competitivitatii.

Promovarea unui magazine online

In functie de profilul magazinului online, planul de marketing al acestei idei de afaceri ar trebui sa cuprinda:

  • Google Adsense – program prin care se afiseaza reclame in portalul de cautare Google si pe site-urile partenere. Este un program CPC (cost per click) adica sunteti taxat doar cand utilizatorul efectueaza un click pe reclama dumneavoastra. In functie de nisa aleasa, costul pe click poate varia de la cativa zeci de bani pana la cativa lei in functie de concurenta de pe aceasta nisa;
  • Reclama online prin afisarea de bannere – o alta metoda de promovare foarte des folosita, care presupune afisarea de bannere pe alte site-uri de review-uri, bloguri sau informatii despre nisa aleasa. Pretul pentru aceste bannere se negociaza in functie de increderea si numarul de vizitatori ale site-ului partener;
  • Programe de afiliere – presupun intrarea intr-un program de afiliere cum ar fi 2parale sau Piata Digitala. Astfel afiliatii care vand produsele dumneavoastra pe portalurile lor, primesc un comision procentual din valoarea vanzarii;
  • Reclama in mass-media locala, in situatia in care profilul magazinului online se adreseaza catre clientii dintr-o anumita zona geografica.

[buton_apeleaza_consultant]

Costuri de inceput

Pentru a porni o astfel de afacere, costurile de inceput sunt de minim 5.000 de euro. Aceasta suma poate urca in functie de complexitatea magazinului, numarul de produse sau servicii care se ofera spre vanzare si nu in ultimul rand, bugetul alocat promovarii. Pentru o mai buna centralizare a acestor costuri, utilizati template-ul Costuri Start-up.

In aceasta etapa va puteti usura semnificativ munca utilizand o aplicatie Excel pentru planuri de afaceri, un soft creat special pentru antreprenori si pentru care nu aveti nevoie de cunostinte de contabilitate extinse pentru a putea profita de avantajele lui.

Etapele care trebuie urmate
In vederea deschiderii unui magazine online, trebuie puse la punct urmatoarele aspecte:

  1. Identificarea produselor/serviciilor care se doresc a fi comercializate in magazinul online.
  2. Crearea unui plan de afaceri care sa evidentieze cat mai real veniturile, cheltuielile si implicit cota de profit.
  3. Analiza concurentei. Ce exista in prezent pe piata si cum puteti imbunatati respectivul produs sau serviciu.
  4. Vanzarea. Orice antreprenor trebuie sa-si indrepte atentia inainte de toate asupra procesului de vanzare. Oricate beneficii ar aduce un produs clientilor, atat timp cat acest produs nu se vinde, afacerea poate fi considerata moarta.
  5. Initierea magazinului online. Se poate realiza de catre o firma specializata sau se poate cauta una dintre solutiile de e-commerce gratuite care se adapteaza nevoilor magazinului si se poate administra foarte usor de catre o persoana cu minime cunostinte IT. Ca si costuri, se plateste o singura data pentru crearea magazinului sau, in cazul platformelor de e-commerce se poate plati un abonament lunar, in situatia in care cele gratuite nu satisfac necesitatile acestui plan de afaceri.
  6. Crearea unui stoc de marfa initial.
  7. Calculul preturilor, a veniturilor si cheltuielilor, conform planului de afaceri.
  8. Reclama si bugetul alocat acesteia;
  9. Transportul produselor;
  10. Monitorizarea (urmarirea) comenzilor;
  11. Servicii post-vanzare. Spre exemplu, realizarea unui forum in cadrul caruia cumparatorii sa poata impartasi impresiile si altor utilizatori, suport telefonic, trimiterea ofertelor promotionale prin e-mail, mesaje cu ocazia diverselor evenimente, oferirea de imbunatatiri sau servicii adiacente produsului/serviciului achizitionat, suport in ceea ce priveste garantia produsului.

Din perspectiva realizarii magazinului online, ar trebui urmarite urmatoarele aspecte:

  • Proiectarea site-ului raportata la profilul cumparatorului si a tipurilor de produse comercializate. Aici intra design-ul site-ului, utilizabilitatea (orice utilizator trebuie sa acceseze foarte usor optiunile magazinului).
  • Administrarea site-ului, care se poate face de o singura persoana pentru inceput dar, in functie de gama de produse din stoc pot fi necesare mai multe persoane;
  • Achizitia unui domeniu si a unui serviciu de hosting. Extensia domeniului este importanta. Astfel, daca va adresati pietei din Romania este bine sa contractati un domeniu .ro, iar pentru piata internationala .com. Mai exista si alte extensii pentru domenii, cum ar fi .info, .net care se pot gasi la preturi promotionale. De asemenea, numele domeniului este recomandat sa fie in concordanta cu tipul de produse vandute. Pe partea de hosting, exista numerosi furnizori ale acestor servicii. Aspecte esentiale ale hostingului ar fi spatiul fizic dedicat pe server pentru incarcarea informatiilor din magazinul online (sunt situatii in care spatiul alocat serviciului este impartit cu alte domenii) si timpul de incarcare al site-ului in momentul in care, sa zicem, navigheaza 100 de utilizatori simultan pe site.
  • Managementul bazelor de date din spatele site-ului care gestioneaza stocul de produse si informatiile cumparatorilor.
  • Optimizarea pentru motoarele de cautare sau Search Engine Optimization (SEO). Este un capitol esential care ar putea scuti foarte multi bani din bugetul alocat pentru publicitatea prin Google Adwords. Astfel, un portal bine optimizat pentru motoarele de cautare care sa se regaseasca pe prima pagina pentru anumite cuvinte cheie, nu ar mai necesita cheltuieli legate cu promovarea in sistemele CPC. Pentru optimizare este recomandat a se apela la un specialist in domeniu.
  • Securitatea magazinului. Asa cum stim cu totii, tranzactiile online de multe ori sunt interceptate de asa-zisii hackeri, care prin metode de tip phishing intra in posesia datelor bancare ale cumparatorului. Trebuie sa apelati din nou la o firma specializata, care sa va ofere tranzactii 100% sigure pentru clientii magazinului dumneavoastra.
  • Modalitatile de plata. Este bine sa oferiti modalitati de plata variate asa cum au fost enumerate anterior, in functie de valoarea produselor pe care intentionati sa le vindeti. Pentru valori de pana la 15 euro, se pot folosi servicii de plata prin SMS care sunt foarte sigure si simple pentru utilizator dar care in acelasi timp se taxeaza cu comisioane mari percepute vanzatorului de catre operatorii de telefonie mobila si intermediarii care promoveaza aceste servicii.
  • Transportul. Pentru atragerea clientilor se poate oferi transportul gratuit al produselor. Bineinteles, costurile de transport vor mai mari cu un anumit procent pretul de lista al unui produs sau serviciu.

Ulterior start-up-ului trebuie analizate urmatoarele componente:

  • Conversiile si marirea proportiei dintre numarul clientilor care intra pe site raportat la numarul celor care efectueaza o tranzactie;
  • Cresterea valorii medii a cumparaturilor;
  • Designul. Sunt situatii in care un design profesionist ajuta foarte mult la marirea cifrei de afaceri;
  • Promovarea in cadrul retelelor de social media;
  • Realizarea unui plan de marketing cu ajutorul comunicarilor prin e-mail;
  • Micsorarea costurilor cu publicitatea.

Cadrul Legal

Cadrul legislativ al comertului electronic este reprezentat de legea 365/2002 cu modificarile si completarile ulterioare care prevede o serie de obligatii ale comerciantului online, cum ar fi:

Afisarea datelor de identificare ale societatii comerciale (nume, adresa, codul unic de inregistrare fiscala)

  • Tarifele de vanzare care pot include sau nu pretul transportului;
  • Modalitatea de trimitere a corespondentei prin e-mail si evitarea spam-ului;
  • Detalii privind stocarea temporara a informatiilor utilizatorului (cookies);
  • Raspunderea privind instrumentele de cautare ale informatiilor;
  • Raspunderea privind transmiterea informatiilor utilizatorului catre terte parti;
  • Solutionarea litigiilor;
  • Infractiuni si contraventii la regimul comertului electronic.

Informatii suplimentare

Toate afacerile pe internet, cu toate ca necesita diverse cheltuieli de administrare, sunt, conform statisticilor, afaceri profitabile. Orice antreprenor poate pune in practica un magazin online, avand nevoie de multa perseverenta, cateva cunostinte de IT, experienta minima in vanzari si in contabilitatea primara.
Vezi mai multe idei de afaceri pe Enciclopedia Afacerilor!

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

www.plandeafacere.ro – informatii cu privire la realizarea unui plan de afacere
www.finantare.ro – informatii cu privire la surse de finantare
www.intreprinzatori.ro – idei de afaceri si modele de reusita
www.managementul-proiectelor.ro – informatii si instrumente cu privire la managementul proiectelor

Descarca "Magazin online" in format PDF
165.2 KiB
Detalii...
Matricea de analiza comparativa a concurentilor
Matricea de analiza comparativa a concurentilor

Matrice-de-analiza-comparativa-a-concurentilor.xlsx
19.3 KiB
Detalii...
Analiza competitivitatii
Analiza competitivitatii

Analiza competitivitatii.docx
1.2 MiB
Detalii...
Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Detalii...

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.
Consultanta

Share.

3 comentarii

  1. Comanescu Adrian on

    Daa este o idee destul de buna un magazin online gratis, dar este chiar si o idee buna pentru o afacere?
    Am fost ghinionistul posesor al unui astfel de magazin si nu m-am prea putut bucura de succes timp de un an de zile, statea prost la partea de seo.
    Dupa un an de zile, dupa ce am pus mana pe o suma modica de bani am apelat la cei de la tom-design.ro, ei m-au ajutat sa imi aleg un domeniu bun, la partea de design au facut ei tot, vorbind initial cu mine, dar nu m-au lasat sa vad nimic decat la final cand am ramas foarte impresionat de aspectul magazinului, un aspect curat, simplu si care facea ca magazinul sa se incarce foarte repede.
    Daca vreti sa castigati dintr-un magazin online lasati niste profesionisti sa se ocupe de asta, eu nu oblig pe nimeni, dar recomand cu incredere http://tom-design.ro care au preturi foarte bune pentru serviciile care le ofera! Si inca ceva, punctualitatea a fost ceea ce ma bucurat foarte tare.

    • Buna Adrian Comanescu , sunt interesata , inteleg ca vrei sa faci un bine si sfatul tau este foarte pretios…MULTUMIM…
      Dar , ne poti spune cat de cat in cifre suma ” modoca” care ai platito?
      Multumesc mult ,
      Un CORDIAL SALUT,
      Diana

Reply To Comanescu Adrian Cancel Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.