Cei 4 pasi importanti in atingerea obiectivelor – Extreme Training

0
Young woman standing on ladder drawing splashes with finger

Young woman standing on ladder drawing splashes with finger

Cat de importante sunt obiectivele intr-o organizatie? Raspunsul este evident, foarte importante, insa adevarata intrebare e cat de important este sa avem obiective scrise si un plan clar pentru indeplinirea lor?

Raspunsul, in 9 din 10 cazuri, este „Eu stiu ce vreau, nu trebuie sa imi scriu pe foaie”.
De fiecare data cand aud asta stiu ca persoana cu care vorbesc nu are nici cea mai mica idee ce este un obiectiv si confunda obiectivele cu dorintele sau visele.

Harvey Mackay zicea „Un vis e doar un vis. Un obiectiv este un vis cu un plan si un termen limita„.

De ce crezi ca 3% din absolventii de la Harvard castiga mai mult decat ceilalti 97% la un loc ?
In 1979 cei de la Harvard au facut un sondaj printre absolventii de MBA si au aflat ca:
-84 % dintre ei nu aveau obiective deloc.
-13 % dintre ei aveau obiective, insa nu erau scrise.
-3 % dintre ei aveau obiective scrise cu termene limita si plan de indeplinire.

Dupa 10 ani, in 1989, aceleasi persoane au fost intervievate, iar rezultatele au fost exact cum te astepti:

-cei 13 % care aveau obiective, dar nu erau scrise, castigau de 2 ori mai mult decat restul de 84% care nu aveau deloc obiective.
-ce e si mai interesant e ca cei 3 %, care aveau obiective clar trasate cu termene de finalizare si un plan clar de indeplinire, castigau de 10 ori mai mult decat ceilalti 97 % la un loc.
(sursa: Mark Cormack din cartea What They Don’t Teach You at Harvard Business School: Notes from a Street-smart Executive)

Mary Kay Ash, fondatoarea Mary Kay Cosmetics, zicea ca sunt 3 tipuri de oameni in lumea asta:
-Cei care fac ca lucrurile sa se intample;
-Cei care se uita la cei care fac ca lucrurile sa se intample;
-Si cei care se intreaba „ce s-a intamplat?”.

Aceste categorii ale lui Mary Kay Ash coincid exact cu cele din studiul de la Harvard.
Cei care fac ca lucrurile sa se intample sunt cei care au obiective clare cu termene limita si plan de executie, cei care se uita la cei care fac lucrurile sa se intample sunt aceia care au o idee cat de cat despre ce vor, insa nu isi fac un plan si nu isi impun termene, astfel ca sunt „luati pe sus” de cei care stiu exact ce, cum si pana cand.

Iar a treia categorie, cei care stau si se intreaba „ce s-a intamplat?”, sunt aceia care nu au obiective, nu le considera importante si isi traiesc viata si cariera reactionand doar la ce se intampla in jurul lor. Ii recunosti usor, sunt cei care se plang tot timpul si invinovatesc pe toata lumea pentru esecul lor, numai pe ei insisi, nu.

1. Primul pas si, poate, cel mai important in stabilirea unor obiective realizabile si de care sa te tii, este sa ai claritate. Trebuie sa stii exact, intr-un mod obiectiv, unde te afli ca sa stii unde poti sa ajungi si in cat timp.

Pare simplu si de bun-simt, insa, daca stai sa te gandesti, nu e chiar asa. Ne este extrem de greu sa ne recunoastem punctele slabe, de frica de a nu fi judecati. E natura umana sa credem ca e asolut necesar sa stim totul, sa ne pricepem la toate si sa stim sa le facem pe toate din prima.

Atitudinea asta e un mare bolovan in calea evolutiei noastre. Insa, daca ne resetam gandirea si folosim orice moment pentru a invata ceva, cat de curand rezultatele vor veni.

2. Al doilea pas e sa iti pui obiectivele in scris. Daca ai claritate si stii exact unde te afli si unde vrei sa ajungi, urmatorul pas, negresit, este sa le pui pe foaie.

Aceasta foaie va fi angajamentul, contractul daca vrei, cu tine insuti. Cand formulezi obiectivele, este important sa formulezi si o strategie pentru indeplinire. Cum ziceam, nu e suficient sa zici doar ce vrei, trebuie sa zici si pana cand si cum vei obtine. Acest cum e foarte important pentru ca aici intervine partea de strategie. Cel mai simplu este sa te uiti la oamenii care au deja ce vrei si tu si sa observi ce au facut pentru a ajunge acolo, ce fac zi de zi, care a fost strategia lor.
De cele mai multe ori nu va trebui niciun fel de adaptare si vei folosi exact metodele lor.

Cand iti scrii obiectivele, ai o strategie si un termen limita, creezi un tipar neurologic, o „harta” a noului obiectiv in mintea ta.

Ramane doar sa le citesti si sa le faci un update periodic. Vei fi surprins sa vezi in jurul tau lucruri/oameni care se potrivesc ca intr-un puzzle si te ajuta sa inaintezi mult mai usor in indeplinirea obiectivului.

Se numeste iluzia frecventei sau „fenomenul Baader-Meinhof”. Poate nu ai auzit de fenomenul Baader-Meinhof, insa cu siguranta ii stii efectul. Este atunci cand vrei sa iti cumperi o masina si parca dintr-o data vezi acel tip de masina peste tot; sau cand porti o conversatie cu un prieten despre o formatie de care nu ai auzit niciodata si peste cateva zile ii vezi la televizor, le vezi cd-ul de vanzare prin benzinarii, parca ar fi aparut peste noapte.

Nu e deloc asa. Creierul ignora ce nu considera important, insa adora tiparele, astfel ca atunci cand in mintea ta e creata dorinta de a cumpara un BMW negru, e creat un tipar si vezi in jurul tau doar BMW-uri negre. Trec la fel de multe BMW-uri gri pe langa tine, insa parca nici nu le observi.

3. Al treilea pas este sa iti creezi obiceiuri care sa te ajute in indeplinirea obiectivului si sa inlaturi obiceiurile care te saboteaza.
Usor de zis, greu de facut. Stiu, insa nu e imposibil.

Un obicei e usor de creat sau eliminat daca stii din ce e format. Un obicei e format dintr-un declansator, o rutina si o recompensa. Gandeste-te la doua-trei obiceiuri si vei putea identifica foarte usor cele trei etape.

De cele mai multe ori putem schimba un obicei pastrand declansatorul si recompensa insa schimband rutina. Brain Tracy zice ca poti creea sau schimba un obicei in 14-21 zile prin exersare si repetitie.

4. Al patrulea pas e sa crezi ca poti. Credinta, de obicei, e de doua feluri: declarativa si interiora.
De multe ori zicem: stiu ca pot sa fac, o voi face in felul asta sau celalalt etc., insa o zicem doar pe gura, nu o credem in interiorul nostru.
Ca obiectivele sa fie realizabile, trebuie sa aiba credinta interioara. Adica sa crezi cu adevarat ca o poti face, niciodata nu e suficient doar sa o zici.

Sper ca am reusit sa te conving sa iti stabilesti obiective si sa pornesti in calatoria spre potentialul tau maxim.
Zig ziglar zicea ” ceea ce primesti indeplinindu-ti obiectivele nu e nici pe departe la fel de imporant ca si ceea ce devii”.

Articol scris de Sebastian Pantea, Extreme Training.

Share.

Leave A Reply