Sustenabilitatea aduce profit pe termen lung

0

csr-2BusinessMark a organizat evenimentul CSR Overview pe 7 decembrie 2016 la Hotel Radisson Blu din Bucuresti.

Este sustenabilitatea parte din fundatia strategica a companiilor din Romania? Suntem pregatiti pentru raportarea activitatii non-financiare? Cum abordam obligativitatea publicarii acestor informatii? Sunt cateva dintre intrebarile la care s-a gasit raspuns in cadrul evenimentului.

Speakerii primei sesiuni de discutii au fost: ALEXANDRA LAZAR, Director, Directia Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice, ALINA CRISTEA, Manager Dezvoltare Durabila, Holcim Romania, SIMONA FIRTAT, Corporate Communication and Public Affairs Manager, L’Oreal Romania, LOREDANA MODORAN, Resource Development & Communications Director, Habitat for Humanity Romania, ANA MARESESCU, Events & Training Manager, F64 si CRISTINA BALAN, Managing Partner, CSR BootIQ.

ALEXANDRA LAZAR, Director, Directia Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice, a vorbit despre Directiva 2014/95/UE.

„Directiva 2014/95/UE nu este un subiect rupt de cadrul legislativ comunitar. Aria de aplicabilitate a acestei Directive a fost corelata cu ceea ce exista deja in legislatia nationala. Aria de aplicabilitate a Declaratiei nefinanciare se refera la intreprinderile mari care sunt entitati de interes public si care la data bilantului depasesc un numar mediu de 500 de angajati in cadrul exercitiului financiar. Nu este exclus ca aceasta Directiva sa se extinda si asupra altor entitati, dar pana atunci numai acest tip de intreprinderi este vizat”, a declarat ALEXANDRA LAZAR.

Raportarea va fi obligatorie in 2018 pentru activitatea din 2017.

ALINA CRISTEA, Manager Dezvoltare Durabila, Holcim Romania, a vorbit in deschiderea prezentarii sale despre fuziunea dintre Lafarge si Holcim si despre investitiile facute de companie din 1996 pana in prezent.

„Strategia grupului pana in 2030 se va concentra pe patru piloni: climat economie circulara, apa si natura, oameni si comunitati. Scopul nostru este sa reducem emisiile de CO2 cu 40% pana in 2030. Acesta este un obiectiv foarte provocator avand in vedere ca producem ciment. In ceea ce priveste economia circulara dorim sa utilizam economia locala, sa reciclam si sa reintegram deseurile in ciclul economic. Vrem sa utilizam cu 30% mai putina apa in productie. Dispunem de apa in Romania, dar asta nu inseamna ca trebuie sa o irosim. Avem si scopul de a produce solutii si produse adaptate nevoilor consumatorilor”, a precizat ALINA CRISTEA.

ALINA CRISTEA a punctat faptul ca principalele proiecte de CSR ale companiei se axeaza pe educatie, sanatate, mediu si infrastructura.

SIMONA FIRTAT, Corporate Communication and Public Affairs Manager, L’Oreal Romania, a vorbit despre obiectivele companiei.

„In ultimii 10 ani companiile au fost intr-o continua lupta pentru bine. Ceea ce fac aceste companii este remarcabil. In acelasi timp suntem intr-o continuta cautare de angajati valorosi. La fel cum clientii aleg produsele cu care rezoneaza, asa si angajatii aleg sa se alature companiilor in care cred. De aceea consinder ca voluntariatul nu mai este suficient pentru a ne implica angajatii intr-o politica de CSR.

Ne-am angajat sa reducem amprenta de mediu cu 60% intre 2005 si 2020. Toate echipele operationale iau in calcul atunci cand dezolvta ceva acest angajament”.

LOREDANA MODORAN, Resource Development & Communications Director, Habitat for Humanity Romania, a descris activitatea companiei care se refera la construirea de locuinte pentru  familiile care nu-si pot permite o casa.

„Am construit cu ajutorul vountarilor 8 case in 5 zile. Voluntarii nostri vin de peste tot in lume si-si asigura singuri toate costurile. Pe langa acest lucru ei fac si o donatie care ne ajuta sa construim locuintele. Familiile lucreaza si ele la propriile case si la casele celor de langa ei„.

ANA MARESESCU, Events & Training Manager F64, a descris proiectul „Prima casa pentru catei”, proiect cu un impact pozitiv major in imaginea companiei.

„Cum abordezi si integrezi corect o campanie de CSR? Trebuie sa ne folosim foarte inteligent de un PR bine facut pentru ca ne poate ajuta sa promovam campania gratuit. Apoi conteaza mult tonul vocii. In general in campaniile de CSR subiectul de la care se pleaca este unul foarte trist si de cele mai multe ori oamenii tind sa treaca mai departe pentru ca pur si simplu nu se mai pot incarca emotional. De aceea, am incercat ca in „Prima casa pentru catei” sa folosim un ton glumet pentru a face oamenii sa urmareasca toata povestea. Am inregistrat in social media share-uri cu 300% mai mari si cu 700% mai multi oameni care au auzit despre noi”, a declarat ANA MARESESCU.

CRISTINA BALAN, Managing Partner, CSR BootIQ, GRI PARTNER, a vorbit despre provocarea de a avea un business sa fie profitabil si de a  contribui simultan cu solutii de sustenabilitate, dar si despre principalele provocari in ceea ce priveste protejarea mediului.

„Companiile se confrunta cu provocarea de a avea un business profitabil si de a contribui simultan cu solutii de sustenabilitate in ceea ce priveste protejarea mediului. Asta pentru ca, iata, prognozele meteo nu se pot face pe mai mult de cateva zile din cauza efectelor climatice. O cauza este, desigur, faptul ca temperatura globului devine din ce in ce mai ridicata. Acesta este unul dintre domeniile de inters pentru GRI. Un al doilea subiect important este legat de drepturile omului; cu cat corporatiile sunt mai mari si in mai multe tari, cu atat este mai greu pentru acestea sa se asigure ca drepturile omului sunt respectate”, a declarat CRISTINA BALAN.

Potrivit acesteia, standardul GRI este pentru raportarea de sustenibilitate, nu pentru CSR. GRI acopera trei domenii: economic, social si mediu.

Cea de-a doua sesiune i-a avut ca invitati pe: RUXANDRA PIROJOC, Head of Communications Romania & Bulgaria, Bayer, OANA CIOBANU, HR & CSR Manager, UP Romania, IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature, CLAUDIA POROJAN, PR Manager, KFC Romania si DAN BARBULESCU, Director, Asociatia Parcul Natural Vacaresti.

RUXANDRA PIROJOC, Head of Communications Romania & Bulgaria, Bayer, a vorbit despre domeniile strategice de CSR ale companiei in Romania.

„Educatia este foarte importanta pentru Bayer, mai ales ca avem cea mai mare rata a analfabetismului functional din UE, avem o rata a abandonului scolar de 25% inainte de varsta de 14 ani. Avem un proiect Laboratorul de Stiinta Bayer si consider ca sunt foarte importanti partenerii strategici. Am ales astfel presa pentru a comunica, asa cum trebuie, proiectul, Ministerul Educatiei care a inclus proiectul sub umbrela Scoala Altfel, Inspectoratul Scolar Bucuresti care ne-a ajutat sa livram mesajul catre toti profesorii si elevii. Un partener foarte important a fost si Societatea Studentilor la Medicina din Bucuresti. Parteneriatele noastre nu au o baza financiara ci se bazeaza pe faptul ca fiecare dintre noi da tot ce poate pentru ca proiectul sa iasa bine”, a explicat RUXANDRA PIROJOC.

Potrivit acesteia, un alt subiect important pentru companie este cel al sanatatii. In 2017 compania intentioneaza sa creasca aceste doua domenii.

„In proiectele de CSR ale UP Romania ne bazam pe 5 piloni: Planeta, Pilotaj, Profit, Proximitate, Personal. Urmarim acesti 5 piloni pentru a ne asigura ca impactul programelor este cel vizat. Monitorizam impactul activitatii noastre in mediu. Promovam principiile cooperatiste. Ne bazam pe dezvoltarea durabila. Produsele noastre si businessul nostru se dezvolta in zona de economie sociala si solidara. Promovam diversitatea si egalitatea de sanse. In cadrul companiei se regaseste o stare de bine pentru ca implementam foarte des propunerile angajatilor. Reprezentantii angajatilor participa frecvent la intruniri cu managementul si gasesc impreuna solutii pentru a mentine o atmosfera de bine in companie”, a declarat OANA CIOBANU, HR & CSR Manager, UP Romania.

Axele de interventie pe CSR ale companiei sunt: economie sociala, alimentatie, educatie, sanatate, coabitare si protejarea mediului.

IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature, a vorbit despre legatura dintre HR si responsabilitate sociala.

„Sustentabilitatea unei companii trebuie pusa intr-un context mai mare. Dincolo de cresterea performantei de sustenabilitate la nivel de organizatie, o companie trebuie sa arate cum contribuie la imbunatatirea conditiilor sociale economice si de mediu la nivel de sector, local, regional etc. Este nevoie sa vedem dincolo de poarta companiei ce se intampa. O companie de viitor aduce valoriile si principiile sustentabilitatii in centrul businessului”, este de parere IOANA TETELEA.

„Dar cum stam cu sustenabilitatea in Romania? Sustenabilitatea este Cenusereasa mediului de afaceri romanesc. Companiile amana de la un an la altul programe strategice de sustenabilitate.
Asta pentru ca asteapta sa faca profit, spun ca nu au angajati dedicati, ca nu este o prioritate pentru management etc. Exista insa cifre care arata ca sustenabilitatea aduce profit pe termen lung. Consider ca prin implicarea resursei umane in activitatile sustenabile se poate schimba statutul de Cenusereasa din firmele romanesti”, a afirmat IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature.

CLAUDIA POROJAN, PR Manager, KFC Romania, sustine ca CSR este parte a crestereii strategice a sustenabilitatii companiei.

„Principalele domenii pe care ne concentram in ceea ce priveste abordarea sustenabila sunt: mancarea noastra, oamenii, comunitatea si mediul. Mancarea trebuie sa fie delicioasa dar si sigura din punct de vedere alimentar. De aceea trebuie sa avem o varietate a meniului, transparenta ingredientelor si sa avem in vedere imbunatatirea produselor. In ceea ce priveste personalul credem ca fiecare angajat este o persoana care poate face cu adevarat diferenta„, a declarat CLAUDIA POROJAN.

Printre programele companiei realizate cu parteneri se numara programele „Vreau in clasa a noua!”, „SOS Children Villages Romania” si „Scoala Altfel” 2016.

„A fost foarte greu pentru noi sa determinam autoritatile sa aiba in vedere existenta Parcului Natural Vacaresti. In 4 ani cred ca am avut peste 200 de intalniri cu autoritatile. Dar iata ca dupa 4 ani avem primul parc natural urban din Romania. Perseverenta si entuziasmul echipei a contat foarte mult, la fel si sprijinul partenerilor care au crezut si sustinut demersul nostru. Totusi, Parcul Natural Vacaresti are nevoie de un administrator si ca sa devenim administrator avem nevoie de resurse. Oamenii au inceput insa sa aiba incredere ca lucrurile pot evolua”, a declarat DAN BARBULESCU, Director, Asociatia Parcul Natural Vacaresti.

Share.

Leave A Reply