Firma de productie software

0

software

Descrierea generala a pietei

Domeniul IT este in plina expansiune pe piata romaneasca, iar in cadrul acesteia cea mai mare pondere o inregistreaza firmele producatoare de soft.

In 2010, cifra de afaceri din domeniul IT&C din Romania a crescut cu 8%, iar in 2011 avansul a fost de 2%, revenindu-se astfel la nivelul de 9,4 miliarde de euro inregistrat in 2008.
Desi piata romaneasca a aplicatiilor software pentru business a scazut cu 3,5% in 2011, spre 78,3 milioane dolari, estimarile unui studiu IDC arata ca in anul curent va creste si va continua trendul ascendent in urmatorii ani, astfel ca in 2016 va atinge 110 milioane dolari.

In ultimii ani, produsele soft cu licenta „Made in Romania” au inceput sa fie extrem de cautate pe piata S.U.A. si pe cea a Uniunii Europene, exporturile unor astfel de servicii crescand vertiginos de la un an la altul (ritm de crestere de 75% pe an).

In Appstore exista peste 400 de aplicatii romanesti si un numar aproape similar de aplicatii se gaseste si pe piata dedicata platformelor Android, conform Syscom Digital. Numarul aplicatiilor dezvoltate in Romania este in continua crestere si se estimeaza ca, pana la sfarsitul anului 2013 vor fi de cinci ori mai multe, decat in prezent.

Cele mai importante servicii in acest domeniu vizeaza: consultanta, proiectare, implementare, service, mentenanta, outsourcing – realizarea de aplicatii soft la comanda- destinate in principal pietei externe.

Clientii

Clientii pot fi mase largi de populatie sau firme din diverse domenii – in cazul in care se produc programe, care se comercializeaza in nume propriu – fie un singur client sau companie, daca se merge pe varianta realizarii de proiecte la comanda. Optiunea pentru una din variantele listate trebuie sa se bazeze pe analiza unui ansamblu de factori, printre care enumeram: tipul de produs, concurenta, tehnologia necesara, canalele de distributie si logistica disponibila, resursele existente, personalul implicat si multe altele.

Luand in considerare impactul tehnologiei asupra tuturor sectoarelor de activitate, este practic imposibil pentru o companie sa activeze pe piata fara sa utilizeze produse software, fie ele standardizate sau custom made.

Este foarte important ca in momentul in care va creionati ideea de afaceri sa aveti in minte segmentul de clienti carora urmati sa va adresati, pentru ca, in functie de asta va veti adapta cel mai bine atat oferta de produse cat si cea de preturi. Un instrument util in acest sens este template-ul Criterii de segmentare clienti.

Concurenta

Piata producatorilor de programe pentru calculator incepe cu marile firme (unele avand cifre de afaceri anuale de ordinul zecilor de milioane de euro), continua cu o serie de companii mijlocii si ajunge la acele intreprinderi mici sau persoane fizice care realizeaza in general soft la comanda pentru anumiti clienti.

Acestia din urma lucreaza de multe ori fara acte, contribuind la mentinerea la cote inalte a „pirateriei software”, pe care autoritatile incearca de multa vreme sa o diminueze. Mai mult, acesti producatori genereaza o concurenta neloiala, datorita faptului ca neinregistrarea activitatii in scuteste de plata taxelor, impozitelor etc, ceea ce le reduce cu mult costurile de productie si implicit pretul de vanzare practicat.

Astfel, numerosi cumparatori se indreapta catre acestia datorita avantajelor de ordin financiar, fara a acorda o importanta deosebita celorlalte aspecte legate de calitatea produsului, siguranta, garantie, service etc.

In functie de tipul de software pe care intentionati sa il produceti si de piata pe care veti intra (B2B, B2C) va trebui sa faceti o analiza detaliata a concurentei pentru a vedea unde va puteti incadra si care sunt avantajele dumneavoastra competitive.

Pentru a face o mai buna analiza a concurentei utilizati template-urile Matricea de analiza comparativa a concurentilor si Analiza competitivitatii.

Promovarea

In etapa initiala, trebuie elaborata o strategie de marketing care sa prevada o politica de promovare agresiva, adresata tuturor acelor firme susceptibile de a deveni clienti si de a achizitiona programele realizate.

Fiind vorba de un „jucator” nou pe piata si ca atare necunoscut, se recomanda ca accentul sa fie pus pe avantajele competitive ale noului produs in raport cu cele similare existente la momentul respectiv. Baze de date cu potentiali clienti pot fi acele publicatii care listeaza firme, organizatii, institutii pe domenii de activitate (ex. Pagini Aurii), portaluri de afaceri (ex. www.Firme.ro), Camerele de Comert si Industrie, diversi parteneri de afaceri existenti. Urmeaza contactarea acestora si prezentarea ofertei intr-o forma cat mai clara si mai atragatoare.

O alta modalitate de promovare in contextul in care principalul grup tinta sunt companiile este participarea la targuri, expozitii sau alte evenimente de profil.

In cazul in care programele realizate sunt adresate preponderent persoanelor fizice si sunt distribuite direct acestora, promovarea trebuie sa aiba o adresabilitate cat mai larga si un mesaj cat mai clar pentru a convinge diverse categorii de potentiali cumparatori.

Pe masura trecerii timpului, a maririi volumului activitatii si/sau a diversificarii ofertei, se poate trece la o politica de promovare mai complexa, adaptata nevoilor specifice ale firmei la momentul respectiv.

Costurile de inceput

Cheltuielile necesare demararii unei asemenea afaceri sunt reduse, ceea ce determina multi tineri sa porneasca in acest domeniu.

Practic, acestea se rezuma la costurile de infiintare a societatii (circa 300 € pentru un SRL, mult mai reduse pentru persoane fizice sau asociatii familiale), asigurarea unei locatii in rarele situatii in care sediul nu se suprapune cu domiciliul, asigurarea echipamentelor, perifericelor si a programelor necesare pentru desfasurarea activitatii.

Pentru a va face o idee cat mai clara cu privire la costurile de inceput pentru o astfel de afacere va recomandam sa utilizati template-ul Costuri start-up.

[buton_apeleaza_consultant]

Pregatire si calificare

Fata de alte domenii, unde nu sunt intotdeauna necesari cei mai buni specialisti, in ceea ce priveste productia de soft, componenta umana este esentiala.

De aceea un bun programator este platit foarte bine, apreciindu-se ca in acest domeniu salariile personalului (impreuna cu taxele aferente) se apropie de 90% din totalul cheltuielilor de functionare ale firmei.

Cadrul legal

In ceea ce priveste forma de organizare, realizarea de programe (softuri) pentru calculator poate fi practicata fie de catre societati comerciale, fie de catre persoane fizice individuale sau asociatii familiale.

Regulile de infiintare pentru o companie producatoare de soft sunt cele care se aplica la orice tip de firma. Documentele de care aveti nevoie sunt:

  • Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei – de la ORC
  • Dovada privind capitalul social
  • Certificate de cazier fiscal care se elibereaza de catre DGFP
  • Copie buletin sau pasaport asociat / administrator
  • Declaratiile date pe proprie raspundere: date de catre asociati / administratori / cenzorii din SRL, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (original);
  • Declaratie asociat unic, daca este cazul
  • Declaratie sediu de la proprietarul spatiului + Dovada Proprietate
  • Act constitutiv societate: – Contract sediu / punct de lucru
  • Specimenele de semnatura – administrator

Exista mai multe acte normative care guverneaza aceasta activitate:

Decizia Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) nr. 5 din 2000, pentru aprobarea Normelor Metodologice privind administrarea Registrului Programelor pentru Calculator (RPC). Prin aceasta decizie, persoanele sau firmele care realizeaza programe pentru calculator sunt obligate sa se inscrie in RPC si sa furnizeze catre ORDA diverse documente, pentru fiecare program produs. Ulterior,

ORDA elibereaza un certificat de inscriere in RPC pentru activitatea de producere de programe de calculator.

Legea nr. 8 din 1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe. Exista in Lege un capitol (cap.9) care se refera exclusiv la programe de calculator si in mod special la protectia drepturilor de autor in acest domeniu.

Ordonanta Guvernului nr. 124 din 2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea unor masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor de calculator, modificata prin Legea nr. 213 din 2002.

Hotararea Guvernului nr. 910 din 2001 privind diferentierea tarifelor percepute pentru inscrierea in Registrul National al Fonogramelor si in Registrul Programelor pentru Calculator.

Ordinul nr. 132/76/352 din 2002 privind incadrarea in activitatea de de creatie de programe de calculator, potrivit caruia angajatii agentilor economici al caror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe venit, in conditiile realizarii anumitor rezultate.

In ceea ce priveste codurile CAEN aferente acestui tip de activitate acestea sunt:
Editarea produselor software (CAEN 582)
Servicii in tehnologia informatiei (CAEN 620)
Portaluri web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe
(CAEN 631),

Informatii suplimentare

Ministerul pentru Societatea Informationala – http://www.mcsi.ro/
Asociatia Romana pentru Industria Electronica si Software (ARIES) – www.aries.ro
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) – http://www.orda.ro/
Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii – ANIS – http://www.anis.ro
www.plandeafacere.ro – informatii cu privire la realizarea unui plan de afacere
www.finantare.ro – informatii cu privire la surse de finantare

Descarca "Productie Software" in format PDF
172.3 KiB
Detalii...
Criterii de segmentare clienti
Criterii de segmentare clienti

Criterii de segmentare clienti.docx
1.2 MiB
Detalii...
Matricea de analiza comparativa a concurentilor
Matricea de analiza comparativa a concurentilor

Matrice-de-analiza-comparativa-a-concurentilor.xlsx
19.3 KiB
Detalii...
Analiza competitivitatii
Analiza competitivitatii

Analiza competitivitatii.docx
1.2 MiB
Detalii...
Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Detalii...

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.