10 sfaturi importante in scrierea planului de afaceri

0

10

Un plan de afaceri bine pus la punct este esential pentru succesul afacerii dumnevoastra, indiferent daca intentionati sa il utilizati pentru obtinerea unei finantari sau pentru managementul afacerii.

Planul de afaceri este ca o harta a intregii afaceri, fiind principalul instrument pe baza caruia veti stabili de ce resurse aveti nevoie si care sunt pasii pentru a obtine profit.

Scrierea planului de afaceri va pune in situatia de a va analiza obiectiv propria afacere, iar procesul in sine va poate deschide noi oportunitati si oferi noi strategii la care nu v-ati gandit anterior. Planul in sine va ramane ca un reper la care veti apela pe parcursul dezvoltarii afacerii pentru a verifica daca sunteti pe drumul cel bun sau daca trebuie sa operati modificari in strategia companiei.

Cele 10 sfaturi de mai jos va vor ajuta sa parcurgeti procesul realizarii planului de afacere si sa concepeti un plan util si realist care sa va ghideze deciziile:

1. Stabiliti o viziune. Intotdeauna la inceputul unei afaceri este mai tentant sa intri direct in actiune si in detaliile operationale de zi cu zi: sa evaluezi si sa creezi produsul, sa cauti clienti si sa te promovezi agresiv. Dar acest tip de atitudine iti poate face mai mult rau decat bine pe termen lung.

Inainte de a va pierde in detalii, creionati o viziune clara si un set de valori pentru compania dumneavoastra. Stabiliti care este misiunea companiei si pe baza ei, definiti-va obiectivele si prioritatile.

O data ce veti avea o imagine de ansamblu clara, veti putea trece mai usor la urmatoarea etapa de planificare.

2. Bugetul nu este acelasi lucru cu planul. Asta inseamna de fapt ca nu puteti crea un plan de afaceri solid si realist fara un buget si niste previziuni financiare, dar ca bugetul trebuie obligatoriu sa reflecte toate celelalte elemente ale planului.

Daca nu aveti o imagine clara asupra industriei in care activati, a clientilor, a concurentilor si a conditiilor specifice pietei (marje de profit, termene de plata, preturi furnizori, etc.) exista sanse foarte mari ca cifrele incluse in buget sa nu reflecte realitatea din piata. Pentru inceput puteti utiliza template-uri cum ar fi: Costuri start-up, Prag de rentabilitate, Previziunea vanzarilor, pe care sa le adaptati in functie de nevoile dumneavoastra.

3. Nu va ignorati clientii. Unul dintre riscurile antreprenoriatului este ca de multe ori intreprinzatorul are senzatia ca stie cel mai bine ce isi doreste clientul, uneori chiar mai bine decat clientul.

Pentru a elimina riscurile de acest gen, asigurati-va ca faceti tot posibilul pentru a va cunoaste piata si clientii, aflati care sunt nevoile si dorintele lor si construiti-va planul in jurul acestora.

Puteti utiliza template-uri de genul Criterii de segmentare clienti.

4. Nu va subestimati concurenta. Increderea este importanta in afaceri, dar aroganta poate fi periculoasa. Daca plecati de la ipoteza ca firma voastra va si singura care conteaza pe piata ignorand complet concurenta, va expuneti la riscuri inutile.

Concurenta trebuie analizata asa cum va analizati si clientii: este important sa stiti care le sunt punctele tari si punctele slabe, ce strategii adopta si ce oameni recruteaza. In acelasi timp, concurenta poate reprezenta o sursa de inspiratie valoroasa pentru propriile strategii.

In aceasta etapa puteti utiliza diverse template-uri cum ar fi: Matricea de analiza comparativa a concurentilor si Analiza competitivitatii.

5. Fiti pregatiti sa va asumati riscuri. Dacaati trecut la realizarea planului de afaceri nu inseamna ca veti elimina riscurile ci ca le veti intelege si veti avea niste planuri de management pentru acestea. De asta, rolul unui plan de afaceri este acela de a anticipa provocarile care pot aparea pe parcurs si de a oferi scenarii alternative pentru fiecare varianta. De asemenea, planul trebuie sa includa strategii atat pentru contracararea amenitarilor cat si pentru exploatarea oportunitatilor. Mai multe detalii despre Analiza SWOT gasiti AICI. In afaceri, ca si in viata, exista o diferenta majora intre asumarea unor riscuri calculate si imprudenta, iar planul de afaceri va ajuta sa faceti aceasta distinctie.

Un instrument util in aceasta etapa este Matricea de analiza a riscurilor.

[buton_vrei_plan]

6. Cereti o a doua (si a treia) opinie. Chiar si cei mai experimentati antreprenori stiu ca pot beneficia de pe urma diferitelor puncte de vedere emise de persoane din afara afacerii lor. Asa ca o solutie este sa gasiti pe cineva complet detasat de afacere, care sa va citeasca planul de afaceri si sa va expuna perceptia lui cu privire la obiectivele stabilite, la punctele tari si punctele slabe, la anumite aspecte pe care ati omis sa le includeti in plan, etc.

7. Fiti flexibili! Fiecare plan de afaceri trebuie sa lase spatiu de manevra pentru situatii neprevazute. Asta inseamna ca planurile de marketing si bugetele trebuie concepute relativ flexibil sau ca uneori veti fi pusi in situatia de a renunta la anumite practici care s-au dovedit de succes in trecut si care acum nu mai corespund cu realitatile pietei. Planul de afaceri este un instrument menit sa va ghideze, fara sa va incorseteze, asa ca fiti mereu deschisi!

8. Nu pierdeti din vedere elementele care va fac unici. Unul dintre cele mai importante elemente in afacere este abilitatea de a va diferentia, asa ca, chiar daca este intelept sa urmariti activitatea competitorilor, nu va limitati la a copia strategiile lor. Vedeti care sunt punctele tari si punctele slabe ale concurentei si gasiti modalitati de a exploata punctele lor slabe si de a va imbunatati planul de afaceri.

Nu uitati ca ati intrat in afaceri pentru a va depasi concurenta si a fi mai buni decat ei!

9. Stabiliti un sistem clar de recompense. Construirea unei afaceri implica multa munca si sacrificii si de asta ar trebui sa includa si o serie de beneficii atat pentru dumneavoastra cat si pentru angajatii dumneavoastra. Nu uitati ca oamenii sunt mai motivati atunci cand inteleg pentru ce lucreaza, asa ca asigurati-va ca angajatii dumnevoastra cunosc obiectivele firmei si sistemul de recompense. Si nu in ultimul rand, respectati-va promisiunile!

10. Puneti planul pe hartie! Indiferent cat de mult timp investiti in planificarea afacerii, cele mai mari sanse de reusita le aveti atunci cand totul se concretizeaza intr-un plan scris pe care puteti sa il cititi si reviziuti constant. Un plan de afaceri bun este cea mai inteleapta modalitate de a va transforma viziunea intr-o afacere coerenta si concreta. Asa ca, nu este de ajuns sa va ganditi la el, ci trebuie sa il faceti si sa il puneti in practica.

Mult succes!

Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Detalii...
Prag de rentabilitate
Prag de rentabilitate

Prag de rentabilitate.xls
39.0 KiB
Detalii...
Previziunea vanzarilor
Previziunea vanzarilor

Previziunea vanzarilor.xls
47.5 KiB
Detalii...
Criterii de segmentare clienti
Criterii de segmentare clienti

Criterii de segmentare clienti.docx
1.2 MiB
Detalii...
Matricea de analiza comparativa a concurentilor
Matricea de analiza comparativa a concurentilor

Matrice-de-analiza-comparativa-a-concurentilor.xlsx
19.3 KiB
Detalii...
Analiza competitivitatii
Analiza competitivitatii

Analiza competitivitatii.docx
1.2 MiB
Detalii...
Matricea de analiza a riscurilor
Matricea de analiza a riscurilor

Matrice-de-analiza-a-riscurilor.xlsx
21.3 KiB
Detalii...

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Articol publicat pe pagina web www.planeafacere.ro in cadrul proiectului InGenius Start-up Xpress! Program de antreprenoriat responsabil in regiunea Sud-Muntenia cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014 – 2020

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.