Managementul prin proiecte pentru IMM-uri

0

Redactare strategii dezvoltare locala si proiecte de finantare

In ultimul timp, se vorbeste foarte mult despre managementul proiectelor, fie ca este vorba despre accesarea fondurilor de preaderare (a caror implementare tocmai se incheie) sau structurale ( de care ne tot impiedicam zilele acestea), fie ca vorbim de proiectele fantasmagorice ale alesilor nostri (primari, parlamentari etc.).

Toate aceste proiecte, odata ce au trecut de faza obtinerii finantarii (rambursabile sau nerambursabile, din surse proprii sau imprumutate, interne sau externe etc.), trebuie implementate.

Pentru a face acest lucru, avem nevoie de un plan si un om (sau mai multi) care sa faca acest lucru. Citind (din nou) o carte de management (agricol, industrial, al afacerilor, strategic etc.), veti putea gasi cateva elemente clare ale managementului proiectelor ce se intalnesc in cadrul IMM-urilor din Romania.

Veti afla, din randurile urmatoare, ce inseamna, de fapt, managementul proiectelor, ce avantaje si dezavantaje prezinta, tipuri de management de proiect (DA!!!EXISTa MAI MULTE TIPURI DE MANAGEMENT AL PROIECTELOR!!!).

Pentru a modifica tipul de management aplicat in acest moment in cadrul societatii dumneavoastra, diverse sfaturi privind alte tipuri de management ce ar putea fi aplicate, va stau la dispozitie.

Managementul prin proiecte este o metoda de management aplicata pentru o perioada limitata de timp in vederea rezolvarii unei probleme complexe si care inceteaza odata cu finalizarea proiectului.

Caracteristicile unui proiect sunt urmatoarele:

– rezultatul final este reprezentat de realizarea unor produse/servicii cu caracteristici specifici;
– realizarea proiectului este o activitate discontinua diferita de activitatea curenta;
– activitatea pentru realizarea proiectului este temporara, obiectivul esential fiind reducerea duratei de realizare;
– in finalizarea proiectului, pot fi inclusi si specialisti din afara intreprinderii;
– proiectul este condus de o persoana desemnata special in acest scop, primind functia de manager de proiect;
– colectivul de lucru este multidisciplinar;
– membrii colectivului se subordoneaza managerului de proiect;
– managerului de proiect i se acorda responsabilitati sporite si un grad mai mare de autoritate, precum si autonomie precum realizarea sarcinilor impuse de proiect;
– realizarea proiectului se bazeaza pe lucrul in echipa;
– proiectul permite realizarea in avans a operatiunilor;

Metoda prezinta numeroase avantaje, dintre care cele mai importante sunt:

– permite oferirea de produse/servicii complexe cu un pronuntat caracter inovational;
– asigura operativitate in elaborarea deciziilor si in realizarea lor;
– creeaza un climat optim de cooperare interdisciplinara;
– calitatea deciziilor de management este superioara;
– asigura incadrarea in timp si in costurile stabilite initial.

Managementul prin proiecte poate imbraca mai multe forme:

a. Managementul pe baza de proiecte cu responsabilitate individuala.

Acest tip de management se caracterizeaza prin atribuirea intregii responsabilitati in derularea proiectului unei singure persoane care realizeaza coordonarea personalului desemnat pentru realizarea acestuia.

Avantajele constau in reducerea costurilor salariale. Dezavantajele constau in faptul ca personalul angajat in realizarea proiectului nu este degrevat, in totalitate, de obligatiile profesionale anterioare.

b. Managementul pe baza de proiecte cu stat major

in acest tip de management, dirijarea activitatilor proiectului este realizata de managerul de proiect impreuna cu un colectiv, formand astfel un stat major. intrucat aceste colective sunt formate din specialisti atat din interiorul, cat si din afara intreprinderii, se asigura o crestere a obiectivitatii si un plus de experienta.

c. Managementul pe baza de proiect mixt reprezinta o imbinare a celor doua tipuri precedente.

Conducatorul proiectului este confruntat, uneori, cu situatii speciale:

– instabilitate organizatorica, intrucat atat el cat si subordonatii sai ocupa posturi cu caracter temporar;
– ritmul rapid in care se succed deciziile, a caror efect poate avea un caracter imprevizibil;

Sursa: Finantare.ro

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.