Afacerea – de la idee la oportunitate

1

„Poti rezista invaziei unei armate, dar nu si unei idei careia i-a sosit timpul.”
Victor Hugo

Primul lucru pe care trebuie sa-l faca o persoana dupa ce a luat decizia de implicare in afaceri il constituie identificarea unor idei posibile de afaceri din care sa rezulte oportunitati viabile. O oportunitate atractiva si bine definita reprezinta piatra de temelie a unei afaceri de succes. Este insa,deosebit de important sa se faca distinctie intre idee si oportunitate.

Deci care este diferenta dintre o oportunitate atractiva si o simpla idee?
In primul rand oportunitatile sunt date de existenta unei nevoi pe piata. Antreprenorul a identificat un grup de consumatori care pot deveni clienti si care pot aduce profit. Toate aspectele afacerii sunt favorabile si aceasta poate genera un cash flow semnificativ intr-o perioada relativ scurta de timp.
In al doilea rand, oportunitatea se pliaza foarte bine pe zona de interes si de expertiza a antreprenorului.
In al treilea rand, antreprenorul are posibilitatea de a exploata diverse conjuncturi, care tin fie de cunostintele sale legate de domeniu, fie de sistemul de relatii si parteneriate pentru a obtine un avantaj competitiv fata de concurentii sai.
In final, este foarte importanta sincronizarea intre gasirea tuturor elementelor prezentate mai sus.

Oportunitatea in sens antreprenorial este o idee care poate fi transformata intr-o afacere. Ea are calitatea de a fi atractiva, durabila, de actualitate si se are in vedere un produs sau serviciu care creeaza sau adauga valoare cumparatorului sau utilizatorului final.

Caracteristici ale oportunitatilor de afaceri:

  • Ideea de afaceri este una noua si originala
  • Exista o nevoie pentru un asemenea produs
  • Investitia este minima
  • Se adreseaza unui segment mare din piata
  • Antreprenorul are cunostinte si expertiza in domeniul vizat

Procesul identificarii ideilor de afaceri si evaluare a oportunitatilor este influentat de: tipul afacerii in care se doreste sa se intre, instruire, educatie, posibilitati financiare si situatia familiala. Deoarece detinerea unei afaceri este o problema personala, este necesar sa se ia in considerare un spectru foarte larg de posibilitati.
Misiunea intreprinzatorului este de a identifica acea afacere care il ajuta cel mai bine sa-si realizeze obiectivele propuse. Pentru a va face o idee cat mai clara cu privire la intrebarile la care ar trebui sa aveti un raspuns inainte de a va lansa in afaceri va recomandam sa cititi articolul de AICI.

In analizarea ideilor dumneavoastra de afaceri trebuie sa parcurgeti anumite etape care sa va confirme daca acestea sunt intradevar oportunitati viabile. Toate ideile trebuie sa fie sustinute de o nevoie reala, pentru care sa existe o piata pregatita si sa poata oferi un profit semnificativ.

In evaluarea oportunitatilor antreprenorii ar trebui sa raspunda la urmatoarele intrebari:

1. Care este nevoia pe care o acopera sau problema pe care o rezolva produsul/serviciul meu? (Propunerea de valoare)
2. Cui urmeaza sa vand produsul/serviciul meu? (Piata tinta)
3. Cum voi face bani? (Modelul de venituri)
4. Cum imi voi diferentia compania fata de celelalte companii existente pe piata (USP – Propunerea Unica de Vanzare)
5. Care sunt barierele de intrare pe piata?
6. Cati competitori am si care este calitate acestora? (Analiza competitiei)

7. Cat de mare este piata pe care intru? (Marimea pietei)
8. Cat de repede creste sau scade piata? (Evolutia pietei)
9. Cat la suta din piata intentionez sa acopar? (Cota de piata)
10. Ce tip de companie va fi compania mea?
11. Cat de mult va trebui sa investesc la inceput? (Costuri de start-up)
12. De unde voi face rost de bani? Voi investi doar banii proprii sau am nevoie de capital extern? (Necesarul financiar)

Mai multe detalii despre evaluarea ideilor de afaceri gasiti in articolul Cum sa evaluezi ideile de afaceri.

De asemenea, un instrument practic de evaluare a oportunitatii unei afaceri este Modelul RAMP de evaluare a ideilor de afaceri.

Mult succes!

Articol publicat pe pagina web www.planeafacere.ro in cadrul proiectului InGenius Start-up Xpress! Program de antreprenoriat responsabil in regiunea Sud-Muntenia cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014 – 2020 .

Share.

Un comentariu

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.