Minighid privind restructurarea companiilor

0

Ce inseamna
Restructurarea inseamna reorientarea / redimensionarea / reproiectarea totala sau partiala a activitatii companiei in vederea mentinerii sau consolidarii unui avantaj competitiv pe piata si asigurarea viabilitatii afacerii.

Cauze
Cauzele majore care determina restructurarea si interventii majore in activitatea companiei sunt cele care afecteaza supravietuirea firmei:
– scaderea rapida a vanzarilor si a cotei de piata a companiei;
– diminuarea accentuata a profitabilitatii ca urmare a cresterii continue a costurilor;
– dificultati majore privind finantarea afacerii pe termen scurt si lung;
– degradarea generala a indicatorilor de performanta.
Alte cauze care pot declansa un proces de restructurare a companiei sunt cele care influenteaza nefavorabil performantele si potentialul de dezvoltare al afacerii:
– ineficienta sistemului actual de management al firmei;
– neadaptarea obiectivelor si strategiilor de firma la contextul general al mediului de afaceri.

Scopul
Scopul demararii unei proiect de restructurare a unei companii este determinat de ciclul de viata al afacerii (expansiune, maturizare, declin), de conjunctura generala a mediului de afaceri si de performantele proprii ale companiei.
Restructurare poate fi necesara pentru:
– sustinerea extinderii si consolidarea afacerii;
– pregatirea unui „exit” sau integrarea intr-un grup de companii.
– stabilizarea si supravietuirea companiei;

Obiective
Obiectivele restructurarii sunt strans legate de scopul acesteia. Cateva exemple:
– identificarea si eliminarea activitatilor care genereaza pierderi constante pentru companie;
– reorganizarea si optimizarea activitatilor care pot genera vanzari, profit si lichiditati;
– reproiectarea proceselor de business astfel incat sa duca la imbunatatirea generala a performantelor afacerii.

Etape
Pentru a initia un proces de restructurare a afacerii, trebuie sa parcurgem urmatoarele etape:
– elaborarea unei analize SWOT a companiei: oportunitati si riscuri specifice mediului de afaceri in care activeaza firma, puncte tari si puncte slabe din activitatea curenta a firmei;
– identificarea simptomelor semnificative si stabilirea optiunilor de „interventie” pentru optimizarea performantelor companiei: planuri de actiune punctuale (revizuirea politicii de produs pe pietele tinta, reducerea treptata a costurilor fixe) sau planuri de restructurare totala sau partiala a companiei;
– evaluarea scopului si intensitatii / necesitatii restructurarii firmei;
– stabilirea obiectivelor si a planului de restructurare strategica sau operationala a companiei;
– implementarea si evaluarea planului de restructurare.

Tipuri de restructurare
In functie de cauzele, scopul si obiectivele restructurarii afacerii, putem mentiona urmatoarele tipuri de restructurare:
– dupa sfera de cuprindere:
– globale (afecteaza activitatea generala si toate domeniile de activitate ale firmei);
– partiale (un domeniu de activitate: comercial, informational, financiar, resurse umane);
– dupa natura abordarilor:
– manageriale (activitati, echipa de management, metode de management, sisteme de monitorizare, evaluare si anticipare a performantelor afacerii, modalitati de fundamentare a deciziilor);
– organizatorice (activitati, structura organizatorica, personal angajat, performante, salarizare si bonusare);
– financiare (activitati, surse de finantare, profitabilitate, lichiditate)
In conditiile actuale de „reasezare” a mediului de afaceri, as mentiona caracteristicile unor strategii de restructurare partiala a companiilor:
– restructurare comerciala: reproiectarea si optimizarea coordonatelor de piata, de produse, de clienti, de furnizori, de retea de aprovizionare,  de distributie si desfacere;
– restructurare informationala: reproiectarea sistemului informatic astfel incat sa se puna accentul pe raportari manageriale necesare pentru analiza profitabilitatii si lichiditatilor afacerii pe tipuri de activitati, produse, clienti;
– restructurare financiara: stabilirea si monitorizarea performantelor centrelor de profit si a centrelor de cost, eliminarea centrelor care genereaza pierderi sau dezechilibre financiare.

Cine elaboreaza planul de restructurare
Restructurarea afacerii este stabilita de proprietarul afacerii. Planul de restructurare a companiei poate fi elaborat de o echipa de consultanti in managementul afacerii sau de echipa de management a companiei (mai rar).
In general se apeleaza la o echipa de consultanti pentru restructurarea afacerii, pentru ca exista expertiza si obiectivitatea necesara unui astfel de proiect.

Implementarea si evaluarea restructurarii
Pentru implementarea unui plan de restructurare a companiei, trebuie sa se aiba in vedere:
– pregatirea unui climat favorabil schimbarilor: personalul trebuie sa inteleaga necesitatea, scopul si obiectivele retructurarii si sa fie implicat activ in procesele care urmeaza a se derula in cadrul companiei;
– pregatirea premiselor de lucru si a resurselor umane, materiale, informationale si financiare pentru punerea in practica a planului de restructurare a companiei;
– coordonarea si monitorizarea continua a derularii programului de restructurare.
Evaluarea rezultatelor obtinute prin implementarea unui program de restructurare se face in corelatie cu scopul si obiectivele stabilite in faza de elaborare a progamului de restructurare si, de multe ori, aceasta evaluare se face cu ajutorul indicatorilor economico-financiari care masoara eficienta activitatii companiei:
– cifra de afaceri a crescut cu 20%, ca urmare a restructurarii gamei de produse si a clientilor;
– costurile fixe au scazut cu 30%, ca urmare a restructurarii canalelor de distributie si a reducerii consumurilor de resurse materiale si financiare din cadrul companiei;
– capitalul de lucru a scazut cu 25%, ca urmare a optimizarii politicilor de achizitii, stocare si plati catre furnizori si a politicilor de vanzare si incasare de la clienti.

Timpul aferent restructurarii companiei
Timpul alocat unui proiect de restructurare a unei companii depide de urmatoarele elemente:
– dimensiunea si complexitatea activitatii firmei (productie, comert, servicii) si a resurselor implicate (capacitati de productie si desfacere, tehnologie, personal etc);
– evaluarea cauzelor si a scopului si obiectivelor restructurarii;
– elaborarea planului de restructurare, pregatirea implementarii si executia planului de restructurare.
Tinand cont de cele precizate anterior, timpul alocat unui proces de restructurare poate varia intre 6 luni si 1-2 ani.

Va invit sa comentati si sa completati acest minighid privind restructurarea companiilor.
Pentru mesaje private, va invit sa ma contactati la adresa [email protected].

Sursa: Anda Racsa

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.